پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

3:45:28 - سه شنبه 7 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
افتتاحیه حرم و حسینیه شهدای گمنام در دانشگاه باهنر کرمان
به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از روابط عمومی دانشگاه باهنر کرمان؛ مراسم افتتاحیه حرم و حسینیه شهدای گمنام دانشگاه شهید باهنر صبح امروز، دوشنبه ۶مهر۹۴ در جوار مزار مطهر ۵ شهید گمنام برگزار شد. خانواده های معظم شهدا و ایثارگران مهمان ویژه این مراسم بودند و علاوه بر دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، […]

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از روابط عمومی دانشگاه باهنر کرمان؛ مراسم افتتاحیه حرم و حسینیه شهدای گمنام دانشگاه شهید باهنر صبح امروز، دوشنبه ۶مهر۹۴ در جوار مزار مطهر ۵ شهید گمنام برگزار شد.

خانواده های معظم شهدا و ایثارگران مهمان ویژه این مراسم بودند و علاوه بر دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، مقامات عالی استان، فرماندهان نظامی و انتظامی، رؤسای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان و جمعی از مقامات و مدیران دستگاه های اجرایی از حاضران در این جمع بودند.

رئیس دانشگاه شهید باهنر به همراهی معاون فرهنگی و اجتماعی، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و تمامی افرادی که در این سالها تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از شهدای گمنام انجام داده بودند، امروز میزبان زائران آنان بودند.

همه یک نوا را در دل زمزمه می کردند. خالصانه آمده بودند تا شهدا را زیارت کنند و با دلهای خسته اما امیدوار خدا را در این مکان اهورایی با بغض های شکسته فرابخوانند و بگویند: فراموشتان نکرده ایم…

همه ایمان داشتند که شهادت پایان نیست؛ آغاز است. تولدی دیگر در جهانی فراتر از آنکه عقل زمینی به ساحت قدسی آن راه یابد.

گر چه سخن گفتن از کسانی که ندیده ایم سخت است… اما کافی است پلی بزنیم از درون به معنای انسانیت تا شهدا را؛ آنان که افتخاری در دل تاریخ اند به خوبی بشناسیم.

خیر مقدم دکتر بصیری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، به مهمانان، پس از ترنم تلاوت آیات قرآن مجید و طنین سرود ملی انجام شد.

دکتر بصیری: شهدا نشان وحدت در دانشگاه هستند

دکتر بصیری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در مراسم افتتاحیه حرم و حسینیه شهدای گمنام دانشگاه شهید باهنر، با خیرمقدم و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و محکومیت جنایات آل سعود گفت: هرچه داریم از شهدا داریم. ایشان شمع فروزان جمع ما، دانشگاه ما و کشور ما هستند چرا که نور وجود آن ها نور الهی است و نور الهی هرگز خاموش نمی شود.

وی افزود: شهدا نشان پایبندی به ارزش های والای انقلاب اند. اگر بخواهیم بین علم و ایمان و عمل صالح التزامی بیابیم به وجود شهدا نیازمندیم. دانشگاه محل علم آموزی است و علم بدون ایمان و عمل صالح سرانجامی نخواهد داشت. شهدا مصداق ایمان و عمل صالح هستند و تا نور وجود آن ها باشد علم آموزی هم مسیر اصلی خود را می پیماید.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اظهار داشت: شهدا نشان وحدت در دانشگاه هستند. اگر آنان نبودند گاهی وحدت ما به خطر می افتاد. همه تشکل ها و گرایش های سیاسی و اجتماعی با تمام اختلاف نظرها وقتی به شهدا می رسند همه با هم متحدند.

دکتر بصیری با اشاره به نقش مهم کرمان در دفاع مقدس ادامه داد: ما بیشترین اسناد را از دفاع مقدس در کرمان داریم و جمع آوری آن ها بیشترین سهم را در حفظ مواریث دفاع مقدس دارد. دانشگاه باید همتی داشته باشد تا این اسناد را دسته بندی کرده و مورد پژوهش قرار دهد و آن را به عرصه علم برساند.

وی به ایجاد رشته ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد (با همکاری بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس) در سال های اخیر اشاره کرد و برگزاری کرسی نظریه پردازی برای تعریف علمی ادبیات پایداری به عنوان مرجع، کاری بسیار مهم و ارزشمند تلقی کرد.

دکتر بصیری، سرگذشت پژوهی شهدای دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و افزود: اولین بار در کرمان سرگذشت پژوهی فرماندهان کرمان و سیستان انجام شد.

سپس حجت الاسلام و المسلمین عسکری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن یاد و گرامیداشت زنده یاد حجت الاسلام والمسلمین شیخ جلال عبدالهی نیا، سخنانی را پیرامون ادامه راه شهدا و دفاع از آرمان ها بخصوص عفاف و حجاب مطرح کرد و حفظ ارزش ها و آرمان ها را امتحانی سخت تر از هشت سال جنگ تحمیلی دانست.​​​​​​​​​​​​​​​​​
وی گفت: یکی از آثار یاد شهدا، تبدیل حسرت ها است. در وجود همه ما حسرت هایی به امور دنیایی وجود دارد ولی در کنار قبور شهدا این حسرت ها تبدیل می شوند و حسرت به مقام دنیایی از بین می رود.
وی افزود: آرامش، آسایش و امنیت امروز ما ثمره هشت سال دفاع و خون قریب به ۲۰۰ هزار شهید است.

سردار ابوالحسنی: دانشگاه شهید باهنر علمدار حوزه ترویج فرهنگ شهادت است.

در ادامه، سردار ابوالحسنی، مدیر کل بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس که یادآور سلحشوری ها و دلاور مردی هاست، از همه کسانی که با همت خود این بنای باشکوه را با نام حرم شهدای گمنام ساختند قدردانی کرد.

وی دانشگاه شهید باهنر را علمدار حوزه ترویج فرهنگ شهادت عنوان کرد و با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) که محل دفن شهدا را به عنوان یکی از مکان های برگزیده از جانب خداوند معرفی کرده بودند، گفت: «دانشگاه شهید باهنر به واسطه حضور این ۵ شهید گمنام از مکان های برگزیده خداوند است».

آقای یوسف زاده، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه و نویسنده کتاب «آن بیست و سه نفر»، با قرائت دل نوشته ای حضار را متأثر ساخت و همگان با اشک های خود ایشان را همراهی کردند.

گفتنی است مجوز دفن شهدای گمنام در دانشگاه شهید باهنر در اسفندماه ۸۷ صادر شد و فاز اول ساخت حرم و حسینیه (شامل فوندانسیون، اسکلت و سقف) با زیر بنای ۱۶۰۰ متر مربع از اردیبهشت ۸۹ آغاز گردید. فاز دوم شامل عملیات تکمیلی نیز از مردادماه ۹۱ آغاز شد و در تابستان ۹۴ به اتمام رسید.
هزینه ساخت حرم و حسینیه شهدای گمنام دانشگاه شهید باهنر بالغ بر بیست میلیارد ریال بوده است.





و تا ابد به آنان که پلاک از گردن خویش درآوردند تا مانند مادرشان گمنام و بی مزار بمانند مدیونیم…

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi