پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:08:15 - یکشنبه 23 بهمن 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آزادسازی دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر کرمان با عفو رهبری/ اغتشاشگران اتباع‌بیگانه در زندان‌ها می‌مانند
رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره عفو پدرانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: حدود ۲۵ نفر از دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر در زندان‌های استان کرمان بودند که با توجه به عفو رهبری آزاد می‌شوند.

به گزارش دانشجو آزاد: حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان اظهار داشت: قبل از عفو رهبری اکثر دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر در استان کرمان آزاد شده بودند و حدود ۲۵ نفر در زندان بودند که که این افراد هم با عفو رهبری آزاد شدند.

وی بیان داشت: به‌میمنت و مبارکی ایام‌الله دهه فجر از سوی مقام معظم رهبری یک عفو پدرانه و حکیمانه نسبت به محکومان و متهمانی اتفاق افتاد که در زندان‌ها هستند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان عفو اخیر رهبری در چهار، پنج سال اخیر را بی‌سابقه خواند و ادامه داد: دو نوع عفو داریم که شامل عفو معیاری و موردی است.

حمیدی ابراز داشت: عفو موردی این‌طور است که پرونده توسط کمیسیون قوه قضاییه بررسی می‌شود و به‌صورت موردی و فردی هرکدام از محکومانی که در زندان تشخیص داده می‌شود نادم و پشیمان هستند، فهرست می‌شوند و پرونده‌ها به دفتر رهبری ارسال می‌شود و ایشان با عفو موردی و یا تخفیف مجازات این افراد موافقت می‌کنند و این مهم به مناسبت‌های مختلف روی می‌دهد.

وی اضافه کرد: عفو معیاری هم به این نحو است که از قبل افراد در آن مشخص نیستند و معیارهایی پیشنهاد می‌شود و این معیارها به رهبری می‌رسد و بر اساس آن معیارها که به موافقت رهبری می‌رسد تطبیق با شرایط زندانیان داده می‌شود و هرکدام از زندانیان که آن شرایط را داشتند از زندان آزاد می‌شوند.

این مقام قضایی تصریح کرد: عفو ۲۲ بهمن امسال عفو معیاری بود و تعداد زیادی از زندانی حائز شرایط از زندان‌های سراسر کشور آزاد می‌شوند.

حمیدی اظهار داشت: این عفو یک ویژگی نسبت به عفوهای گذشته داشت و آن نگاه پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر بود که بی‌سابقه بود و شامل متهمان هم می‌شد زیرا عفوها معمولا شامل افراد محکوم می‌شوند اما با نگاه حکیمانه رهبری و ریاست قوه قضاییه و اقتضائاتی که داشت از موضع اقتدار حتی افرادی که متهم و تحت تعقیب بودند و بعضی از آنها حتی دستگیر نشده بودند قبل از آنکه به دادگاه بیایند و تحقیقات قضایی صورت گیرد نیز شامل این عفو شدند.

وی یادآور شد: بیش از ۹۵ درصد محکومان و اغتشاشات اخیر مشمول این عفو حکیمانه و پدرانه رهبری قرار گرفتند و می گیرند و بعد از بررسی پرونده آنها از زندان‌های کشور آزاد می‌شوند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان استان کرمان مشمول عفو رهبری قرار می‌گیرند اما به این معنا نیست که همه آنها آزاد می‌شوند، بلکه تخفیف مجازات می‌گیرند و ممکن است مثلا یک سوم از حبس‌شان کاهش یابد و تعداد زیادی از این افراد از زندان آزاد می‌شوند.

حمیدی با تاکید بر اینکه کمترین مشکل و کمترین دستگیری‌ها را در بحث اغتشاشات در استان کرمان داشتیم، تصریح کرد: کمترین افراد نسبت به استان‌های دیگر وارد زندان‌های استان کرمان شدند و قبل از عفو رهبری همه آنها آزاد شده بودند و حدود ۲۵ نفر در زندان بودند که این افراد هم آزاد شدند.

وی متذکر شد: اتباع خارجی مرتبط با اغتشاشات و سایر جرایم مشمول عفو رهبری نشدند و تعدادی از اتباع‌بیگانه در اغتشاشات کرمان داشتیم که در زندان می‌مانند و این عفو فقط شامل اتباع ایرانی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان داشت: سارقان هم شامل عفو رهبری نمی‌شوند حتی افرادی که خرده سرقتی را انجام داده باشند.

حمیدی اظهار داشت: تا ۲۱ بهمن‌ماه جاری ۳ هزار و ۲۰۹ نفر در زندان‌های استان کرمان داشتیم که شامل عفو رهبری می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود شمار این افراد تا ۳ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یابد و پرونده‌ها در حال بررسی است.

وی عنوان کرد: ۷۱۷ پرونده زندانی بررسی شده بود و ۵۴۹ نفر مشمول تخفیف مجازات شدند و ۱۶۹ نفر از زندان‌های استان آزاد شده‌اند و تا پایان بهمن‌ماه جاری رسیدگی به پرونده‌ها ادامه دارد و بعد از آنکه آمار دقیق به‌طور کامل مشخص شود آن را به رسانه‌ها علام می کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود از حضور گسترده ملت بزرگ، بصیر و شریف کشور و استان کرمان در حماسه بزرگ ۲۲ بهمن‌ماه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر می‌کنم.

حمیدی افزود: زبان انسان از توصیف و بیان این شور و حماسه بزرگ ملت ایران قاصر است و این حماسه در شرایطی اتفاق افتاد که همگان شاهد بودیم، حجم حملات و تبلیغات دشمنان نظام اسلامی به ویژه در چند ماه اخیر این بود که به مردم داخل و خارج کشور القا کند، نظام اسلامی پشتوانه مردمی خودش را از دست داده است و مردم ایران از انقلاب و نظام فاصله گرفته‌اند.

وی ادامه داد: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن به‌گونه‌ای بود که نه‌تنها دشمنان را متعجب کرد که حتی خیلی از دوستان و ارادتمندان به نظام اسلامی را متعجب کرد و شاید کسی باور نمی‌کرد چنین حضور گسترده‌ای در این راهپیمایی اتفاق بیفتد.

حمیدی عنوان کرد: یک بار دیگر مردم انقلابی ایران تودهنی محکمی به دهان یاوه‌گویان ایران اسلامی زدند و اقتدار خودشان را نشان دادند و یک بار دیگر هم انقلاب ما وجهه مردمی خودش را نشان داد.

وی از مردمی‌بودن به‌عنوان یکی از ویژگی‌های انقلاب نام برد و گفت: مردمی که ۴۵ سال قبل این انقلاب را به وجود آوردند همچنان حامی این انقلاب اسلامی هستند و امیدواریم ملت ایران در همه صحنه‌ها حضور داشته باشند و پشتیبان نظم اسلامی باشند تا نظام بتواند از تمام پیچ و خم‌هایی که برایش درست می‌کنند ظفرمندانه عبور کند و زمینه‌ساز ظهور بقیه‌الله(عج) باشد.

پایان پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi