پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:55:42 - یکشنبه 14 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چند سالی است که دیگر تیتری با محتوای رشد چشمگیر علمی ایران نمی بینیم
متاسفانه به یکباره نمودار رشد علمی ما خطی افقی و در نهایت نزولی شده است به طوریکه رشد علمی کشور در سال ۲۰۱۳ منفی شده و به۲٫۴۸- رسیده است.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ در رصد سایتهای بین المللی بررسی رشد علمی کشورهای مختلف از جمله newscientist و idg connect، ncbi و scopus و… می توان شتاب چشمگیر رشد علمی ایران را تا سال ۲۰۱۲ به روایت نمودارها دید.

نمودار

نمودار۱- مقالات انتشار یافته در ژورنالهای بین المللی معتبر

نمودار3

نمودار۲-پیشرفته ترین کشورها در حوزه تولید علم

اخبار و مقالات زیادی با تیترهای مختلف خبر از افزایش غیرقابل باور رشد علمی ایران می داند تیترهایی همچون، “رشد علمی قابل توجه ایران”، “ایران در صدر رشد علمی دنیا” ،”ایران سریعترین رشد علمی را در بین کشورهای جهان دارد” و تیترهایی از این قبیل که توان و استعداد جوانان ایران را به رخ جهانیان می کشید و نشان از عزم و اراده مصمم مسئولین در جهش علمی و گام برداشتن در جهت ارتقای علمی ایران اسلامی داشت.
این رشد و جهش چشمگیر علمی فرزندان ایران در شرایط عادی نبود بلکه در شرایطی سخت که شاید هر کشور دیگری را از پا در می آورد و به عقب میراند رخ داد.
ایران اسلامی با اقتداری مثال زدنی پله های ترقی را پیمود و در سالهایی که سخت ترین و شدیدترین تحریم های غیرقانونی و ظالمانه از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت به ما تحمیل شد ذره ای از هدف و آرمانهای خود دلسرد و ناامید نشده بلکه با نیروی ایمان مصمم تر از همیشه به کوری چشم دشمنان این مرز و بوم به پیش رفت.
تحریمهای اقتصادی و علمی و دارویی جوانان ما را بر این داشت تا با عزمی جزمتر ایرانشان را بسازند؛ اما متاسفانه به یکباره نمودار رشد علمی ما خطی افقی و در نهایت نزولی شده است به طوریکه رشد علمی کشور در سال ۲۰۱۳ منفی شده و به۲٫۴۸- رسیده است.

 

گراف

نمودار۳-رشد علمی کشور در دهه اخیر

نیروی جوان و تحصیلکرده ما که همان است و از استعداد و توان متخصصین و جوانان ایرانی کاسته نشده است پس دلیل این افت رشد علمی چیست؟
کارشناسان تغییر مدیریت ها و تغییر دیدگاهها در سطح کلان کشور را دلیل این امر دانسته اند و برخی معتقدند گرایشات سیاسی مسئولین دانشگاهها و ایجاد فضای رقابت سیاسی در محیط های علمی دانشجویان را از تحقیق و پژوهش باز می دارد و این بزرگترین ظلم به جوانان این کشور است که عده ای دانشگاهها را محلی برای کشمکش ها و رقابت های احزاب کنند.
با نزدیک شدن به انتخابات مجلس این مساله پررنگ تر شده و گاها عده ای با حضور در دانشگاهها و مراکز علمی به یارگیری حزبی از بین جوانان تحصیل کرده می پردازند و متاسفانه برخی با سو استفاده از نیرو و شور جوانی فضاهای علمی را متشنج کرده و ذهن دانشجویان را به سمت امیال سیاسی خود هدایت می کنند.
خارج از مباحث سیاسی و سیاست زدگی، دشمن به شدت نگران رشد علمی ما است و طبیعی است کارشکنی‌هایی را انجام دهند، بنابراین اگر وجه غالب محیط آموزشی ما به سمت سیاست برود با مشکل مواجه می‌شویم، بنابراین ما باید بتوانیم به رشد علمی مطلوب دست یابیم.
یکی از نمایندگان مجلس بر این باور است که از دلایل کاهش رشد علمی کشور این است که افرادی در مدیریت های علمی قرار می گیرند که بیشتر انگیزه سیاسی دارند تا دغدغه علمی کشور و این یک آسیب جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین نظر یک استاد دانشگاه این است که، اگر می خواهیم به پیشرفت علمی برسیم و تنها در آرایش شکلی علم باقی نمانیم باید آرایش محتوایی علم و اندیشه را مد نظر قرار دهیم، آرایش ظاهری ، نگارش مقالات وگرفتن مدارج علمی و سلسله مراتب ایجاد طبقات دانشگاهی است، ولی اگر این طبقات بر شن های روانی قرار داده شوند که از محتوای عمیق برخوردار نباشند، تنها ظاهری زیبا از آن باقی می ماند و از درون دچار جذام علمی می شود که آن را از هم می پاشد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi