پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:18:30 - سه شنبه 18 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از بازرسی خودسرانه کیف مدعوین تا تقدیم نامه اعتراضی دانشجویان به ساکس +عکس
جفری ساکس که به دعوت وزارت خارجه به ایران آمده، امروز میهمان دفتر توسعه پایدار دانشگاه امیرکبیر بود.

 به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پروفسور جفری ساکس، مشاور بانکی مون (رئیس سازمان ملل) امروز به همراه همسرش برای شرکت در همایش با عنوان توسعه پایدار به دانشگاه امیرکبیر آمد.

 

حضور «جفری ساکس» به عنوان نماد اقتصاد آزاد! در تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حالی انجام شد که تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی موجود، مسئله اقتصاد مقاومتی است که این موضوع با اقدامات این چنینی در در حال ذبح شدن دربرابر اقتصاد های نئولیبرالی است.

 

دانشجویان از بدو ورود به سالن با تدابیر امنیتی شدیدی مواجه شدند، به طوریکه کیف‌ها و وسایل شخصی همه دانشجوها چه دختر و چه پسر مورد بازرسی قرار گرفت؛ در واقع حتی تفتیش کیف خانم‌‌ها توسط حراست مرد انجام شد. البته با پیگیریهای صورت گرفته مسئول انتظامات دانشگاه امیرکبیر به خبرنگاران گفت: این کارمند حراست، خودسرانه دست به چنین کاری زده است و قرار نبوده وسایل میهمانان بازرسی شود و به نظر می‌رسد درست متوجه خواسته‌های ما نشده و حتما با وی برخورد خواهد شد.

 

برای شرکت در مراسم سخنرانی جفری ساکس حدود ۲۰۰ نفر به سالن فارابی دانشگاه امیرکبیر آمده بودند. با تشویق های مکرر، مشاور رئیس سازمان ملل به بالای سکو آمد و ساعت‌هایی را به سخنرانی و ارائه تز به دانشجویان و اساتید پیرامون توسعه پایدار پرداخت.

 

دانشجویان معترض که از حضورشان در مراسم جلوگیری به عمل آمده بود، از ساعت‌‌ها قبل مقابل خودرویی که قرار بود ساکس و همسرش را از دانشگاه خارج کند، تجمع کرده بودند.

 

پلاکارد‌هایی با مضامین فارسی و انگلیسی «همکار جورج سورس در تهران= تکمیل پروژه نفوذ»، «هضم شدن در اقتصاد جهانی=ذبح کردن اقتصاد مقاومتی»، «بانک جهانی و صندوق بین المللی پول یکی از قطعات پازل نظام سلطه هستند»، «get off the developing countries back» در جمعیت معترضان به چشم می خورد.

 

 

از نکات قابل توجه، همراهی نیروهای حراست دانشگاه با دانشجویان معترض بود.

 

سپس دانشجوی معترضی خواهان ارائه نامه‌‌ای به شخص ساکس شد که پس از رایزنی ها، به داخل جلسه هدایت شده و توانست رودررو با مشاور رئیس سازمان ملل صحبت کرده و نقطه نظراتش را به گوشش برساند.

 

محمدحسن مختارتبار، مسئول واحد سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر (تحکیم وحدت) به نمایندگی از معترضان و جنبش دانشجویی در این دیدار خطاب به ساکس گفت: اعتراض ما در رابطه با حضور شما بر اساس مطالعاتی است که داشتیم. به باور ما، شما یکی از عوامل انقلاب‌های رنگی و فروپاشی‌های صورت گرفته در بلوک شرق هستید و این شک ما را برمی‌انگیزد که شما کارمند سازمان ملل نباشید، بلکه کارمند سازمان CIA هستید و در کسوت یک مامور CIA به ایران آمده باشید.

 

دیوید ساکس در پاسخ به اظهارات این دانشجو ضمن اینکه چند کتاب را جهت آشنایی دانشجویان با خودش معرفی کرد، گفت: این چنین نیست که شما فکر می‌کنید. من هیچوقت کارمند دولت آمریکا نبودم و هیچ وقت هم با سیاست آنها در قبال روسیه و برخی مناطق موافق نبوده‌ام.

 

مختارتبار تاکید کرد: ما آرزو می‌کنیم گفته‌های شما حقیقت داشته باشد و آرزوی قلبی ما این است که شنیده‌های ما حقیقت نداشته باشد؛ هر چند سوابق چیز دیگری را نشان می‌دهد.

 

در ادامه مختارتبار از دیوید ساکس پرسید که آیا درست است که شما با «جرج سورس» همکاری داشتید؟ که دیوید ساکس در پاسخ گفت: بله من با وی همکاری کردم، ولی تا به کنون از وی پولی دریافت نکردم. من مستقل هستم و برای همکاری با سورس حتی یک پوند هم دریافت نکردم!

 

در پایان این گفت‌وگو مختارتبار به ساکس و خانواده‌اس خیرمقدم گفت و در حالی که نامه‌ اعتراضی دانشجویان را به وی می‌داد، برای آنها سفر خوشی را آرزو کرد.

 

لازم به ذکر است، معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر هم به جمع خبرنگارن آمد و در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه هدف از دعوت این افراد در دانشگاه‌‌ ها چیست؟ گفت:  تا جایی که می دانیم ساکس امروز سمت سیاسی خاصی ندارد. وی به نیابت از رئیس سازمان ملل، مشاور بوده و مسئولیت دارد؛ این افراد اتفاقا نقش تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند!

 

معتمدی با بیان اینکه ساکس با شخصیت حقوقی به ایران دعوت شده است، گفت: من از سابقه وی چیزی نمی دانم و مقداری هم غلو می شود، ولی یکی از اساتید برجسته دانشگاه کلمبیا است. در صورت مشاهده روزمه وی بیش از آنکه عملکرد سیاسی و نامطلوبش به چشم بخورد، عملکرد علمی آن مورد توجه قرار می گیرد؛ حتی اگر این فرد سیاسی باشد، امروز به عنوان مسئولیتی که در سازمان ملل دارد، به کشورمان آمده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi