پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:50:22 - سه شنبه 2 اسفند 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت دانشجویی |
ناعدالتی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان در افزایش حقوق‌های سال ۱۴۰۲
در این روز‌ها که قیمت دلار و سکه به طور افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است، دولت آقای رئیسی افسارِ افزایش حقوق و عیدی کارمندان را محکم کشیده است.

به گزارش دانشجو آزاد:  علیرضا قره‌جانلو؛ * «باید کاری کنیم که فاصله‌ی طبقات محروم با طبقات برخوردار کم بشود؛ یعنی هر چه ممکن است امکانات کشور عادلانه توزیع بشود.» مقام معظم رهبری ۱۴۰۰/۰۶/۰۶

در این روز‌ها که قیمت دلار و سکه به طور افسارگسیخته‌ای در حال افزایش است، دولت آقای رئیسی افسارِ افزایش حقوق و عیدی کارمندان را محکم کشیده است.

در این چند روزه، ۲ خبر منتشر شده که نشان دهنده بی عدالتی در نظام پرداخت‌های دولت است.

خبر اول:
میزان عیدی کارکنان بدون احتساب عائله مندی و حق اولاد حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ اعلام شد. این درحالیست که میزان عیدی در سال گذشته ۱ میلیون و ۵۰۰ بود و این خبر نشان از افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارد درحالی که میزان تورم در دی ماه سال ۱۴۰۱، به عدد ۴۶.۳ درصد رسیده است.

البته سنگ بنای این شیوه ناعادلانه را دولت‌های قبل از حدود یک دهه پیش بنا نهاده اند. به طور مثال میتوان به میزان عیدی در سال ۱۳۸۷ اشاره کرد که در آن سال میزان عیدی ۱.۰۷ قیمت سکه تمام بهار آزادی بود (میزان عیدی ۲۵۰ هزارتومان و قیمت سکه حدود ۲۳۱ هزار تومان)؛ درحالی که میزان عیدی در سال ۱۴۰۱، ۰.۰۷ قیمت یک سکه تمام می‌باشد (میزان عیدی ۱ میلیون و ۸۰۰ و قیمت سکه حدود ۲۳/۵ میلیون).

خبر دوم:
در روز ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ خبری منتشر شده که حاکی از آن است افزایش حقوق کارکنان دولت درحالی ۲۰ درصد می‌باشد که میزان تورم بیش از ۴۰ درصد می‌باشد؛ و این امر با شعار‌های آقایان مبنی بر اجرای عدالت منافات دارد. به فرموده مقام معظم رهبری ما با عدالت خیلی فاصله داریم، اما باید به سمت عدالت حرکت کرد. آیا این شیوه‌ی افزایش حقوق در دولت آقای رئیسی عادلانه است؟ آیا هیئت وزیران در ایران زندگی می‌کنند؟ اگر این شیوه عادلانه است، مردم خواستار آن هستند که وزیران نیز حقوق و دستمزد ماهانه خود را صادقانه منتشر کنند. آیا وزیران با حداقل حقوق ۶ میلیون و ۶۰۰ می‌توانند زندگی کنند؟ میزان حداقل حقوق درسال ۱۴۰۲ با ۲۰ درصد افزایش به ۷ میلیون و ۹۲۰ رسید. این درحالی است که حداکثر حقوق ۵۵ میلیون تومان تعیین شده است!

یک نکته جالب هم این است که سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۲، ۷ میلیون تومان شده است که کارمندِ بیچاره که ۷ میلیون و ۹۲۰ حقوق می‌گیرد، باید ۱۰ درصد معادل ۷۹۰ هزارتومان مالیات بدهد!

این وضعیت حقوقی درحالیست که صادرات غیرنفتی ایران در دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است؛ و میزان فروش نفت ایران به نقل از رویترز رکورد ۳ سال گذشته را شکسته است؛ و همچنین به نقل تسنیم از اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران ۳۴ میلیارد دلار نفت در ۷ ماه فروخته است.

حال با توجه به این اوضاع، از دولت حضرت آقای رئیسی انتظار می‌رود که ریل‌های ناعدالتی اقتصادی را به نفع مستضعفین تغییر دهند.

همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به عنوان نماینده مردم وارد قوه مقننه شده اند انتظار می‌رود مطالبات اقتصادی مردم را به طور جدی و اصولی پیگیری نمایند.

علیرضا قره‌جانلو- فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان 

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi