پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:55:04 - دوشنبه 6 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ابتلای بیش از ۱۰۰ نفر به بیماری شبه مسمومیت در دانشگاه ولی عصر رفسنجان
جمعی از دانشجویان دانشگاه ولی عصر(عج) به دنبال شیوع بیماری شبه مسمومیت در دانشگاه بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش “دانشجوآزاد” جمعی از دانشجویان دانشگاه ولی عصر(عج) ضمن شیوع بیماری شبه مسمومیت در دانشگاه بیانیه ای به شرح ذیل صادر کردند:

 

با سلام و ادب و احترام

 

در روز سه شنبه گذشته مورخه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵جمعی از دانشجویان به علت مسمومیت شدید به بیمارستان مراجعه نمودند و از آن روز تا به الان نه تنها از تعداد بیماران کم نشده بلکه روز به روز بر دامنه مبتلایان به این بیماری افزوده می‌شود.

به گونه ای که مطابق اعلام مسئولین دانشگاه تعداد مبتلایان به بالای صد نفر رسیده.که البته آمار غیر رسمی بوده و آمار واقعی گویای افراد بیشتری بالغ بر صد و پنجاه نفر است. (به علت عدم مراجعه برخی از دانشجویان به درمانگاه دانشگاه و رجوع به بیمارستان های سطح شهر یا در برخی موارد کرمان) در نگاه اول گمان می رفت نوع بیماری مسمومیت غذایی بوده ولی احتمال قریب الوقوع باید دلیل دیگری داشته باشد چراکه اگر مسمویت غذایی بود افرادی که در روز های تعطیل پنجشنبه و جمعه گذشته اولین علائم بیماری را در خود مشاهده کردند و از غذای دانشگاه چیزی میل ننمودند نباید مبتلا می شدند.

کماکان تلاش مسئولین بهداشت به نتیجه نرسیده؛ مطابق احساس مسئولیت و وظیفه انسانی بر آن شدیم تا جامعه علمی و حتی عموم مردم را از چنین رخدادی باخبر سازیم چرا که طبق مشاهدات عینی و تجربه شخصی بیماری مورد طرح بصورت فرد به فرد در حال انتقال و گسترش می باشد.

تاکنون از طرف مسئولین دانشگاه تلاشهای بسیاری به منظور شناسایی و مهار این بیماری صورت گرفته که جای تقدیر دارد ولی به علت وخامت امر ناکافی بوده لذا همکاری ارگان ها و نهادهای دیگر را نیز می طلبد.

پر واضح است که بزودی این بیماری به خارج از محدوده دانشگاهی و در میان شهروندان و کودکان و سالمندان تسری پیدا خواهد کرد و شاید بعدها معکوس بودن جهت شیوع از بیرون از دانشگاه به داخل دانشگاه که شامل جامعه متمرکز دانشجویی است و مستعد برای سرایت محرز شود.لذا تسریع در پیشگیری و شیوع بیشتر ضروریست.

علائم بیماری :

ابتدا در شب اول با تب و لرز شدید همراه خواهد بود.

به تدریج علائم شبیه مسمومیت غذایی مثل اسهال و در برخی استفراغ دیده می شود.

دل پیچه، سردرد، حالت تهوع از دیگر عوارض آن است که ملاحظه شده بعد سه تا چهار روز ابتلاء فرد احساس بهبودی کرده ولی دوباره بیماری عود میکند.

این بیماری به هیچ عنوان کشنده نیست و متهم ردیف اول تک یاخته های بیماری زا ساکن آب یا غذای آلوده است و بالاخره احتمالات انتقال فرد به فرد از جایی غیر از رفسنجان نیز دور از ذهن نیست

پیشنهادات:

۱-در صورت عدم حصول نتیجه از سوی بهداشت محلی یا دانشگاه علوم پزشکی از کارشناسان خبره استانی یا حتی کشوری دعوت شود تا در این باره تحقیق نمایند.

۲-آن تعداد از افرادی که مبتلا هستند شناسایی شده و جهت تسریع در بهبودی مرخصی داده شود یا اینکه تحت نظر و مراقبت ویژه قرار بگیرند.

 

۳-ممنوعیت استفاده از غذاهای کنسرو شده در بوفه دانشگاه حتی المقدور تا مشخص شدن نتیجه

۴-کنترل بیشتر و سخت گیرانه وضعیت بهداشت اماکن منتسب به دانشگاه و زیر مجموعه های آن به ویژه خوابگاه های دانشجویی

۵-کنترل بیشتر کیفی مواد اولیه بکار رفته در غذای دانشجویان توسط متخصصان و بازرسان مربوطه

 

با سپاس جمعی از دانشجویان دانشگاه ولی عصر(عج)

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi