پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:28:59 - یکشنبه 19 فروردین 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پروفسور وو شین متخصص باستان شناسی دوره هخامنشی عنوان کرد:
کرمانیا مهمترین ایالت ایران در دوران امپراطوری هخامنشی
پروفسور وو شین استاد باستان شناسی و تاریخ دانشگاه فودان شانگهای چین گفت: در دوران امپراطوری هخامنشی در ایران، ایالت فارس مرکز این حکومت و پس از آن کرمانیا مهمترین ایالت ایران بوده و از پر تردد ترین مناطق به شمار می رفته است؛ این مهم باعث شده که تجار زیادی از کشور های مختلف به این منطقه سفر کنند.

به گزارش “دانشجوآزاد” پروفسور وو شین استاد باستان شناسی و تاریخ دانشگاه فودان شانگهای چین به دعوت مدیرگروه باستان شناسی دانشگاه جیرفت برای ایراد سخنرانی و بازدید از پتانسیل های باستان شناسی جیرفت به این شهر آمده است، دانشگاه فودان در بین چهارهزار دانشگاه کشور چین رتبه سوم را دارد.

وی در نشست با رییس و اعضای هیات علمی دانشگاه جیرفت گفت: در دوران امپراطوری هخامنشی در ایران، ایالت فارس مرکز این حکومت و پس از آن کرمانیا مهمترین ایالت ایران بوده و از پر تردد ترین مناطق به شمار می رفته است. این مهم باعث شده که تجار زیادی از کشور های مختلف به این منطقه سفر کنند.

وی افزود: ایالت کرمانیا که مرکز حکومتی آن در جیرفت بوده است نقش اصلی را در مدیریت سیاسی جنوب شرق ایران بزرگ آن زمان به عهده داشته است.

پروفسور ووشین که فارغ التحصیل دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا است، ادامه داد: در زمینه باستانشناسی کشور ایران به ویژه جیرفت، پتانسیل های بی نظیری دارند.

این محقق سابق دانشگاه نیویورک به عنوان یکی از برجسته ترین صاحب نظران دوره هخامنشی بیان کرد: بر اساس الواح یافت شده از کاووش های باستان شناسی تخت جمشید، ایالت کرمانیا در دوره هخامنشی بسیار پر رونق بوده و جیرفت مرکز حکومت شاهزاده هخامنشی به نام کارکیش بوده است.

وی ادامه داد: در صدد اجرای پروژه کاوش در جیرفت هستیم و امیدواریم  بتوانیم که دوره تاریخی هخامنشی در جیرفت معرفی کنیم و این می تواند بار دیگر جیرفت را به دنیا معرفی کند.

رییس دانشگاه جیرفت در ادامه این نشست گفت: دانشگاه جیرفت در راستای اهداف راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ارتقای همکاری های بین المللی را در دستور کار خود قرار داده است.

شاپور کوهستانی با بیان این مطلب که توجه به علوم انسانی یکی از محوری ترین برنامه های وزرات علوم و دانشگاه جیرفت است افزود: دانشگاه جیرفت با نگاه آمایشی به واسطه وجود ظرفیت عظیم باستانی حوزه تمدنی هلیل رود حرکت خوبی را در مسیر شناخت هر چه بیشتر تاریخ و تمدن این منطقه برداشته است.

وی تصریح کرد: کاوش های باستان شناسی این دانشگاه در حوزه تمدن هلیل رود با امضای تفاهمنامه و قرارداد همکاری علمی و پژوهشی با دانشگاه های معتبر بین المللی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است و بی وقفه ادامه دارد.

رئیس دانشگاه جیرفت خاطرنشان کرد: در راستای فعالیت های دانشگاه در این حوزه در سال جاری گام های اجرایی جهت انجام پروژه های مشترک با دانشگاه هاروارد،پادوای ایتالیا، ورشو لهستان، دکن کالج پونا، فودان چین و… برداشته شده است.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه جیرفت در راستای ارتقای جایگاه باستانی حوزه تمدنی جیرفت از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد بیان کرد: این دانشگاه با تمام ظرفیت در این راستا گام برمی دارد و از ظرفیتهای داخلی و خارجی نیز بهره خواهد برد.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi