پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:16:28 - شنبه 14 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
پیش نویس طرح برخورد با سرقت علمی آماده شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آماده بودن پیش نویس طرح مبارزه با سرقت و تخلفات علمی به منظور بررسی و تصویب نهایی آن در نخستین جلسه آتی این شورا خبر داد.

به گزارش “دانشجوآزاد” «محمدرضا مخبر دزفولی» در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، با اشاره به اینکه پیش از این گزارشی از وضعیت تخلفات علمی و دلائل بروز آن با همکاری دو وزارتخانه علوم،تحقیقات وفناوری؛ بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده بود، گفت: پس از مطالعه این گزارش و بحث های صورت گرفته در شورا، قرار شد ضمن برخورد با تخلفات در هر سطحی برای جلوگیری از تکرار آن تدابیری اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه تخلفات اتفاق افتاده در حوزه علمی کشور نباید بزرگ نمایی شود، گفت: به عنوان مثال در بخش مقالات نمایه شده که آمار قابل توجهی است، میزان تخلفات بسیار پایین بوده و به طورعمده دلیل اصلی بروز تخلف نیز ناشی از ناآشنایی با قانون و مقررات بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: البته تمهیداتی از سوی دو وزارتخانه گفته شده برای مدیریت صحیح و برخورد قاطع با متخلفان حوزه علمی کشور دیده شده است.
مخبردزفولی ادامه داد: پس از آسیب شناسی مسئله و همچنین به منظور قرارگیری جریان علمی کشور در جهت مثبت و سازنده، سیاست ها و راهبردهایی در بخش های مختلف تعریف شده که پیش نویس آن برای تصویب نهایی در نخستین جلسه آتی این شورا آماده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه این طرح پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای عمل دستگاه ها، وزارتخانه ها و دانشگاه ها خواهد بود، اظهار امیدواری کرد با اجرایی شدن این مصوبه مشکل تخلفات و سرقت علمی به صورت ریشه ای رفع شود.
وی تصریح کرد: در این طرح برای مبارزه با تخلفات علمی روش های سلبی و همچنین سیاست های تشویقی برای افرادی که به صورت سازنده و مناسب عمل کرده اند، دیده شده است.
مخبردزفولی همچنین درباره وضعیت سند ۲۰۳۰ با بیان این که قرار است در جلسه آتی این شورا مطرح شود، گفت: براساس وعده اخیر وزیر علوم و همچنین مسئولان یونسکو در کشور، این سند برای انسجام لازم باید مسیر قانونی خود را طی کند.
به گزارش ایرنا، یازدهم آبان ماه سالجاری بود که خبری در پایگاه خبری’اسپرینگر نیچر'( Springer Nature) مبنی بر جمع آوری و حذف ۵۸ مقاله ارائه شده از سوی ۲۸۲ محقق ساکن ایران منعکس شد.
دلیل این افشاگری و حذف مقالات ارائه شده از این نشریات، پیدا شدن مدارکی دال بر سرقت علمی(Plagiarism) و دستکاری اطلاعات و بازنویسی مقالات ارائه شده عنوان شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi