پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

16:11:50 - یکشنبه 28 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آمارهای تامل برانگیز از کشور درمورد فضای مجازی
رئیس سابق پلیس فتای خراسان رضوی گفت: ۵۰ ساعت فیلم تنها در یک دقیقه به سایت یوتیوب اضافه می‌شود و این در حالی است که شما به هیچ وجه نخواهید توانست که تنها ۳۰ ثانیه فیلم، علیه امریکا و اسرائیل در همین سایت یوتیوب پیدا کنید.

به گزارش ‘دانشجو آزاد “به نقل از«خبرگزاری دانشجو» ؛ سرهنگ محمد رضا نصر اللهی، رئیس سابق پلیس فتا استان خراسان رضوی در جلسه با اعضای شرکت کننده در طرح ولایت استان خراسان رضوی در مشهد گفت: بحث فضای سایبری زاییده دهه ۹۰ میلادی است. فضای سایبر یک واقعیت مجازی است و گفتن فضای مجازی صحیح نیست چون که واقعیت دارد.

نصر اللهی افزود: در گذشته اقدامات خراب کارانه به وسیله چاقو و ابزارآلات خشن بود؛ اما امروز ابزار جرم به یک لپ تاپ تبدیل شده است. در جرایم سنتی خیلی سریع به واسطه جرم صدای آن در می آمد ؛اما جرایم سایبری لازمه زمان است و دیرتر عیان می‌شود.

وی دیگر تفاوت جرایم سنتی و سایبری را آثار و هجمه آن دانست و گفت: آثار جرم در جرایم سنتی بسیار کمتر از جرایم سایبری است. همینطور مجرمین سنتی به ناپسند بودن جرم خود اذعان دارند؛ اما مجرمین سایبری مدعی پاکدستی و لطف به کشور هستند!!

رئیس سابق پلیس فتا استان خراسان رضوی اضافه کرد: سن مجرمین سایبری بین ۱۳ تا۳۰ سال است. ایرانیان در استفاده از اینترنت در دنیا رتبه سیزدهم و در خاورمیانه اول هستند. متاسفانه خراسان رضوی بعد از تهران بزرگ بیشترین آمار وقوع جرایم سایبری در کشور را دارد به طوری که در همین ۴ ماه ابتدای سال بالغ بر ۶۰۰۰ پرونده در مورد جرایم رایانه ای وجود دارد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد با ارائه آماری در مورد استفاده مردم از اینترنت و تلفن همراه ، گفت: در جهان ۳۴درصد مردم و در ایران ۴۸.۶ درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند همینطور سهم مردم دنیا در استفاده از تلفن همراه ۷۸ درصد است در حالیکه در ایران ۹۷.۳ درصد از مردم از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

سیم کارت های مفقود شده خود را حتما بسوزانید/ فضای سایبر امنیت ندارد

وی ضمن دادن تذکری جدی به دانشجویان ادامه داد: اگر احساس می‌کنید که سیم کارتی در گذشته داشته اید که امروز گم شده است حتما آن را بسوزانید و راحت از کنار این موضوع نگذرید چرا که بسیاری از پرونده های ما در مورد سیم کارت‌هایی است که افراد گم کرده اند و بعدا از آن سوء استفاده شده است.

نصر اللهی گفت: در ایران ۱۰ درصد مردم کاربران سفید هستند، یعنی از اینترنت تنها در جهت کار های مثبت استفاده می کنند و ۸۰ درصد کاربران خاکستری هستند به این معنی که از روی بی اطلاعی در مواقعی جرم‌هایی را مرتکب می شوند؛ اما ۱۰ درصد نیز کاربران سیاه هستند و این کاربران عمدا و با هدف خرابکاری در فضای سایبر حضور دارند.

وی ضمن معرفی دسته بندی هکر ها گفت: هکر هایی که با نیرو های امنیتی و ارتش سایبری همکاری می‌کنند معروف به هکر ها کلاه سفید هستند. در میان هکر ها هستند کسانی که جرم انجام می‌دهند اما قصد ارتکاب آن را ندارند و کاملا نا خواسته خطا می‌کنند که به آن ها هکر های خاکستری می‌گویند. هکر های کلاه سیاه نیز کسانی هستند که با قصد ارتکاب جرم وارد فضای سایبری می‌شوند.

نصر اللهی با برشمردن ویژگی های فضای سایبر ادامه داد: از ویژگی های فضای سایبر می توان به چند مورد اشاره کرد، بدین صورت که فضای سایبر وابسته به زمان نیست و هر موقع از شبانه روز می توان از آن استفاده کرد همینطور جغرافیا ندارد یعنی مکان خاصی در جهت استفاده از آن تعریف نشده است. در این فضا دسترسی به آخرین اطلاعات آسان ،  بسیار جذاب و متنوع است.

وی ادامه داد: همچنین در فضای سایبر آزادی اطلاعات و ارتباطات وجود دارد یعنی شما به هر چیزی دسترسی دارید. از دیگر ویژگی های فضای سایبر پنهان ماندن هویت افراد در این فضا است. مهمترین نکته در این فضا این است که به هیچ وجه فضای سایبر امنیت ندارد.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: آمار ها نشان می‌داد که در سال ۲۰۱۲ تعدا دستگاه های اینترنتی برابر جمعیت جهان است و همین آمار ها پیش بینی کرده بود که در سال ۲۰۱۵ تعداد وسایل اینترنتی دوبرابر جمعیت دنیا خواهد شد.

سوء استفاده از اطلاعات در شبکه های مجازی

وی با اشاره به شبکه های اجتماعی گفت: شبکه های اجتماعی امروز به دلیل سرعت انتشار مطالبش به سانسور های رسانه ای امان نمی‌دهد. ۵۰ ساعت فیلم تنها در یک دقیقه به سایت یوتیوب اضافه می‌شود و تا سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۱۰۳ میلیون کلیپ در این سایت وجود داشت که برای دیدن آن ها باید ۴۰ سال زمان گذاشت. البته شما به هیچ وجه نخواهید توانست که تنها ۳۰ ثانیه فیلم، علیه امریکا و اسرائیل در همین سایت یوتیوب پیدا کنید.

وی افزود: شبکه های اجتماعی دو محور دارد یکی شبکه های که مبتنی بر تلفن همراه و شماره تلفن هستند و دیگری شبکه هایی که مبتنی بر ایمیل هستند.

نصر اللهی با برشمردن تهدیدات شبکه های اجتماعی، گفت: از تهدیدات شبکه های مجازی می توان به جعل هویت‌ها و سرقت اطلاعات شخصی اشاره کرد. همینطور در این فضا انشار اطلاعات بدون حیطه بندی انجام می‌گیرد و به راحتی افراد ارزشمند و نخبگان شناسایی می‌شوند. بسیاری از نخبگان با قرار دادن پروژه های خود در این فضا شناسایی شده و طرح آن ها مورد سوء استفاده قرار می گیرد. در این فضا مفاسد اخلاقی گسترش پیدا می‌کند. همینطور این فضا به راحتی می‌تواند اطلاعات کاربران را طبقه بندی شده در اختیار دشمن قرار دهد و از این اطلاعات در جهت برآورد وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همینطور برنامه ریزی و اجرای برنامه های تبلیغاتی با اهداف سوء سیاسی استفاده می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام تلاش دشمن برای دریافت اطلاعات است و هر گروهی که اطلاعات بیشتری داشته باشد امروزه آن گروه قدرتمند تر است

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi