پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:59:53 - شنبه 25 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
استفاده از پوست افراد مرده برای ترمیم سریعتر زخم ها
محقق ایرانی دانشگاه منچستر انگلیس با کمک همکارانش دریافتند، پوست افراد مرده که عاری از سلول شده است، می تواند به درمان سریعتر زخم های انسان کمک کند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ دکتر «اردشیر بیات» مهندس زیستی دانشگاه منچستر در این فناوری از پوست انسان به جای ‘جایگزین های پوستی’ استفاده کرده است که سال ها محققان از آنها برای ترمیم زخم ها استفاده می کردند.

جایگزین های پوستی با تقلید از ماتریکس خارج سلولی به درمان زخم ها کمک می کنند.

محققان، پوست بدست آمده از جسدها را با آنتی بیوتیک پاکسازی و سپس با استفاده از مواد شوینده، آنزیم ها و دیگر مواد شیمیایی، سلول ها را از پوست حذف کردند تا سیستم ایمنی بدن گیرنده واکنش کمتری به آن نشان داده و پوست جدید را پس نزند.

دکتر بیات که محقق ارشد این مطالعه است، می گوید: پوست بزرگترین ارگان در بدن انسان است و پوستی که ما با آن کار می کنیم درست مانند هر ارگان دیگری از افراد اهدا شده است.

استفاده از این پوست عاری از سلول به درمان موثرتر ترمیم زخم های مزمن پوستی مانند سوختگی ها، زخم های دردناک، جراحت های شدید و زخم های پوستی مزمن که ترمیم آنها می تواند از ۶ هفته تا چند سال طول بکشد، کمک می کند.

محققان لایه داخلی پوست (درم) که حاوی رگ های خونی، عصب ها، فولیکول های مو و غدد عرق است را از سلول عاری کرده و تنها ماتریکسی از پروتیین ها را باقی گذاشتند.

محققان متوجه شدند که پاکسازی پوست از سلول می تواند برای درمان زخم های حاد مانند سوختگی مورد استفاده قرار گیرد.نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi