پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:08:19 - دوشنبه 22 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ویروس ایدز بسیار حساس است و در هوای آزاد خیلی زنده نمی ماند
ویروس اچ آی وی بسیار حساس است و حتی سرسوزن آلوده اگر چند دقیقه در هوای آزاد بماند و خشک شود خطر انتقال آن به شدت کاهش می یابد.

به گزارش “دانشجو آزاد“؛ چندی پیش خبری مبنی بر اینکه عده ای از طرف دانشگاه علوم پزشکی جهت تست دیابت به منازل مسکونی مراجعه می کنند و سوزن تست آنها آلوده به ویروس ایدز است در شبکه های اجتماعی پخش شد.

تا اینجای کار خبر فقط نگران کننده بود، نه قابل استناد تا اینکه نامه ای از جانب مسئولین امنیتی استان هرمزگان به فرمانداران شهرستانها ارسال شد که این موضوع را تایید کرد و موج نگرانی را افزایش داد.

نامه هرمزگان

برای بررسی صحت وسقم این خبر در گفتگو با تعدادی متخصص این امر به واکاوی علمی این موضوع پرداختیم.

علی اکبر حق دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: بنده قطعا این خبر را تکذیب می کنم، لازم به ذکر است که ویروس اچ آی وی بسیار حساس است و حتی سرسوزن آلوده اگر چند دقیقه در هوای آزاد بماند و خشک شود خطر انتقال آن به شدت کاهش می یابد.

دکتر حمید شریفی دکترای تخصصی اپیدمیولوژی در توضیح این خبر تاکید کرد: ویروس ایدز خیلی حساس است و بیرون از محیط خیلی زنده نمی ماند پس احتمال این کار عملا خیلی کم است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی اصلا چنین طرحی ندارد که برای تست قند خون به منازل مسکونی راجع شود و وزارتخانه هم این خبر را تکذیب کرده است.

شریفی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد این شایعه صرفا جهت ایجاد رعب و وحشت در جامعه بوده و از لحاظ علمی و منطقی این کار امکان پذیر نمی باشد.

 

فهیمه باقری امیری دانشجوی دوره Ph.D اپیدمیولوژی دانشگاه تهران در این زمینه اظهار داشت: ویروس ها به خشک شدن حساسند و ویروس اچ آی وی نیز از این قائده مستثنا نیست، پس بعید به نظر می رسد این خبر صحیح باشد.

 

بر چسب ها: , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi