پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:19:00 - دوشنبه 6 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کاهش هزینه های صنایع با غبارگیر اختراعی پژوهشگران ایرانی
پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران دستگاهی را اختراع کردند که با نصب شدن روی غبارگیرهای پرکاربرد صنعتی می تواند دامنه کاربرد آنها را افزایش و نیاز به استفاده از فیلترها و الکتروفیلترهای صنعتی و همچنین هزینه های عملیاتی این غبارگیرها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش“دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا، غبارگیرهای صنعتی، یکی از بخش های پرهزینه در بسیاری از صنایع به شمار می روند همچنین بسیاری از فرآیندهای صنعتی همانند صنایع پالایش نفت، صنایع غذایی، صنایع معدنی و پاکسازی محیط زیست دارای بخش جداسازی ذرات از جریان گاز هستند که اصول عملکرد تمام دستگاه های مربوطه آنها مشابه یکدیگر است.
جداکننده های سیکلونی، یکی از مشهورترین دستگاه ها در این حوزه است که با وجود تمام مزایای خود، راندمان بسیار پایینی را در جداکردن ذرات زیر ۱۰ میکرون دارد و همین امر موجب می شود تا از فیلتر یا الکتروفیلتر در انتهای فرآیند جداسازی و غبارگیری استفاده شود.
اما فیلترها نه تنها هزینه بالایی را به مجموعه تحمیل می کنند بلکه تعویض مکرر آنها، نیاز به متوقف کردن پی در پی تولید دارد که بار مالی جداگانه ای را دربردارد.
به همین دلیل پژوهشگران آزمایشگاه تصفیه و تخلیص گازهای صنعتی در دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران، به سرپرستی دکتر منصور شیروانی، سامانه جدیدی را با عنوان تغلیظ کننده غبار ابداع کردند که می تواند بازدهی غبارگیر سیکلونی را تا حد زیادی افزایش دهد.
به این ترتیب می توان ذرات ریزتر را نیز پیش از رسیدن به فیلتر جذب کرد و در مجموع، هوای تمیزتری را به فیلترها رساند که این روند عمر فیلترها را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و بازه زمانی مورد نیاز برای تعویض فیلترها را نیز طولانی تر می کند.
نوید معافیان، پژوهشگر این پروژه می گوید: تغلیظ کننده غبار یکی از راه های ارزشمند، کم هزینه و پربازده برای افزایش بازدهی سیکلون‎ ها و دستگاه های غبارگیر با نیروی گریز از مرکز است و استفاده از این سیستم سبب کاهش هزینه نصب و راه اندازی، بدون هزینه تعویض و اتلاف زمان می شود.
آزمایش های انجام شده بر روی نمونه آزمایشگاهی این دستگاه نشان می دهد بازدهی جداسازی در ذراتی با اندازه های بالای ۲۰ میکرون، به بیش از ۹۸-۹۹ درصد خواهد رسید و در مواردی با استفاده از ذرات با اندازه های بین ۱۰ تا ۲۰ میکرون بازدهی به بالای ۹۳-۹۴ درصد می رسد و در مواردی که از ذرات در بازه ۳-۱۰ میکرون استفاده شده، بازدهی این سیستم در کنار سیکلون، در حدود ۸۰-۸۵ درصد به دست آمده است.

مکانیزم عملکرد تغلیظ کننده:
تغلیظ کننده، از یک کانال مستطیل شکل تشکیل شده که به صورت مارپیچی حول یک محور قرار دارد و مایع یا گاز با نیروی مکش، وارد کانال می شود و در اثر نیروی گریز از مرکز، ذرات جامد یا مایع پس از تجمع در کنار دیواره جدا می شوند و گاز تمیز از دریچه های تعبیه شده در داخل محور خارج می شود.
این جداکننده برای جداسازی ذرات جامد، روغنی و هیدروکربنی از گاز طبیعی هنگام استخراج نیز کاربرد دارد. پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت ایران موفق شدند با یافتن هندسه مناسب برای محفظه خروجی گاز تمیز تغلیظ کننده مارپیچی، فناوری طراحی و ساخت تغلیظ کننده غبار را توسعه دهند.
محققان در حال حاضر به دنبال ثبت بین المللی این دستگاه اختراعی و تولید صنعتی آن با مشارکت سرمایه گذاران هستن۱۸۳۴

انتهای پیام /M

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi