پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:08:10 - سه شنبه 14 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سلیمی در اجلاس کمیته‌های دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی:
کار اصلی دانشگاه معرفت‌محوری است نه فن‌محوری/ باید مفهوم دانشگاه و کارکرد آن مورد بازنگری قرار بگیرد
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کار اصلی دانشگاه معرفت‌محوری است نه فن‌محوری، وقتی می‌توانیم از پیشرفت دانشگاه حرف بزنیم می‌گوییم دانشگاه باید کارآفرین شود. البته که این گونه است اما کار اصلی دانشگاه گشودن گره‌های معرفتی است.

به گزارش “دانشجوآزاد” حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی امروز (دوشنبه ۱۳ دی ماه) در اجلاس سراسری کمیته‌های دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی که در دانشگاه علامه در حال برگزاری است، گفت: مقوله نظریه‌پردازی در دانشگاه‌های ایران می‌تواند نه تنها معنای دانشگاه بلکه فعالیت‌های دانشگاهی را هم دگرگون کند.

وی افزود: موضوع نظریه‌پردازی و جاری شدن این جریان در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه علامه با عنوان یک دانشگاه تخصصی علوم انسانی موجب بازندگی در مورد جایگاه و مفهوم دانشگاه شده است.

سلیمی تاکید کرد: در جامعه با یک خلط مبحث در مورد دانشگاه مواجه هستیم، اگر به ابتدای شکل‌گیری دانشگاه در تاریخ نگاه کنیم می‌بینیم که هدف دانشگاه فقط تربیت افراد در راستای آموزش و حرفه نبوده بلکه دانشگاه‌ها معرفت‌محور و در راستای گره‌گشایی معرفتی گام برداشته است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: بعد از انقلاب صنعتی دانشگاه‌ها به مفهوم پلی تکنیک شکل گرفتند و هدف آنها آموزش حرفه برای کسب درآمد بود. با این وجود برخی از دانشگاه‌های بزرگ دنیا منزلت معرفتی خود را حفظ کردند.

وی تاکید کرد: وقتی در ایران با دانشگاه مدرن مواجه شدیم، دانشگاه دارالفنون یعنی جایی که می‌خواهیم فنی را برای صنعت آموزش دهیم شکل گرفت و به دانشگاه به عنوان خلق کننده و تربیت‌کننده افرادی که ثروت تولید کنند نگاه شد و این با بنیان دانش سازگار نبود.

سلیمی اظهار داشت: کار اصلی دانشگاه معرفت‌محوری است نه فن‌محوری، ما حتی وقتی می‌توانیم از پیشرفت دانشگاه حرف بزنیم می‌گوییم دانشگاه باید کارآفرین شود. البته که این گونه است اما کار اصلی دانشگاه گشودن گره‌های معرفتی است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: دانشگاه بنیاد معرفت‌شناختی و هویتی جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و امکان یافتن چشمه‌های معرفتی جدید را در جامعه به وجود می‌آورد، باید مفهوم دانشگاه و کارکرد آن مورد بازنگری قرار بگیرد.

سلیمی خاطرنشان کرد: دانشگاه ما باید تنها دانشگاه باشد و به سمت دارالفنون بودن حرکت نکنیم اما متاسفانه ۶۰ درصد از دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان ما صرفا در حوزه علوم انسانی به تکرار نظرات دیگران می‌پردازند.

وی گفت: ما به جای اینکه اندیشه‌ورزیدن را در دانشگاه‌ها بیاموزیم صرفا توجه به نظریات دیگران را آموخته‌ایم و این باعث می‌شود دانشگاه ما از طرح پرسش جدی در حوزه خود باز می‌ماند.

سلیمی ادامه داد: در این دانشگاه با درک اهمیت و جایگاه دانشگاه سعی شده به کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی به عنوان اولویت اهمیت داده شود و هر سال سیاست‌های مربوط به بخش‌های مختلف دانشگاه را ابلاغ می‌کنیم برگزاری کرسی‌ها در صدر برنامه‌ها قرار دارد.

وی افزود: امیدواریم شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه علامه را در زمینه اهداف پیش‌بینی شده و در جهت توجه به کرسی‌های نظریه‌پردازی بیشتر مورد حمایت قرار دهد.

وی در ادامه به برگزاری ۱۰۲ کرسی ترویجی در دانشگاه علامه اشاره کرد و گفت: از بین ۱۶ نظریه ثبت‌شده و اجرا ۶ کرسی متعلق به دانشگاه علامه بوده است و سه نفر از اساتیدی که این نظریه‌ها را داده‌اند در جمع ما حاضر هستند.

سلیمی گفت: اگر اساتید به فکر ارائه نظریه جدید نباشند کار آنها صرفا بازگو کردن نظرات دیگران است و در حال حاضر برای جلوگیری از این مسئله شورایی برای سازماندهی، حمایت و برنامه‌ریزی کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشکده‌های مختلف این دانشگاه تشکیل شده است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi