پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:13:42 - دوشنبه 18 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
پنجمین کنگره ادبیات پایداری نیمه دوم اسفند برگزار می‌‌شود/ آسیب‌ شناسی ساختاری هدف کنگره پنجم است
بصیری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سرپرست پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان از برگزاری پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری نیز در نیمه دوم اسفند ۹۳ در دانشگاه شهید باهنر کرمان خبر داد .

به گزارش” دانشجوی آزاد “به نقل  ایبنا؛ محمدصادق بصیری، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره سابقه کنگره ادبیات پایداری گفت: حدود ۱۰ سال قبل اعضای انجمن ادبی دفاع مقدس استان با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با هدف علمی شدن فضای ادبیات پایداری کشور تشکیل شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سرپرست پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان پرداختن به تدوین و تالیف اسناد دفاع مقدس و تحلیل محتوای آنها را بزرگترین حلقه گمشده یا نقطه ضعف ثبت و ضبط اسناد دفاع مقدس دانست و گفت: با ابتکار انجمن ادبی دفاع مقدس در استان کرمان تصمیم گرفتیم در زمینه تدوین اسناد و تحلیل آن‌ها در حوزه دفاع مقدس و قدم هایی برداشته شود. نخستین قدم ما گرد آمدن جمعی از فرهیختگان و اصحاب دانش و تعهد بود که آشنایی کامل با ادبیات و دفاع مقدس داشته باشند تا سنگ بنای برنامه‌های علمی و ادبی را در این زمینه بنا نهند.

وی به فراخوان انجمن ادبی دفاع مقدس استان کرمان در سال ۸۰ اشاره کرد و گفت: طی این فراخوان، موفق به جمع آوری دیدگاه صاحب‌نظران از تمام ایران شدیم و به چند راهکار اساسی در این زمینه چون ایجاد کرسی زبان و ادبیات پایداری در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید باهنر کرمان دست یافتیم. با فراهم شدن مقدمات اجرایی و علمی این کار، وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری با گشایش این رشته در دانشگاه شهید باهنر کرمان موافقت کرد. در سال۱۳۸۶ کرسی نظریه‌پردازی ویژه‌ای با حضور منتقدان و صاحب‌نظران در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد که در این کرسی به عنوان صاحب نظر ادبیات پایداری از نظریه ادبیات پایداری دفاع، به طور رسمی تعریف دقیقی از این نظریه درباره ادبیات پایداری به ثبت رسید.

بصیری افزود: هم اکنون این تعریف در اغلب پایان نامه‌ها، مقالات و تحقیقات علمی در زمینه ادبیات پایداری مورد استناد قرار می‌گیرد. در کتاب «سیر تحلیلی شعر مقاومت از آغاز تا عصر پهلوی» را با همین تعریف نوشته‌ام.

نایب رئیس انجمن ادبی دفاع مقدس استان کرمان با تاکید بر ضرورت روز‌آمد شدن و اصلاح مطالعات و تحقیقات ادبی در حوزه ادبیات پایداری گفت: بر همین اساس، انجمن ادبی دفاع مقدس کرمان تصمیم گرفت هر دو سال یک بار کنگره بزرگی در کرمان برگزار کند تا محلی برای حضور دانشمندان و صاحب نظران ادبیات پایداری از سراسر کشور باشد و مقالات علمی و پژوهشی در این زمینه عرضه شود. کمیته علمی کنگره با مسئولیت همکاران ما در شورای تخصصی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان تشکیل شد و به موازات آن کمیته اجرایی کنگره نیز با مسئولیت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس شکل گرفت و مقرر گردید هر دو سال یک بار در اسفندماه این کنگره برگزار گردد و خداوند را شاکریم که از سال ۸۵ تا امروز (سال ۱۳۹۳) موفق شده‌ایم چهار کنگره برگزار کنیم و این روزها در حال برنامه ریزی کنگره پنجم در کرمان هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که مقاله‌های این کنگره‌ها چه بازتابی در کتاب‌ها داشته‌اند توضیح داد: محصول این کنگره ها چاپ و ارائه مجموعه مقالاتی است که در قالب کتاب های ویژه ای با عنوان نامه پایداری تهیه شده است و منبع بسیار ارزشمندی برای تحقیقات ادبی معاصر به شمار می رود. همچنین، دانشگاه شهید باهنر کرمان موفق شده است نشریه‌ای با رتبه علمی و پژوهشی تهیه و چاپ کند و آن نشریه نیز جایگاه مناسبی برای ارائه مقالات ارزشمند علمی در حوزه ادبیات پایداری به ویژه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد داشت.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سرپرست پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران در دانشگاه شهید باهنر کرمان از گشایش رشته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی سال ۱۳۸۷ در دانشگاه شهید باهنر کرمان را در ایران به عنوان یکی از با اهمیت‌ترین اقدامات انجام شده یاد کرد و گفت: این اقدام شجره طیبه‌ای بود که اکنون ثمرات و نتایجش همه ایران را فرا گرفته است و اغلب دانشگاه‌های بزرگ کشور به دنبال دانشگاه شهید باهنر کرمان این رشته را دایر کرده‌اند. در دانشگاه شهید باهنر کرمان برای آنکه کیفیت فدای کمیت نگردد در دوره های نخست معمولا تعداد پذیرش دانشجویان کمتر از ۱۰ نفر در هر دوره بوده است و به جرات می توان گفت فارغ التحصیلان این رشته توانمندی لازم را در گسترش علمی فرهنگ و ادبیات پایداری ایران و جهان به ویژه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارند.

بصیری از برگزاری پنجمین کنگره سراسری ادبیات پایداری نیز در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ در دانشگاه شهید باهنر کرمان خبر داد و افزود: همواره تلاش ما بر این بوده است که کنگره های ادبیات پایداری با رویکرد آسیب شناسانه برنامه‌ریزی شود به همین منظور، یکی از رویکردهای کنگره پنجم آسیب شناسی ساختاری و محتوایی ادبیات پایداری است. رویکرد دیگر این کنگره دستیابی به مطالعات کاربردی در عرصه ادبیات پایداری است و با همین هدف، می‌کوشیم با کمک مقالات این کنگره، کمبودهایی را که در منابع درسی و مطالعاتی رشته‌های ادبیات پایداری وجود دارد را جبران کنیم. به همین دلیل، بخشی از مقالات این کنگره به مطالب و مباحثی مربوط می‌شود که در سرفصل‌های درس‌های کارشناسی ارشد و دکترای رشته ادبیات پایداری تعریف شده است.

این دانشیار دانشگاه باهنر کرمان ادامه داد: در حاشیه این کنگره علاوه بر ارائه مقالات صاحب‌نظران است به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و زمینه را برای بالا بردن کیفیت این کنگره‌ها فراهم می‌کنند. همچنین، در تدارک یک نشست تخصصی نیز در شامگاه سه‌شنبه ۱۹ اسفند  هستیم که به طور دقیق مباحث تخصصی و علمی با توجه به محور این نشست مطرح شود. در واقع، برگزاری این کنگره فرصتی برای دانشجویان است و آن‌ها می‌توانند با استادان، محققان و صاحب‌نظران مختلف ادبیات پایداری که از سراسر کشور به کرمان می‌آیند آشنا شوند. شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا دانشجویان ادبیات پایداری بتوانند در قالب اردوهای علمی از دیگر استان‌ها و مراکز دانشگاهی در این کنگره حضور یابند.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi