پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:13:00 - سه شنبه 15 دی 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گرم ترین نقطه جهان در کویر خاطره انگیز ثبت جهانی می شود
کویری که تا چند سال قبل یکی از تهدیدهای کرمان محسوب می‌شد؛ با تغییر دیدگاه مسئولان و مردم در حال حاضر به یکی از فرصت‌های بین‌المللی تبدیل‌شده است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از “ پایگاه اطلاع رسانی بوتیا ” شن های نرم و روان کویر؛ آرامشی بی نظیر به روح و جان مهمانان خود تزریق می  کند و  تلالو آفتاب درخشان بر سطح وسیع آن چشم ها را نوازش می کند.آسمان کویر، تا چشم کار می کند عمیق است و پر از ستاره، در کویر که قدم می گذاری صدایی در اوج سکوت تو را به عمق می خواند، آفتاب کویر می سوزاند و مهتاب آن جان به تنگنا آمده را با آسمان صمیمیت و صداقت پیوند می زند؛ کویر آرام و بی ادعاست .

زیباترین کویر دنیا با نمایشگاهی از منحصر به فرد ترین کلوت ها، در شمال شرقی استان تاریخی کرمان که گنج های نهفته ای در دل خود دارد، قرار دارد.

یکی از زیباترین مناظر کویری ایران در دل کویر لوت است؛ این کویر به دلیل وجود بلندترین تپه های شنی – کلوت های بی نظیر و رودخانه شور در دنیا بی نظیر است.

کویر لوت2

هر ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا در آغوش کویر ماوا می گزینند و در رازهای نهفته آن گم می شوند؛ منطقه کلوتها از دور به خرابه‌های شهری بزرگ می ماند که نام بزرگترین شهر کلوخی جهان را به خود اختصاص داده است؛ شب های پر ستاره کویر لوت چشم هر گردشگری را خیره می کند.

کویر شهداد سرزمینی با پدیده ها و شگفتی های ناشناخته که می تواند پنجره ای نو به صنعت طبیعت گردی ایران بگشاید، لقب زیباترین و در عین حال گرمترین نقطه جهان را به خود نسبت داده است.

در ۸۰ کیلومتری کویر شهداد منطقه ای به نام “گندم بریان” یا “ریگ سوخته” وجود دارد که در تابستان با دمای نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتی گراد رکورد دار گرمترین نقطه جهان شده است اما به دلیل نداشتن جاده و راه مشخص دستیابی به آن به سختی و تنها با همراهی تعداد معدودی که آشنا به مسیرها هستند امکان پذیر است.

بعد از اعلام نظر دکتر کردوانی پدرکویر شناسی ایران و تائید ناسا، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان گرمترین نقطه جهان در این منطقه برافراشته شد؛

کویری که تا چند سال قبل یکی از تهدیدهای استان کرمان محسوب می‌شد؛ با تغییر دیدگاه مسئولان و مردم در حال حاضر به یکی از فرصت‌های بین‌المللی کرمان تبدیل‌شده است و سالانه ده‌ها هزار گردشگر اروپایی به‌خصوص از مناطق سردسیر برای دیدن این زیبایی‌های کویر به کرمان سفر می‌کنند.

از آبان ماه امسال بود که اقداماتی برای تبدیل شدن کویر شهداد به عنوان یکی از نخستین آثار طبیعی ایران در فهرست ثبت آثار جهانی آغاز شد و بازرسان یونسکو در طول این چند ماه در حال رفت و آمد به ایران و این کویر زیبا بودند.

کویر و جمع خانوادگی

یکی از گردشگرانی که از کویر لوت بازدید کرده بود در گفت و گو با خبرنگار ” بوتیا ” گفت: بازدید از کویر لوت در جمع خانواده و عزیزان لذت گردشی بی نظیر به همراه دارد، بازی کردن کودکان فامیل در بین شن ها سکوت کویر را می شکست و قهقهه کودکانه آنها حس زندگی ایجاد می کرد.

وی افزود: در نگاه اول کویر خشک و سوزان است اما تجربه آرامش آن هرکسی را به بازدید دوباره از این منطقه و راه رفتن در بین کلوت های بلند آن راغب می کند.

 پرونده کویر لوت کرمان برای ثبت در یونسکو به عنوان  گرم ترین نقطه کره زمین آماده شد

در همین رابطه فرهاد نظری درگفتگویی اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی که صورت گرفته، قرار است امسال پرونده کلوت‌های کویرلوت به عنوان یک اثر طبیعی برای ثبت در خدمت میراث جهانی تهیه و به یونسکو ارسال شود.

مدیرکل دفتر ثبت آثار حفظ و احیا میراث معنوی، تاریخی و طبیعی افزود: کلوت‌های کویرلوت چند ویژگی‌ منحصر به فرد به عنوان پدیده زمین ساختی دارد در واقع ارتفاع ۱۴۸ متری کلوت‌ها دردنیا بی‌نظیر است، همچنین عریض ترین دالان کلوت‌ها به کویر لوت اختصاص دارد.

نظری تصریح کرد: براساس گزارش کارشناسان یکی از گرمترین نقاط کره زمین درکویرلوت قرار گرفته است.

وی در خصوص طرح پیشنهاد ثبت جهانی کلوت‌های کویر لوت ازسوی سازمان میراث فرهنگی گفت: براساس قانون میراث فرهنگی وظیفه ثبت و معرفی مناطق طبیعی و مکان‌های بدون متولی حفاظت دارد به همین دلیل کلوت‌های کویر لوت برای ثبت در فهرست میراث جهانی پیشنهاد شد.

مدیرکل دفتر ثبت آثار حفظ و احیا میراث معنوی، تاریخی و طبیعی خاطر نشان کرد: پرونده کلوت‌های کویر لوت تا پایان امسال برای ثبت درخواست میراث جهانی در سال ۲۰۱۶ آماده و به یونسکو ارسال می‌شود.

بکر ماندن گرم ترین نقطه زمین مراقبتی به وسعت کویر می خواهد

امیدواریم مسئولین با ثبت جهانی این اثر، بیش از گذشته از آن محافظت کنند؛ چرا که زیبایی حال حاضر این کویر به دلیل بکر بودن آن است نه آنکه مانند بسیاری دیگر از اثرهای تاریخی به حال خود رها شود و بیشتر در معرض تهدید قرار گیرد.

انتهای پیام/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi