پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

17:11:27 - دوشنبه 21 اسفند 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پژوهشگر دانشگاه شهید باهنر کرمان:
نوآوری در شعر فارسی و فرهنگ ملی از ویژگی‌های نظامی بود
حسینخانی نوآوری و حرکت‌های تازه که روحی به زبان، شعر فارسی و فرهنگ ملی دمید را از ویژگی‌های نظامی برشمرد و گفت: پنج گنج نظامی از شاهکارهای ادب فارسی و سند روشنی است که این شخصیت‌ها قابل مصادره نیستند.

 به گزارش دانشجو آزاد:  

آیین گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و با محوریت دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان و با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، مرکز کرمان‌شناسی، بنیاد ایران‌شناسی، دفتر ترویج زبان و ادب فارسی دانشگاه امروز، ۲۱ اسفندماه در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

حامد حسینخانی، پژوهشگر و استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در این جلسه با اشاره به گستردگی مرزهای جغرافیایی ایران کهن، گفت: گروهی تلاش می‌کنند تا بزرگان زبان پارسی را به‌نام خود کنند اما ما تمدنی بزرگ و ایران فرهنگی داشتیم و حکیم نظامی گنجوی که آثار مهمی خلق کرده، متعلق به ایران بزرگ فرهنگی است.

وی تلاش دولتمردان همسایه برای مصادره شاعران پارسی زبان ایرانی را مذبوحانه خواند و گفت: پنج گنج نظامی از شاهکارهای ادب فارسی و سند روشنی است که این شخصیت‌ها قابل مصادره نیستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در ایران جدید نخستین تقویت و شکوه ادب پارسی در خراسان بزرگ و شهرهای آن شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در اوج این کانون و پایگاه ادب، حکیم توس فردوسی بزرگ ایستاده و کانون ادب و شعر ایران بزرگ را فردوسی پرچمداری می‌کند. نقش خراسان بزرگ در تثبیت زبان فارسی بی‌بدیل است. کانون دیگری که در کنار خراسان تقویت‌کننده زبان فارسی بود آذربایجان است که در کانون آن نظامی گنجوی با اثر ماندگار خمسه قرار دارد.

حسینخانی نوآوری و حرکت‌های تازه که روح تازه‌ای به زبان، شعر فارسی و فرهنگ ملی دمید را از ویژگی‌های نظامی برشمرد و اظهار کرد: حافظ از شاعرانی است که از نظامی گنجوی تأثیر گرفته و در قرن‌های بعد بیش از ۲۰۰ شاعر از نظامی پیروی و خمسه سرایی کرده‌اند که چند تن از این شاعران از جمله خواجو، کرمانی بوده‌اند.

محمدصادق بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این همایش با پرداختن به خصوصیات ویژه شعر نظامی گفت: نظامی در حوزه علوم بلاغی جایگاه بسیار تأثیرگذاری دارد.

محمدرضا صرفی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این همایش با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی حکمت همواره با فلسفه همراه بوده و حکیم بودن شعرا را باید در فیلسوف بودن آنها جستجو کنیم، اظهار کرد: به نظامی به این دلیل لقب حکیم دادیم که حکمت نظری و عملی در آثار او کاملاً وجود دارد. جریان‌های متعددی از شعر فارسی از حکمت شعر نظامی منشعب می‌شود و بیش از ۲۰۰ شاعر قوی مثل خواجو، ناصر خسرو و … به دیده تحسین به او نگاه کرده‌اند.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi