پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:15:15 - یکشنبه 20 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آیا «سید حسن» راه آقازاده‌های «هاشمی» را می‌رود؟
هوادران پرمدعای «آقازادگی» که از اقبال مردم در صندوق‌های رأی نومید هستند، حاشیه‌سازی و جنجال آفرینی را تنها راه پیش رویشان دیده اند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو، «اگر ردصلاحیت‌ها گسترده باشد به طور قطع مردم نسبت به این مسئله ناراحت خواهند شد و عکسالعمل نشان خواهند داد.» این‌ها تازه‌ترین خط و نشان یکی از اعضای خاندان رفسنجانی بود برای کشور؛ فاطمه هاشمی در تازه‌ترین مصاحبه‌ی مطبوعاتی غیر از این‌که نشان داد در آشوب‌طلبی چیزی از خواهر بزرگترش کم ندارد، ناخواسته پرده از خواب و خیال‌هایی برداشت که هاشمی‌ها برای انتخابات پیش رو در سر دارند. هجوم بی سابقه‌ی داوطلبین نمایندگی مجلس برای نام‌نویسی در وزارت کشور، با ثبت نام اتوبوسی آقازاده‌های منتسب به یک جناح سیاسی خاص همراه بود، هجومی که از همان ابتدا مشکوک به نظر می‌رسید. باز هم انتخابات، باز هم هاشمی، اهل بیت شیخ اکبر با توپ پُر آمدند! پشت پرده‌ی شورش انتخاباتی آقازاده‌ها چیست؟

ثبت‌نام‌های اتوبوسی

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، بیش از هشتصد نفر برای انتخابات خبرگان، و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر برای انتخابات مجلس شورا ثبت‌نام کردند، ثبت‌نام‌ها در خبرگان نسبت به دوره‌ی گذشته با رُشد ۶۰ درصدی همراه بود و این آمار در انتخابات مجلس یک رشد دوبرابری را نشان می‌داد؛ یک رکورد بی‌سابقه ثبت شد! ثبت‌نام پُرشور داوطلبان شرکت در انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان، موجبات حیرت و البته تردید ناظرین سیاسی را فراهم آورد. اگرچه آمار بالای متقاضیان برای نمایندگی مجلس از یک سو از سلامت و شفافیت انتخابات ایران و البته اعتماد مردم به ارکان برگزار کننده‌ی آن حکایت داشت، اما از دیگر سو تا حدودی نگران‌کننده بود. خیلی‌ها می‌گفتند افزایش ثبت‌نامی‌ها زیادی مشکوک است، البته شواهد بسیاری وجود داشت که این سناریو را تقویت می‌کرد. از گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در بولتن‌های زنجیره‌ای، که خیلی زود خط القای شبهه در سلامت برگزاری انتخابات را مثل همیشه آغاز کرده بودند، تا احساس تکلیف فله ای آقازاده‌های منتسب به یک جریان خاص سیاسی. در این میان حضور انتخاباتی دو خاندان برای نام‌نویسی در انتخابات مجلسین بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد: یکی حضور خانوادگی اهالی رفسنجان و دیگری افراد منتسب به بیت امام راحل(ره)؛ حضوری که باعث شد تا آیین ثبت‌نام انتخابات امسال در وزارت کشور به یک جشن تکلیف خانوادگی تمام عیار تبدیل شود! آنها اتوبوسی آمده بودند!

ماجرای هزار فامیل!

شیخ اکبر هاشمی آمد؛ جمله ای تکراری که در تمام این سال‌ها و در آستانه‌ی هر انتخاباتی شنیده شده است. احتمالاً کمتر انتخاباتی را در تمام چهار دهه‌ی گذشته می‌توان پیدا کرد که هاشمی رفسنجانی  برای داوطلبی در آن پاشنه نکشیده باشد؛ فرقی نمی‌کند کجا، مهم احساس تکلیف است! احساسی که نزدیک به چهار دهه است دست از سر آیت الله کهن‌سال بر نمی‌دارد. با این همه امسال شیخ تنها نیست، او امسال به همراه محسن و فاطمه، پسر بزرگ‌تر و دختر کوچک‌ترش آمده است.

فاطمه دختر دوم آیت الله، از مؤسسین حزب اعتدال و توسعه به شمار می‌رود، حزبی که نه تنها به خاطر حضور دختر هاشمی، بلکه از جهات فراوان دیگر به شعبه‌ی دوم کارگزارن سازندگی معروف است. قرابت فکری و ارادت عملی اعضای این حزب که عمدتاً از سران و مقامات دولت فعلی هستند، به سردار کهنه‌کار سال‌های سازندگی مطلب پوشیده ای نیست. فاطمه هاشمی اگرچه در بهمن ماه ۹۲ به اتهام نشر اکاذیب به شش ماه حبس محکوم شده بود، اما بعدها و در دادگاه تجدیدنظر تبرئه شد.

محسن دیگر فرزند آیت الله بود که برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورا احساس تکلیف کرد. محسن هاشمی بزرگترین اولاد شیخ اکبر و احتمالاً کم‌ حاشیه‌ترین عضو این خانواده بود. او و فاطمه را در روز ثبت‌نام «عفت» مادر حاشیه سازشان همراهی می‌کرد. با ورود همسر و فرزندان هاشمی رفسنجانی به ستاد انتخابات وزارت کشور، دورهمی خانوادگی هاشمی‌ها در انتخابات مجلسین حسابی جمع شد و مأمورین ستاد اجرایی هم که از دیدن این همه هاشمی به صورت یکجا ذوق زده بودند، خانواده‌ی هاشمی را سفارشی و خارج از نوبت برای نام‌نویسی هدایت کردند. مطلبی که اعتراض بسیاری از مردم را که ساعت‌ها در صف در انتظار رسیدن نوبتشان بودند، حسابی برانگیخت.

انتخابات امسال اما یک سوپرایز خانوادگی هم داشت، آن هم حضور سید حسن مصطفوی به همراه برخی دیگر از اعضای خانواده بود. خمینی کوچک به همراه پسر عمه و پدر زنش شرکت کرد تا انتخابات امسال شاهد حضور اتوبوسی منتسبین به سید حسن باشد. سید حسن در حالی در انتخابات نام‌نویسی کرد که از مدت‌ها پیش بازی «می‌آیم، نمی‌آیم» را برای حضور در انتخابات به سبک شیخ اکبر به راه انداخته بود. به هر ترتیب این تنها نقطه‌ی اشتراک این دو خانواده در انتخابات امسال نیست، بلکه شنیده‌ها از یک هماهنگی و ائتلاف خانوادگی میان آنها حکایت دارد.

 

انتخابات اتوبوسی

 

شورش انتخاباتی آقازاده‌ها!

حضور پُرهیاهو و البته اتوبوسی این دو خانواده در انتخابات با فضاسازی گسترده‌ی رسانه ای و البته جوسازی علیه ارکان برگزاری انتخابات همراه بود. خط و نشان‌های فاطمه هاشمی برای شورای نگهبان را می‌توان آخرین نمونه از این جوسازی ها دانست. پیشتر نیز شیخ اکبر هاشمی مکرراً در سخنرانی‌های دوپهلو با اتخاذ مواضعی مشکوک به سبک سال‌های پیش کوشیده بود تا اعتبار انتخابات و صحت و سلامت آنرا زیر سؤال برد. خاندان متحد آنها یعنی منتسبین به سید حسن مصطفوی هم تقریباً با اتخاذ رویکردی مشابه، تخریب شورای نگهبان را در دستور کار قرار دادند. کارشناسان سیاسی امنتاع خمینی کوچک و پدرزنش را از شرکت در امتحان اجتهاد مجلس خبرگان، در همین راستا تحلیل می‌کنند. برخی شنیده‌ها از درخواست غیرمتعارف سید حسن برای شرکت در یک امتحان دیگر آن هم به صورت انفرادی حکایت دارد. با این وجود تا این لحظه شورای محترم نگهبان در برابر زیاده‌خواهی و تمایل سید حسن برای وارد کردن نام «خمینی» به سیاست «آقازادگی» مقاومت کرده است. هجمه‌های هماهنگ رسانه‌های حامی حسن خمینی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علیه شورای نگهبان و ساز و کار قانونی انتخابات در کشور، درست بعد از امتناع وی از پذیرش قانون آغاز شد. بررسی عملکرد اخیر آنها به خوبی نشان می‌دهد این ائتلاف خانوادگی برنامه‌های خطرناکی را برای یورش به شورای نگهبان و تحت فشار قرار دادن آنها در آستانه‌ی انتخابات زیر سر دارد. به نظر می‌رسد دوستاران پرادعا «آقازادگی» که از اقبال مردم به خود در صندوق‌های رأی نومید هستند، حاشیه سازی و جنجال آفرینی را تنها راه پیش رویشان دیده اند. شورش انتخاباتی آقازاده‌ها تازه شروع شده است!

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi