پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

14:07:00 - شنبه 17 دی 1401
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون اداری وزارت علوم مطرح کرد
کاهش میزان دانشجویان شهریه پرداز به ۲۰ درصد
معاون اداری و مالی وزارت علوم با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی فقط جواب هزینه‌های جاری حقوق و دستمزد را می‌دهد گفت: طراحی یک مدل تامین اعتبار مالی مولد برای دانشگاه‌ها ضرورت دارد.

به گزارش دانشجو آزاد:  علی خطیبی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری که در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، گفت: تعداد دانشجویان شهریه پرداز ما کاهش یافته و به ۲۰ درصد رسیده و تعداد دانشجویان تحصیل رایگان به نسبت کل دانشجویان نیز ۸۰ درصد است.

وی گفت: شهریه‌ای که از دانشجوی شهریه پرداز می‌گیریم به اندازه سرانه هزینه آن دانشجو نیست و این نشان می‌دهد مباحث اقتصاد آموزش عالی نیازمند بررسی و موشکافی است.

خطیبی عنوان کرد: ما راهی جز این نداریم که برخی هزینه‌ها را به قیمت تمام شده حساب کنیم، اعتبارات دولتی ما باید برای ارتقای فعالیت پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌ها استفاده شود نه هزینه‌های جاری.

وی گفت: هم اکنون حدود ۹۴ درصد از بودجه دانشگاه‌ها خرج حقوق و دستمزد و هزینه‌های پرسنلی می‌شود. اعتباری که خرج پژوهش می‌شود سه درصد از کل بودجه دانشگاه است و دو درصد از بودجه دانشگاه نیز هزینه‌های دانشجویی است.

معاون اداری مالی و مدیریت منابع در مورد اعتبارات مقاوم سازی در دانشگاه‌ها اعلام کرد: ردیف بودجه‌ای در مورد مقاوم سازی فضا‌های فرسوده قرار داده شده است. در بودجه ۱۴۰۱ این بودجه را از عدد ۲۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق رساندیم. هزار میلیارد تومان از این اوراق نقد شد و در آموزش عالی توزیع شد و امیدواریم قدم خوبی در این زمینه برداشته شود.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرد: باید رؤسای دانشگاه‌ها با استانداران توافق‌نامه امضا کنند. هر چقدر استاندار برای دانشگاه هزینه کرد، ما نیز در وزارت علوم همان‌قدر کمک می‌کنیم. با توجه به اعتبارات سفر‌های استانی دولت، دست استانداران برای حمایت از دانشگاه باز است.

معاون وزیر علوم در مورد موضوع مولدسازی منابع دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌ها امکانات گسترده‌ای وجود دارد که باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد. برای مولدسازی این منابع سامانه‌های به نام «سخا» راه‌اندازی کرده‌ایم.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi