پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:01:10 - شنبه 17 بهمن 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چرا انقلاب کردیم؟
یکی از دلایلی که ملت ایران را از رژیم پهلوی دلزده کرد وابستگی شاه به همه دولت های استکباری و تحقیر ملت ایران به دست ایادی آنها بود.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ پیدایش و پیروزی انقلاب اسلامی، نمایانگر ناکارآمدی حکومت پهلوی در بخش های مختلف کشور، فساد و فقدان پایگاه اجتماعی و مردمی آن می باشد؛ در دوران حاکمیت رضاخان و محمدرضا شاه، علاوه بر حاکمیت استبداد و دیکتاتوری، مردم هیچ گونه نقش و جایگاهی در نظام سیاسی نداشته و بیگانگان تعیین کننده سرنوشت کشور بودند، مفاسد اخلاقی و اقتصادی دولتمردان شاه در کشور بیداد می کرد و هر صدای حقیقت جو، عدالتخواه و آزاده ای با خشونت تمام ساکت می شد.

حال باید دید چرا مردم از رژیم شاه ناراضی بودند:

تحقیر ملت

یکی از دلایلی که ملت ایران را از رژیم پهلوی دلزده کرد وابستگی شاه به همه دولت های استکباری و تحقیر ملت ایران به دست ایادی آنها بود.

رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در دیار با مردم قم در تاریخ ۱۷/۱۰/۹۳ در این باره فرمودند: “ (یکی از خصوصیات رژیم فاسد) وابستگی ذلت آمیزی بود که اینها به قدرت های خارجی داشتند. رضاخان به دستور انگلیسی ها آمد و به دستور انگلیسی ها هم رفت” بعد هم که محمدرضا را انگلیسی ها سرکار آوردند تا آخر دهه ۲۰، از اوایل دهه ۳۰ آمریکایی ها وارد میدان شدند همه امور را قبضه کردند و در اختیار گرفتند سیاستها، سیاست آمریکا بود.”

این وابستگی شدید شاه به دولت های استکباری باعث تحقیر ملت ایران و عقب ماندگی در همه زمینه ها شده بود.

حاکمیت استبداد

رضا شاه دیکتاتوری مستبد، خود رای، تند خو، بی رحم، خشن و بیگانه پرست بود و دوره سلطنت او یکی از تیره ترین دوران های استبداد و سرکوب در تاریخ ایران محسوب می گردد.

رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود در جمع مردم قم درباره دیکتاتوری سیاه شاه فرمودند: ” یکی از خصوصیات آن رژیم فاسد، دیکتاتوریِ سیاه و خفقان عجیب علیه مردم، با قساوت آمیزترین روشها بود.

حرفهای فراوان و موثق از آنچه اینها با مردم، با مبارزین و با کسانی که انتقاد داشتند- ولو انتقادهای اندک- داشتند انجام میدادند؛ رفتارهایی که اینها می کردند؛ آن شکنجه ها، آن فشارهای عجیب و غریبِ جسمی و روحی، آن زندان های مخوف، که امروز برخی از نشانه های آنها هست که افراد می روند می‌بینند تعجب می کنند.

یکی از کارها این بود، اینها با قدرت زور و استبداد و فشار بر مردم، حکومت خودشان را ادامه می دادند؛ و همین کسانی که امروز دم از حقوق بشر می زنند و این ادعاهای رسوا را مرتب، پی در پی تکرار می کنند با همه ی وجود طرفدار اینها بودند؛ نمی شود هم گفت خبر نداشتند، چرا! دستگاه جهنمی ساواک را خود صهیونیستها و خود آمریکایی ها و سیای آمریکا به وجود آورده بودند، روشها را آنها بهشان یاد داده بودند، چطور ممکن بود خبر نداشته باشند. درکشور ما، آن رژیم خبیث، یکی از خصوصیاتش این بود: شدّ تعمل، قساوت کامل نسبت به هر کسی که اندک اعتراضی به آنها داشت و مطلع می شدند.”

 

پی نوشت: برگرفته از کتاب ناشناخته ترین انقلاب دوران معاصر

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi