پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:29:58 - دوشنبه 30 فروردین 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا با روسیه ارتباط برقرار کردیم ولی با آمریکا نه؟/ آمریکا به فکر دهکده جهانی نیست به دنبال تحمیل و نفوذ است
دولت آمریکا تا کنون خسارتهای زیادی به ما وارد کرده و رفتارهای آمریکا جایی را برای دوستی باقی نگذاشته است.

به گزارش “دانشجوآزاد” کرسی آزاداندیشی با موضوع “رابطه با آمریکا آری یا خیر” در محل دانشگاه فرهنگیان کرمان با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد که دانشجویان موافق و مخالف به بیان نظرات خود در رابطه با موضوع کرسی آزاداندیشی پرداختند.

یکی از دانشجویان به عنوان موافق گفت: بنده موافق رابطه هستم ولی رابطه در چارچوب خاص؛ اولین حضور آمریکا به سال ۱۳۲۰ در ایران بر می گردد که بدنبال نفوذ در کشور بود به همین دلیل حامی ملی شدن صنعت نفت بود؛ قبل از هر چیز اگر بخواهیم رابطه ایران و آمریکا را مورد تحلیل قرار دهیم باید رابطه را تعریف کنیم: طبق نظریه دهکده جهانی باید بین کشورها تعامل وجود داشته باشد که چرخه زندگی مردم بچرخد.

تعامل همیشه ما را به هدفمان نزدیک می کند و موانع ما را از هدفمان دور می کند یکی از رویکردهایی که در کشور ما وجود دارد به صورت جدی مخالف تعامل با دنیاست که بنده مخالف این رویکرد هستم؛ موانع و مضرات عدم تعامل، کشور ما را از نظر اقتصادی دچار شرایط بحرانی کرده است و علم اقتصاد می‌گوید ذات اقتصاد با تعامل و رابطه عجین شده است.

دیپلماسی تدبیر و امید کشور را به جامعه جهانی برگرداند

عدم تعامل با دنیا مشکلاتی برای کشور بوجود آورده که عبارتند از : ویرانی حوزه اقتصاد، کشیده شدن میلیونها ایرانی به زیر خط فقر، انزوای کشور در جامعه جهانی در ده سال گذشته و این دیپلماسی دولت تدبیر و امید بود که کشور را به جامعه جهانی برگرداند، کاهش میزان فروش نفت، عدم تبادل ارز جهانی و اینکه سایه جنگ سالها بر سر کشور ما بود.

اینکه ما آمریکا را به عنوان یک ابرقدرت بشناسیم بنده با آن مخالفم ولی اینکه منکر رابطه شویم خیر اینطور نیست. دشمنی از نظر قرآن کریم دلیل می خواهد ولی داشتن رابطه دلیل خاصی نمی خواهد انقلاب صورت گرفته که مردم مسلمان به اهدافشان برسند و این جز با تعامل صورت نمی گیرد.

دانشجوی دیگری به عنوان مخالف رابطه با آمریکا پشت تریبون آمد و عنوان کرد: بنده به عنوان مخالف صحبت می کنم صحبتهای دوست ما به چند نکته اشاره کردند از کلید واژه ی دهکده جهانی صحبت کردند، در حال هر دهکده نیار به یک دهخدا دارد این کدخدا را چه کسی انتخاب می کند؟ چه کسی است و چقدر قدرت دارد؟

به اذعان اقتصادی ترین مرد دولت برجام پرداخت هزینه های سنگین برای هیچ بود

موضوع دیگری که مطرح شد این بود که ایران برگشته است به تعاملات جهانی اما در واقع می بینیم که اینطور نیست در همین چند روز پیش دکتر سیف رئیس بانک مرکزی ایران که در آمریکا حضور داشتند نظرشان این بود که  ما هنوز با بازگشت سرمایه به کشور مشکل داریم؛ ما امیدوار هستیم این مشکلات حل شود زیرا که ما هزینه های زیادی برای این برجام و توافق داده ایم.

موضوع بعدی که عنوان شد آیه ای از قرآن را خواندند که توضیح داد از نظر قران ایجاد رابطه دلیل خاصی نمی خواهد درصورتیکه در سوره بقره گفته شده با یهود و نصرا ارتباط نداشته باشید و در جای دیگری آمده است که چرا دشمنان را به جای دوستانتان می گیرید.

رفتارهای آمریکا جایی برای دوستی باقی نگذاشته است

وی در ادامه گفت: دولت آمریکا تا کنون خسارتهای زیادی به ما وارد کرده از زمان کودتای ۲۸ مرداد تا همین الان، کشتار مردم در انقلاب، گروههای تروریستی، حمایت صدام و حادثه هواپیمای مسافربری و بودجه های هر ساله آمریکا برای استحاله انقلاب اسلامی ایران؛ تمام این رفتارها جایی را برای دوستی باقی نگذاشته است.

دکتر بابایی به عنوان هماهنگ کننده اظهار داشت: شروع جلسه شروع خوبی بود فقط یک نکته را می گویم اینکه ارتباط ایران و امریکا از ۱۳۲۰نبوده است خیلی قبل تر به فکر ارتباط با ایران بوده اند اولین باری که پای آمریکایی ها به ایران باز شد در سال ۱۹۴۱ بود که یکسری راهب برای تبلیغ مسیحیت به ایران می آمدند و هیچ فعالیت سیاسی نداشتند و مردم ایران به آنها نگاه مثبتی داشتند.

حضور موگرینی در تهران باعث گشایش وضع اقتصادی کشور است

بعد از این یکی از موافقان رابطه با اشاره به عنوان دهکده جهانی و کدخدا گفت: ما به دنبال تعامل هستیم نه رئیس! دهکده نظرش این است که ما بتوانیم با تعامل با یکدیگر زندگی کنیم در ده سال گذشته کشور ما در انزوا بود امروز حضور خانم موگرینی در تهران یک نقطه عطف است و برای گشایش وضع اقتصادی مملکت ما بسیار حائز اهمیت است.

وی در رابطه با مشکل تعاملات تجاری ایران خاطرنشان کرد: این بی اعتمادی جهانی از زمان ۸ ساله دولت پاک دستان به وجود آمده و هزینه های بسیاری به بار آورد؛ بنده به عنوان یک ایرانی که در سایه ولایت فقیه زندگی میکنم هیچگاه خام سیاست های خصمانه آمریکا نمی شوم ولی نباید باعث تشدید دشمنی ها شد ما به دنبال کاهش دشمنی هستیم تا اینکه مردم ما در رفاه باشند؛ دولت اصلاحات به دنبال این قضیه بود.

مشکل از آن شروع شد که جوانهای انقلابی پیرمردهای غیرانقلابی شدند

دانشجویی که مخالف رابطه با آمریکا بود در پاسخ به سخنان دانشجوی مقابل خود تصریح کرد: می خواهم از آخر شروع کنم صحبت از دولت اصلاحات شد؛ رئیس دولت اصلاحات در سال ۶۰در روزنامه کیهان گفتند: درگیری اصلی ما با شاه نبود بلکه با آمریکا بود چون شاه مهره آمریکا بود یا مثلا آقای هاشمی در دهه ۶۰ فرانسه و آمریکا را ابوجهل و ابولهب می خواند و مجاهدین خلق را برده های آمریکا می داند؛ پس ریشه بی اعتمادی ما به آمریکا از این دخالتها شروع می شود اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم میبینیم که مشکل از آنجایی شروع شد که افرادی زیادی انقلابی بودند اما حال که سنشان بالاتر رفته است غیر انقلابی شده اند.

در خصوص ارتباط باید گفت ما ۲۵۴ بار تجاوز و دخالت در امور دیگر کشورها را فقط از آمریکا دیدیم چه طور می توان به یک  جانی بالفطره که دستش به خون میلیونها نفر در سراسر دنیا آلوده است اعتماد کنیم شما یک مورد را ذکر کنید که ما به آمریکا اعتماد کردیم و آنها بدعهدی نکردند مگر توافق تهران را همین آقای ظریف و روحانی در کاخ سعدآباد امضا کردند نتیجه داد؟ مگر تعلیق ۶ ماهه ما جواب داد؟ به هر حال غیرت دینی و ملی ما ایرانیان اجازه نمی دهد تا این حد در برابر دشمنی که تمام قد جلوی ما ایستاده سر خم کنیم.

آمریکا به فکر دهکده جهانی نیست به فکر تحمیل و نفوذ است

مگر میشود دهکده جهانی آقا بالاسر نداشته باشد؟ بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا خود را پدرخوانده جامعه جهانی دانست و موضوع مهمتر اینکه آنها به دنبال جامعه جهانی نیستند آنها در حال تحمیل خود به دیگر کشورها هستند و حد پایان تعاملهایی که دوستان می گویند کجاست؟ جان کری چند روز پیش گفته بود: ایران باید رابطه معقولانه تری نسبت به همسایه هایش داشته باشد شما مطمئن باشید پرونده هسته ای فقط یک بهانه بود بعد از این پرونده موشکی و حقوق بشر و … ادامه خواهد داشت.

یکی از دانشجویان دختر به عنوان موافق رابطه با آمریکا گفت: بنده میخواهم چند سوال را مطرح کنم؛ حضور در عرصه نهادهای بین المللی کشور ما را ناچار می کند که با قدرتهای بزرگ دنیا رابطه داشته باشند، منافع ملی در سیاست خارجی باید حرف اول را زد سوال من این است که بعد از حذف سه دهه آمریکا از سیاست خارجه و اینکه یک سفارت ازان کشور در ایران نداریم الان جایگاه ایران در کل دنیا کجاست و جایگاه آمریکا در دنیا کجاست؟

سوال بعدی بنده این است که همانطور که روحانی می گویند که ایران با همه دنیا دست دوستی می دهد و هدفش صلح و دوستی با همه کشورهای دنیاست درست است که ما با آمریکا دشمن هستیم ولی کشوری مثل ژاپن که تحت حمله شیمیایی و هسته ای آمریکا قرار گرفته است و لاان یکی از بزرگترین قطب های علمی وصنعتی دنیاست الان لازم دانسته که تعاملات علمی واقتصادی با آمریکا دشاته باشد چرا ایران این را آسیب و ممنوع می داند؟

چرا با روسیه ارتباط برقرار کردیم ولی با آمریکا نه؟

سوال دیگر بنده این است که امام خمینی(ره) فرمودند: نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؛ یعنی نه تحت سلطه شرق باشیم نه تحت سلطه غرب؛ ما می دانیم آمریکا مستکبر هست و هیچ شکی نداریم ولی چرا ما با روسیه ارتباط برقرار کردیم که کمتر از آمریکا به ما آسیب نرسانده است.

کشورهای اسلامی وابسته به آمریکا حتی آب خوردن ندارند

دانشجوی مخالف در پاسخ به سوالات ذکر شده تشریح کرد: اول اینکه ما نباید خود را با اروپا مقایسه کنیم، در کشورهای اسلامی عربستان و مصر که این همه سال است با آمریکا رابطه داشته اند به کجا رسیده اند؟! انرژی هسته ای دارند؟ موشک دارند؟ دستگاه آب شیرین کن نمی توانند درست کنند آب بخورند.

موضوع ژاپن کشوری که از خودش ارزش ندارد اصلا کشور حساب نمی شود؛ بحث روسیه، شعار مرگ بر شوروی درهمان زمان حضرت امام حذف شد و حضرت امام فرمودند: سلطه غربی وشرقی نباشد الان روسیه سلطه ای برای ما ندارد ما در سوریه در حال جنگ هستیم و استقبال می کنیم از متحدان خود در این قضیه و موضوع بعد اینکه چین و روسیه نسبت به آمریکا چندان ضرری برای ما نداشتند.

پس از پاسخگویی دانشجویی که مخالف رابطه باآمریکا بود پشت تریبون آمد و تصریح کرد: قاعده نفی سبیل در قرآن آمده است که می فرماید: و خداوند هرگز برای کافرین راه تسلطی برای مومنین قرار نداده است و امام می فرمایند اگر رابطه تجاری با کفار موجب ترس در حوزه اسلام شود این همان حوزه نفوذی است که مقام معظم رهبری تاکید می کنند

دوستان گفتکوی تمدنها را عرض کردند اصلاح طلبان در زمان گفتگوی تمدنها یک میتینیگ راه انداختند که آقای خاتمی را به عنوان منادی صلح در جامعه معرفی کنند چند هفته بعد آقای جرج بوش ایران را به عنوان محور شرارت معرفی کرد.

سوالی که بنده دارم این است که اگر برجام به نتیجه نیست دولت یازدهم چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟!

در پاسخ دانشجوی موافق تصریح کرد: دوست ما در خصوص نفوذ اقتصادی صحبت کرد بنده می خواهم یک مثال بزنم و آن هم اینکه اگر ما هواپیمای ایرباس سواربشویم خدا را فراموش می کنیم و کافر می شویم؟! در خصوص میتینگهای سیاسی دولت اصلاحات صحبت شد میخواهم سوال کنم میتینگ های سیاسی ۸ ساله دولت شما جز دشمن تراشی چه بود؟! برجام یک معاهده بین المللی است که در سطح بین المللی نمی شود از زیر تعهدات شانه خالی کرد برجام معاهده ای با گروه ۵+۱ است نه فقط آمریکا و اگر آمریکا سیاست های خصمانه خود را دنبال کند مطمئنا کشورهای دیگر چنین عمل نمی کنند و دولتی که چنین تصمیمی گرفته هم راهکارش را دارد و هم مسئولیتش را می پذیرد.

ما موظف به پایبندی به اصول انقلاب هستیم

یکی از موافقین اذعان کرد: ما سال ۵۷ انقلاب کردیم که هر انقلابی یکسری اصولها و آرمانها دارد که ما موظف هستیم تا آخر به این اصول پایبند باشیم و آنها را سرلوحه کارها قرار دهیم یکی از این آرمانها مسئله استکبارستیزی است که امروزه در جهان مصداق اصلی استکبار آمریکاست حال چرا ما باید با چنین کشوری رابه داشته باشیم در صورتیکه امام راحل (ره) گفتند: ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین آمریکا و ایران را دریافت کردم.؛ رابطه بین یک ملت به‌پا‌خاسته برای رهایی خود از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار همیشه به ضرر ملت مظلوم و به‌ نفع چپاولگر است یا در جای دیگر می فرمایند: آنهایی که خواب آمریکا را می بینند خدا بیدارشان کنند.

ما امروزه با کشورهایی رابطه داریم که قبلا نداشتیم اما آنها به فکر نفوذ در کشور ما نیستند اما آمریکا دقیقا به دنبال نفوذ است؛ در خصوص کشورهای دیگر، آمریکا با کشورهایی مانند آلمان و ژاپن که ارتباط دارد کاربه جایی رسیده که حتی قانون اساسی آنها را آمریکا تنظیم کرده و ارتش آنها مستقیما زیرنظر آمریکاست.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi