پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

16:49:13 - شنبه 29 مهر 1402
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تخمین بقای بیماران مبتلا به سرطان با هوش مصنوعی
یک ماشین حساب مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند احتمال جان سالم به در بردن بیماران از بیماری سرطان را نشان دهد.

 به گزارش دانشجو آزاد: دانشمندان در حال توسعه یک ماشین حساب پیشرفته برای تخمین احتمال زنده ماندن در برابر سرطان هستند که از قدرت هوش مصنوعی برای ارائه تخمین‌های بسیار دقیق امیدبخش برای بیماران مبتلا به سرطان پستان، تیروئید و پانکراس استفاده می‌کند.

از لحاظ تاریخی، پیش‌بینی میزان بقا در بیماران سرطانی اساسا بر اساس مرحله بیماری بوده است.

دکتر لارن جانزوسکی(Lauren Janczewski)، محقق بالینی و رهبر این مطالعه می‌گوید: تعداد زیادی از عوامل دیگر وجود دارند که ممکن است فراتر از معیارهای مرحله‌بندی بیماری بر بقای بیمار تاثیر بگذارند. ما به دنبال توسعه این ماشین حساب بقای بیماران مبتلا به سرطان بودیم تا تخمین شخصی‌تری از آنچه بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند ارائه دهیم.

نمونه اولیه این ابزار انقلابی، با هدف ارزیابی نرخ بقای پنج ساله، بر روی مجموعه داده‌های گسترده سرطان در سراسر کشور آزمایش شد.

پس از جمع‌آوری داده‌ها از بیماران مبتلا به این سرطان‌ها در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷، تیم تحقیقاتی از پایگاه داده‌های ملی سرطان(NCDB) که یک مخزن گسترده حاوی سوابق ۷۲ درصد از تشخیص‌های سرطان جدید است، استفاده کردند و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی براساس سه چهارم آنها آموزش دیدند. این کار به شناسایی الگوهایی که ارتباط مشخصه‌های تشخیصی با نرخ بقای پنج ساله را نشان می‌دهند، منجر شد. سپس از داده‌های باقی مانده برای ارزیابی دقت نمونه اولیه استفاده شد.

این مطالعه گسترده داده‌های بیش از ۲۵۰ هزار بیمار سرطان پستان، ۷۶ هزار و ۶۲۴ بیمار سرطان تیروئید و ۸۴ هزار و ۵۱۴ بیمار سرطان پانکراس را در بر گرفت. این تحقیق نشان می‌دهد که تعداد بی‌شماری از مشخصه‌های خاص مرتبط با بیماران، تومورها و درمان‌ها به طور قابل توجهی نتایج بقا را در هر سه نوع سرطان شکل می‌دهد.

دکتر جانزوسکی با خاطرنشان کردن عوامل موثر بر هر سرطان توضیح می‌دهد که بسیاری از عوامل تعیین کننده، مانند اندازه تومور، بخشی از فرآیند مرحله‌بندی‌های مرسوم سرطان هستند. با این حال، یافته‌های این مطالعه تاکید می‌کند که طیف وسیع‌تری از عوامل بر بقای بیمار فراتر از مرحله بیماری تاثیر می‌گذارد.

محققان متمایز بودن ماشین حساب بقای سرطان را مورد تاکید قرار می‌دهند. این ماشین حساب، نشانگرهای تومور خاص و عوامل درمانی را در نظر می‌گیرد که بر آینده بیمار تاثیر می‌گذارد و بسیاری از ابزارهای امروزی از آنها غفلت می‌کنند.

این تیم ابزار نهایی خود را به عنوان یک دارایی ارزشمند برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی می‌بینند و اطمینان می‌دهند که آنها می‌توانند آگاهانه‌ترین و دقیق‌ترین تخمین‌های بقا را به بیماران ارائه دهند.

این یافته‌ها قرار است در کنگره سالانه بالینی کالج جراحان آمریکا(ACS) در بوستون، ماساچوست ارائه شود.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi