پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:37:45 - چهارشنبه 6 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
گردشگری، ترانزیت کالا و صنعت دریا جایگزینهای مناسب درآمدهای نفتی/ باید درآمدهای غیرمستقیم نفتی از صندوق توسعه ملی در بودجه خرج شود
دانشیار اقتصاد ایران و اقتصاد انرژی عنوان کرد: تمام کشورهایی که درآمد نفتی دارند یک صندوق توسعه ملی درست می کنند که دولتی نیست و مثل یک بانک پول را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد.

علیرضا شکیبایی دانشیار اقتصاد ایران و اقتصاد انرژی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با خبرنگار دانشجو آزاد در رابطه با ضعف های اقتصاد ایران گفت:اقتصاد ایران، اقتصادی است که هنوز متکی بر منابع طبیعی از جمله نفت و گاز است.

شکیبایی ادامه داد: هم بودجه عمومی کشور و هم اقتصاد وصنایع کشور به این منابع وابسته هستند و این نشانگر آن است که در طول چند دهه گذشته اقتصاد نتواسته از وابستگی به نفت نجات یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در شرایطی که قیمت نفت و درآمد نفتی کاهش پیدا می کند اقتصاد و بودجه دولت آسیب پذیرمی شود و راهکار اساسی برای برون رفت از این مسئله در شرایط فعلی در تحریم اقتصادی و کاهش قیمت نفت این است که دولت در یک اقدام شجاعانه بودجه را از نفت جدا کند وبه اقتصاد داخلی و ظرفیت های داخلی متکی شود.

وی تصریح کرد: جدایی بودجه از نفت درابتدا کار بسیار سختی به نظر می رسد اما در آینده نتایج بسیار خوبی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

دانشیار اقتصاد ایران و اقتصاد انرژی دانشگاه باهنر تصریح کرد: برای جایگزین کردن درآمدهای نفتی می توان از اقتصاد گردشگری و صنعت گردشگری که ظرفیت بسیار بالایی دارد همچنین ترانزیت کالا استفاده کرد.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از جایگزینها برای صنعت نفت، صنعت دریاست؛ اما ما کمترین بهره برداری را داریم و فقط از دریا به عنوان بندر صادرات و واردات استفاده می کنیم درحالیکه صنعت دریا در کوتاه مدت به فعلیت، اشتغال و درآمد زایی می رسد.

علیرضا شکیبایی با بیان یک راه حل برای برونرفت از وضع موجوداظهار داشت: باید درآمدهای نفتی را در اختیار صندوق توسعه ملی بگذاریم که با سازوکارهای بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان عنوان داشت: اکنون درآمدهای حاصل از فروش نفت وارد خزانه داری کل کشور و بودجه می شود سپس نمایندگان برای آن تعیین تکلیف می کنند اما به وضوح پیداست این شیوه نتوانسته بودجه را به خوبی مدیریت کنند و به اقتصاد پویایی برسیم.

وی با اشاره به اقتصاد وابسته به نفت ابراز داشت: تا وقتی که نفت در بودجه دولت هست نه بودجه سالم است و نه نتایج اقتصادی خوبی داریم؛ تمام کشورهایی که درآمد نفتی دارند یک صندوق توسعه ملی درست می کنند که دولتی نیست و مثل یک بانک پول را در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد سپس درآمدهای حاصله به صندوق باز می گردد و در بودجه خرج می شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi