پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:23:26 - یکشنبه 16 فروردین 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پژوهشگران مشهدی نانوذرات اکسیدی را بر پایه اصول شیمی سبز تولید کردند
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از سفیده تخم مرغ به عنوان ماده کنترل کننده اندازه، نانوذرات اکسیدی را به روشی ساده و مطابق با اصول شیمی سبز تولید کردند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد به نقل از یکی از دست اندرکاران این پژوهش گزارش داد: استفاده از مواد و معرفهای شیمیایی خطرناک در تهیه مواد صنعتی، آزمایشگاهی و پزشکی امروزه از مشکلات زیست محیطی به شمار می رود.

دکتر مجید درودی افزود: به همین خاطر معرفی و گسترش روشهای سنتزی بر پایه اصول شیمی سبز در مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی برای جوامع علمی اکنون یک ضرورت است.

وی با اشاره به کاربرد سفیده تخم مرغ در تولید نانوذره گفت: در این پژوهش با رعایت اصول شیمی سبز در سنتز نانوذرات به عنوان یک رویکرد ایمن و نوین نسبت به سنتز و بررسی خواص سلولی نانوذرات اکسید سریم اقدام شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نانوذرات اکسید سریم کاربردهایی نظیر خواص آنتی اکسیدان، ترمیم کننده ضایعات عصبی و نخاعی، نانو حاملها در دارورسانی هدفمند، تهیه مواد آرایشی و بهداشتی نظیر کرمهای ضدآفتاب در حوزه پزشکی دارند.

وی ادامه داد: در این تحقیق در راستای سنتز نانوذرات مربوطه از سفیده تخم مرغ به عنوان یک کنترل کننده رشد نانوبلورها و توزیع اندازه آنها در سنتز نانوذرات اکسید سریم استفاده شده است.

دکتر درودی گفت: در این روش نانوذرات اکسید سریم غیرسمی با میانگین اندازه ذرات حدود ۲۴ نانومتر تولید شده است.

وی افزود: سفیده تخم مرغ نوعی مایع زیستی و طبیعی است که حاوی مقادیر بالایی از انواع اسیدهای آمینه و پروتئینها مختلف نظیر آلبومین و لیزوزیم می باشد و این اسیدهای آمینه می توانند در سنتز نانوذرات نقش پایدار کننده و کنترل کننده اندازه را ایفا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در کشورهای پیشرفته برای انجام تحقیقات مشابه از اسیدهای آمینه تجاری و خالص که قیمت بالایی دارند استفاده می شود.

وی در دسترس بودن، قیمت ارزان، عدم استفاده از مواد و معرفهای خطرناک برای سلامتی انسان و محیط زیست، تهیه نانوذرات با اندازهی یکنواخت، بازده بالا و عدم استفاده از تجهیزات و شرایط خاص فیزیکی و محلولهای پیچیده شیمیایی را از فواید این روش عنوان کرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان قطب پزشکی در شرق کشور دارای هشت هزار دانشجو و افزون بر ۱۷ هزار پرسنل بهداشتی و درمانی است.

۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه در ۱۶۱ رشته و در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد، تخصص و فوق تخصص در طیفهای مختلف پزشکی مشغول تحصیل هستند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۵ شبکه بهداشت و درمان، هفت دانشکده، ۴۶ مرکز تحقیقاتی و ۲۳ بیمارستان را زیر پوشش دارد. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در دانشکده های پرستاری و مامایی، پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و طب سنتی تحصیل می کنند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi