پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

15:12:02 - سه شنبه 14 آذر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در نشست استاندار با دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان مطرح شد
از آغاز پیگیری مجدد متروی کرمان تا بی‌پولی میراث/ مجلس، انتخاب‌کننده مرکز استان جنوبی
استاندار کرمان درباره تبدیل شدن جنوب به استان جدید و اینکه کدام شهر مرکز استان خواهد بود؟ گفت: دولت تشکیل استان جنوبی را مصوب کرده و کار در کمیسیون‌های مختلف انجام شده و باید لایحه به مجلس برود و با توجه به زیرساخت‌ها و سایر مسائل، مجلس درباره اینکه کدام شهر مرکز استان باشد، تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش دانشجو آزاد:  محمدمهدی فداکار امروز ۱۴ آذرماه در نشست با دانشجویان دانشگاه شهید باهنر در آستانه روز دانشجو اظهار کرد: استان کرمان جمعیتی قریب به سه و نیم میلیون نفر دارد و با توجه به وسعت، خدمت رسانی به سراسر این خطه کار مشکلی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان افزود: تنوع معدنی استان کرمان زیاد است و حدود هشت میلیارد تن ذخیره قطعی داریم و حتماً بیش از این است، زیرا اکتشافات قدیمی است.

فعالیت حوزه گردشگری تقریباً نزدیک به هیچ

فداکار با اشاره به رتبه‌های برتر استان کرمان در تولید و صادرات محصولاتی از جمله پسته، خرما، مرکبات و … بیان کرد: در حوزه گردشگری ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم اما کارهایی که انجام شده و می‌شود نسبت به داشته‌ها، تقریباً نزدیک به هیچ است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه در همه نقاط استان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های ویژه‌ای داریم، گفت: فعالیت‌های خوبی در ساخت هتل و تکمیل زیرساخت‌ها در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اصلاح نگاه دولت سیزدهم نسبت به سیاست خارجی، تکیه به توان داخلی و بی توجهی به تهدیدات دشمن تصریح کرد: دولت همچنین راهبردهای ارتباط با همسایگان، گره نزدن زندگی مردم با اتفاقات خاص از جمله برجام و …را  دنبال کرد و عملکرد دولت با اعداد و ارقام قابل ارائه است.

فداکار با بیان اینکه دولت مسئولیت‌پذیر است، در بین مردم حضور دارد و حرف مردم را می‌شنود، افزود: یکی از مشکلات مسئولان این بوده که شنونده نبوده‌ایم و اکنون این در بین مردم بودن، مهم است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه دولت در حوزه سیاسی موفقیت‌های بزرگی به دست آورده، تصریح کرد: عضویت در شانگهای، بریکس و … موفقیت خوبی بود و صادرات را افزایش داد و دولت سیزدهم صادرات نفت را به قبل از برجام برگرداند.

فداکار با تاکید بر اینکه کارهای دولت نشان داد باید محکم ایستاد و دفاع کرد و با تدبیر و سیاست‌گذاری درست کار کرد، گفت: در دو سال گذشته اتفاقات خوبی افتاد، علی رغم مسائل حذف ارز ترجیحی و مسائل ارزی، نرخ بیکاری در کشور کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: بعد از اغتشاشات سال قبل، آمریکایی‌ها جنگ ارزی جدی علیه ایران راه انداختند اما دولت توانست اوضاع را تثبیت کند و جلوی موفقیت دشمن را گرفت.

مهم‌ترین مشکل استان کرمان آب است

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: مهم ترین مشکل استان کرمان آب است و در بخش شرب و کشاورزی کارهایی در دست انجام است. ضمن اینکه ۹۴ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است، چندین هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در سطح استان وجود دارد که بخشی از چالش کمبود آب مربوط به آنهاست.

وی در ادامه این نشست به سؤالات دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان در زمینه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، میراث فرهنگی، اجتماعی و … پاسخ داد.

علت تفاوت نرخ اشتغال بانوان و آقایان در استان کرمان، معدن است

فداکار در پاسخ به سؤالی درباره بالا بودن نرخ بیکاری بانوان استان کرمان عنوان کرد: علت اصلی تفاوت زیاد نرخ بیکاری بانوان و آقایان در کرمان این است که اشتغال استان معدن‌پایه است و بیش از ۴۰ هزار نفر در معادن مشغول به کار هستند و ظرفیت کاری برای بانوان در این حوزه خیلی وجود ندارد و کار سخت و خشنی است.

وی بیان کرد: در برخی حوزه‌ها از جمله خودروسازی نیروی کار تخصصی نیاز است که در استان نداریم و از استان‌های دیگر حضور دارند.

نماینده عالی دولت در استان کرمان همچنین درباره موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: دشمن در حوادث سال گذشته موفق نشد و حتی شهریور امسال امید داشت کاری انجام بدهد اما نتوانست.

وی افزود: افرادی که قبح شکنی می‌کنند، دلایل مختلفی دارد که برخی به عنوان نماد مخالفت اقدام به هنجارشکنی می‌کنند، افرادی از سر غفلت، که تعداد زیادی اینگونه هستند و ستاد مربوطه اقدامات مفصلی در این زمینه انجام می‌دهد و برخی مکان‌های متخلف پلمب شده و در ادارات، افراد بی حجاب خدمات نمی‌گیرند و در فرودگاه گروه‌هایی مستقر شده‌اند که با افراد صحبت می‌کنند.

استاندار کرمان بیان کرد: البته موارد خاصی بود که افرادی عمد داشتند و کار کاملاً سازماندهی شده بود که با این تیم‌ها و مسببان برخورد شد و وضعیت بهتر شده و ستاد این مورد را پیگیری می‌کند؛ جامعه ما عفیف است و این کارها پذیرفته نیست.

فداکار در پاسخ به سؤالی درباره مسئولیت اجتماعی معادن استان کرمان بیان کرد: سالیانه مجمع عمومی شرکت‌های معدنی یک عدد را در اختیار هیئت مدیره قرار می‌دهد و در زمینه‌های مختلف از جمله آسفالت خیابان، کارهای فرهنگی و … و عمدتاً در همان منطقه هزینه می‌شود و البته افراد مختلفی در این زمینه دخالت دارند.

وی با اشاره به اینکه پیگیر ساماندهی این وضعیت هستیم، تصریح کرد: اصل مسئله در اختیار مدیرعامل و هیئت مدیره آن شرکت است ضمن اینکه عمده سهامداران شرکت‌های معدنی خارج از استان کرمان هستند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه مس سرچشمه سال قبل حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته، افزود: دنبال افزایش ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان هستیم و در صورتی که شرکت‌های معدنی در این حوزه هزینه کنند، از مالیات آنها کسر خواهد شد اما در مجموع برخی شرکت‌ها کارکردی به عنوان مسئولیت اجتماعی ندارند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که درباره حضور چشمگیر اتباع در کرمان پرسید، گفت: در این مسئله باید به چند نکته توجه کرد؛ نخست اینکه کشور افغانستان همواره دچار حوادث مختلف بوده و مردم زیر فشار بوده‌اند که مجبور شدند کشورشان را ترک کنند و کرمان، بیشتر مقصد عبوری اتباع است.

حضور اتباع افغانستانی در جنوب و شرق استان کرمان ممنوع است

فداکار در عین حال افزود: جمعیت اتباع در استان کرمان خیلی زیاد است. ضمن اینکه در برخی شهرها سکونت اتباع ممنوع است به ویژه در شرق و جنوب استان و عمده جمعیت اتباع افغانستانی در کرمان، رفسنجان، زرند و سیرجان است.

وی بیان کرد: اخیراً ساماندهی اتباع آغاز شده و با داشتن کارت مشخص، همه از این طریق خواهد بود و در استان کرمان تاکنون کار ۱۰۰ هزار نفر انجام شده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان درباره انتصابات و اینکه برخی از مدیران دولت قبل همچنان مسئولیت دارند، بیان کرد: قرار نیست صفر تا ۱۰۰ همه تغییر کنند. جابه‌جایی باید انجام شود که برخی در حال انجام است و فرآیند طولانی است.

وی با اشاره به برخی مقاومت‌ها تصریح کرد: شکستن فضا گاهی سخت است و قانوناً استاندار باید پیشنهاد بدهد و وزیر انتخاب کند. البته دخالت‌هایی وجود دارد و متاسفانه موجب گرفتاری است.

شأن نمایندگی بالاتر از دخالت در انتصاب بخشدار و دهیار است

فداکار در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درباره دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات گفت: درخواست داریم دوستان به توصیه رهبری مبنی بر عدم دخالت در انتصابات توجه کنند. البته در برخی موارد که هست می‌گویند راهکار ما به نفع مردم است و در واقع نماینده‌ای که بر انتصاب کسی اصرار دارد، بعداً نمی‌تواند مطالبه‌گری کند و بهترین راهکار این است که شان نمایندگی را که بالاتر از انتصاب بخشدار، دهیار و … است، رعایت کنند.

وی بیان کرد: مشورت ما سر جای خود است و نماینده مردم برآیند نظرات آنهاست و نظراتی دارد اما گاهی کار با چالش مواجه می‌شود.

استاندار کرمان در ادامه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه مادر استان درباره تخریب برخی آثار تاریخی اظهار کرد: ظرفیت میراث فرهنگی استان زیاد و اعتبارات کم است و برخی خانه‌های تاریخی برای همین مانده زیرا میراث نه توان خرید دارد و نه می‌تواند اجازه فروش این خانه‌ها را بدهد.

وی درباره استفاده از ظرفیت گردشگری کویر و شهداد کرمان اظهار کرد: هواپیمایی ماهان کار بزرگی در حوزه گردشگری شهداد آغاز کرده و بوم‌گردی‌های زیادی نیز در منطقه ایجاد شده است.

فداکار تصریح کرد: کویر ظرفیت فوق‌العاده و استثنایی برای گردشگری است و سرمایه‌گذاری‌های جدیدی نیز به زودی از سمت بم آغاز خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان کرمان نقد دانشجویان نسبت به وضعیت آثار تاریخی را پذیرفت و افزود: مسئله اصلی در این زمینه، کمبود اعتبارات است.

وی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی شهر کرمان و همچنین دانشگاه شهید باهنر گفت: شهرداری با محدودیت‌هایی مواجه است. هرچند بازسازی‌هایی انجام و تعدادی ون و اتوبوس جدید خریداری شده اما پاسخگوی وسعت شهر نیست و در مجموع، منابع کم است.

فداکار با بیان اینکه برخی ادارات دولتی هم به شهرداری بدهکار هستند، تصریح کرد: عقب افتادگی در حوزه حمل و نقل وجود دارد و پیشنهاد این است سرویس‌های بهتری به دانشگاه داده شود.

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه نسبت تعداد کارکنان خانم در ادارات بیشتر است، گفت: ظرفیت اشتغال بیرونی در رشته‌های علوم انسانی وجود دارد. البته قبلا باید در پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها آمایش صورت می‌گرفت که نشده و مشکلاتی به وجود آمده و برعکس برخی رشته‌ها که نیاز بود، تعطیل شده است مثل معدن.

وی اظهار کرد: کرمان استان معدنی است و بیش از ۴۰ درصد حقوق دولتی معدن از استان ما وصول می‌شود.

فداکار در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درباره گزینش حراستی بیان کرد: گزینش بخشی مربوط به صلاحیت‌های تخصصی است که کاملا منطقی است و در همه دستگاه‌ها صلاحیت‌های عمومی وجود دارد اما مسئله حراستی من تاکنون نشنیده‌ام؛ مگر فردی که قبلا سابقه‌ای داشته و اکنون درباره آن سئوال می‌شود و احتمالا موردی است.

وی درباره وضعیت موقوفات و مسائل مطرح شده در این حوزه نیز گفت: وقف پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد و باید به نیت واقف توجه داشت. قبل از انقلاب برخی ذی نفوذان برخی موقوفات را به نام خود سند گرفتند.

استاندار کرمان با بیان اینکه اوقاف از سال ۹۰ نیات واقفان را احصا و موقوفات را در سامانه ثبت کرد، افزود: محدودیت‌هایی وجود دارد و البته برخی متولیان کوتاهی کرده‌اند. ضمن اینکه ساختار اوقاف تغییر کرده و اخیرا خیلی بهتر شده و امیدواریم با سرمایه گذاری، شرایط بهتر شود.

وی در ادامه در پاسخ به سئوال دانشجویی درباره وضعیت سوخت در جنوب استان کرمان گفت: افرادی که منازلشان گاز طبیعی ندارد، برای دریافت سوخت باید در سامانه ثبت نام کنند اما عده دیگری که دچار مشکل هستند، گلخانه‌دارانی هستند که تا کنار گلخانه گازکشی شده و باید استفاده کنند و نیازی به دریافت سوخت ندارند.

استاندار کرمان درباره بنزین و گازوئیل نیز اظهار کرد: استان ما در معرض قاچاق سوخت قرار دارد که  خسارت‌های مالی و جانی برای استان در پی دارد و این امر موجب طولانی شدن صف‌های جایگاه‌ها و کمبود سوخت بود که با اجرای طرح کدینگ، مصرف سوخت کاهش یافت و مشکل تامین سوخت مردم در جایگاه‌ها نسبت به چند ماه قبل حل شده است.

وی بیان کرد: برخی گلخانه‌داران گازوئیل می‌گیرند و بخش زیادی را آزاد می‌فروشند و سوءاستفاده‌های دیگری در خودروهای حمل بار بود که کنترل شده است.

فداکار تصریح کرد: در جنوب استان کرمان و به طور خاص در شهر قلعه گنج گازکشی درب خانه مردم است اما تنها شش درصد استفاده کرده‌اند. وقتی از سرمایه‌گذاری دولت استفاده نمی‌شود، برای تامین سیلندر گاز دچار مشکل می‌شوند.

مجلس، تصمیم‌گیرنده درباره مرکز استان جنوبی خواهد بود

وی درباره تشکیل استان جنوبی و اینکه کدام شهر مرکز استان خواهد بود؟ نیز اظهار کرد: نظر من درباره مرکز استان جنوبی مهم نیست و مجلس تصمیم می‌گیرد. دولت سال قبل مصوب کرد جنوب کرمان تبدیل به استان شود و رئیس جمهور اعلام کرد و کار در کمیسیون‌های مختلف انجام شده و باید لایحه باید به مجلس برود و مجلس هر تصمیمی بگیرد، آن خواهد بود.

نماینده عالی دولت در استان کرمان گفت: از نظر دولت کار تمام شده است و مجلس باید تصویب کند. اینکه کدام شهر مرکز استان باشد، بسته به نظر کسی نیست و مجلس تصمیم خواهد گرفت.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره چهارمین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و زیرساخت‌های گلزار شهدای کرمان بیان کرد: همه دست اندرکاران برگزاری مراسم سالگرد زحمت می‌کشند و در سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر شب‌ها اسکان داده شده است.

زیرساخت‌های گلزار شهدای کرمان در حال تکمیل است

فداکار تصریح کرد: کارهای زیرساختی در گلزار انجام شده و امسال در حال تکمیل است از جمله ساخت سرویس بهداشتی، فیبر نوری، ترافیکی و غیره و انشاءالله امسال در زیرساخت‌ها تقریبا مشکلی نخواهد بود و برای گلزار طرح جامعی نیاز است که در حال بحث است.

وی با بیان اینکه کرمان شهر بزرگی است و کارهایی در اصلاح روشنایی شهر در حال انجام است، گفت: وضعیت شهر نسبت به جایگاه کرمان در موضوع پایتخت مقاومت جهان اسلام خیلی فاصله دارد.

استاندار کرمان در پی درخواست یکی از دانشجویان دختر برای کمک به ساخت خوابگاه گفت: برای ساخت خوابگاه کمک خواهیم کرد و همکاری شرکت های معدنی استان یکی از راه‌هاست که در این زمینه نیز آماده همکاری و رایزنی هستیم ضمن اینکه دانشگاه نیز از محل مولدسازی می‌تواند این کار را دنبال کند.

وی در بخش پایانی سخنانش درباره پروژه متروی شهر کرمان اظهار کرد: کاری در سال‌های ۹۳ و ۹۴ آغاز و مطالعه اولیه صورت گرفته و تعیین خطوط شده بود اما رها شد و یکی از دلایل مهم، جمعیت شهر بوده و طرح تا وزارت کشور رفته اما اجرا نشده بود.

فداکار افزود: در حال حاضر پیگیری‌هایی آغاز کرده‌ایم زیرا حضور زائران شهید حاج قاسم سلیمانی را داریم و بار جمعیتی محیط های اطراف شهر تا ماهان، زنگی آباد و … روی شهر کرمان است. فعلا پیگیر هستیم و روز گذشته با فردی که مطالعه اولیه را انجام داده صحبت کردم اما هنوز با قطعیت نمی‌توان در این باره سخن گفت.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi