پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:30:17 - پنجشنبه 7 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اتحاد و همدلی بخش‌خصوصی و دولت مهمترین ضرورت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: بخش خصوصی و دولت نه در مقابل هم بلکه در یک جبهه هستند. اگر شرکت‌های دانش بنیان با یکدیگر همدل باشند و دولت نیز مسیر را هموار کند مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از فارس؛سورنا ستاری معاون علمی و فناروی رئیس جمهوری در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و روسای شرکت های دانش بنیان و فناور همراه بود، با بیان اینکه زیرساخت و زیست بوم مورد نیاز اقتصاد دانش بنیان در حال شکل گیری است، افزود: خوشبختانه توانسته‌ایم بودجه مورد نیاز صندوق نوآوری و شکوفایی را با حمایت قاطع نمایندگان به تصویب مجلس برسانیم که این امر نشان می دهد زیرساخت و زیست بوم مورد نیاز با قوت بیشتر به مسیر رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین به همکاری بسیار خوب نمایندگان مجلس به ویژه ریاست مجلس شورای اسلامی در حمایت از تصویب بودجه ۳۰۰ میلیون دلاری صندوق نوآوری و شکوفایی در کمیسیون تلفیق اشاره و از حمایت های این نهاد از شرکت های دانش بنیان قدردانی کرد.
وی همدلی و اتحاد بخش خصوصی و دولت را مهم ترین ضرورت تحقق اقتصاد دانش بنیان دانست و ابراز کرد: بخش خصوصی و دولت نه در مقابل هم بلکه در یک جبهه هستند. اگر شرکت های دانش بنیان با یکدیگر همدل باشند و دولت نیز مسیر را هموار کند مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. ما نیز در دولت سعی می کنیم با آموخته هایی که از فعالان این حوزه کسب می کنیم در جهت حل مشکلات کشور گام برداریم.
ستاری با بیان اینکه تنها زمانی موفقیت حاصل خواهد شد که کل بودجه کشور درگیر اقتصاد دانش بنیان شود، گفت: قطعا همکاری نهادهای مختلف دولتی، با بخش خصوصی، در این زمینه حائز اهمیت است.

* زمانی موفق خواهیم شد که پژوهش بی هدف در پژوهشگاه‌ها نداشته باشیم
رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی افزود: پژوهش های مرز دانش و پژوهش های تجاری نافی هم نیستند و هر کدام می باید در جایگاه مناسب خود رو به جلو حرکت کنند و تنها زمانی موفق خواهیم شد که پژوهش بی هدف در پژوهشگاه ها نداشته باشیم.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ظرفیت عظیم نیروی انسانی کارآمد در استان ها، بر اهمیت نقش دانشگاه در ایجاد اشتغال و کسب و کار تاکید کرد و افزود: اگر دانشگاه ها با ایجاد مراکز دانش بنیان و واحدهای فناور به خوبی کار کنند، به فارغ التحصیلان به دیده سربار دولت نگریسته نخواهد شد. دانشگاه ها محل ایجاد نطفه شرکت های دانش بنیان هستند و می باید مراکز رشد و واحدهای فناوری آنها در جهت حرکت دادن چرخ دنده‌های اقتصاد دانش بنیان فعال باشند.
ستاری ترویج و تثبیت فرهنگ دانش بنیان را ضرورتی حیاتی برای توسعه اقتصاد دانست و عنوان کرد: همه بخش ها برای فرهنگ سازی این حوزه هزینه کنند و تلاش کنند چرا که آینده کشور تنها در سایه گسترش این اقتصاد خواهد بود. فرهنگ اقتصاد غیرنفتی می تواند کشور را متحول کند و این اقتصاد تنها زمانی حاکم می شود که فرهنگ صد و چندساله نفتی از بین برود و مردم درک کنند که تنها دانش و نیروی انسانی است که کشور را به پیشرفت خواهد رساند.

* اتصال زنجیره شرکت های کوچک و بزرگ
دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های این صندوق گفت: تسهیلات بسیار خوبی در این صندوق پیش بینی شده است و سایر تسهیلات حمایتی دیگر نیز از طریق همین صندوق ارائه خواهد شد. تلفیق فناوری آغازشده از شرکت های کوچک با شرکت های بزرگ، توسعه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم در سال‌های آینده زنجیره شرکت های کوچک به شرکت‌های بزرگ متصل شود. تسهیلات صندوق تا زمانی که بازارهای بزرگی چون حوزه انرژی، کشاورزی، نفت و غیره به سمت اقتصاد دانش بنیان اصلاح نشود به حد کافی کارآمدی لازم را نخواهد داشت.
وی ابراز امیدواری کرد که حرکت رو به جلو در جهت ترویج و تثبیت فرهنگ اقتصاد دانش بنیان، با توجه به فرصت اندک موجود، با همین سرعت ادامه یابد و چرخ دنده‌های حرکت این اقتصاد به طور مداوم در حال حرکت باشد.

به گفته وی هنر اقتصاد دانش بنیان این است که از مشکلات و تهدیدها کسب و کار ایجاد کند و با تکیه بر فناوری تهدیدها را به فرصت مبدل سازد. خوشحالم از اینکه افراد بسیاری با نگاه دانش، به اقتصاد می نگرند و آینده روشن کشور را در این اقتصاد می بینند.
براساس این گزارش، پنجمین نمایشگاه و جشنواره ملی علم تا عمل عصر امروز با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از استانداران و روسای شرکت های دانش بنیان پس از سه روز در مصلی امام خمینی (ره) به کار خود پایان داد.
انتهای پیام/

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931206000593#sthash.Ki6vYDCH.dpuf

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi