پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:16:15 - چهارشنبه 24 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
احداث قوی ترین رصدخانه کشور در کرمان/تاسیس دانشکده ی نجوم به زودی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر گفت: قوی ترین رصدخانه کشور در کرمان احداث خواهد شد و هدف از ایجاد این رصد خانه احداث دانشکده ی نجوم خواهد بود.

سعید دوست محمدی دکترای نجوم و اختر فیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگوی اختصاصی با “دانشجو آزاد” در رابطه با پروژه ی احداث مجهزترین رصدخانه کشور در استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از استانهای ویژه کشور است که از لحاظ جغرافیایی و رصدی برای نجوم است و با توجه به ارتفاع نقاط مختلف از سطح دریا و شرایط جوی در کرمان این استان برای احداث رصدخانه بسیار مناسب است.

وی افزود: بدلیل شرایط خاص مطرح شده از مدتها پیش بحث رصدخانه مناسب در کرمان مطرح بوده به همین دلیل یک خیر به نام دکتر آگاه هزینه های ساخت و راه اندازی این رصد خانه را متقبل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به ویژگی های این رصدخانه اظهار داشت: در این رصدخانه مهمترین وسیله، تلسکوپ با قطر ۱٫۴ متر است که بزرگترین تلسکوپ کشور محسوب می شود، زیرا تلسکوپهای استفاده شده در شیراز و تبریز قطر ۶۰ سانتی متری دارند.

دوست محمدی در رابطه با مدیریت این پروژه بیان داشت: دکتر سید جلال الدین فاطمی دبیر کمیته نجوم دانشگاه باهنر و مسئول راه اندازی این رصدخانه هستند و مدیریت پروژه با ایشان است.

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: بحث بعدی مکان یابی است ما مناطق مختلف کرمان را بررسی کردیم، ارتفاعات شهربابک، بیدخون، لاله زار، گلزار، شیرینک، ساردوئیه و راین را بازدید کرده، پارامترهای نجومی مختلف اندازه گیری شده اند و در نهایت ۴ منطقه ی بیدخون، شیرینک، ساردوئیه و مادون کاندید راه اندازی رصدخانه شده اند.

وی ادامه داد: بحث تلسکوپ با قطر ۱٫۴ متر تکنولوژی بسیار بالایی را می طلبد ما با یکی از شرکتهای مرتبط اروپایی وارد مذاکره شدیم و در حال رایزنی و مکاتبه هستیم و به محض اینکه بودجه تامین شود، خرید، تجهیز، ساخت رصدخانه، نصب و آموزش و راه اندازی بر عهده این شرکت خواهد بود.

دوست محمدی در رابطه با مدت زمان تخمینی ساخت تلسکوپ اظهار داشت: ساخت تلسکوپ حدود ۱۸ ماه طول می کشد که ما در این مدت باید زیرساختهای بازم را آماده کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در خصوص هزینه این پروژه عنوان کرد: بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه راه اندازی این رصدخانه خواهد بود که اعم از زیرساخت، جاده، فونداسیون، دیواره، گنبد، تجهیزات داخلی و تلسکوپ است.

وی تصریح کرد: این رصدخانه صرفا دانشگاهی نخواهد بود و منطقه را متحول خواهد کرد و برای گردشگری هم امتیاز استانی خواهد بود.

دوست محمدی افزود: ما افراد با پتانسل بالایی را داریم که در زمینه های تئوری بسیار قوی هستند قطعا از محققان و دانشجویان دانشگاههای مختلف کشور بعد از راه اندازی رصدخانه استفاده خواهیم کرد.

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان گفت: دکتر آگاه فردی علاقه مند به نجوم و ستاره شناسی است و هدف ایشان در نهایت تاسیس دانشکده نجوم است.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi