پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:02:01 - یکشنبه 27 اردیبهشت 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وضعیت نامطلوب خوابگاه‌های دانشجویی و امید به وعده‌هایی که شاید محقق شود/ خوابگاه‌ها؛ مأمن دانشجویان یا پاشنه آشیل دانشگاه‌ها
خوابگاه‌های دانشجویی که باید محل امن دانشجویان دور از خانواده برای ادامه تحصیل در شهری غریب باشد به یکی از معضلات دانشجویان تبدیل شده است که امید است با بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و بخش خصوصی شرایط خوابگاه‌ها به وضعیت مطلوب برسد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از فارس؛ این روزها شرایط دانشگاه‌های کشور از نظر آموزشی و علمی سر و سامان چندانی ندارد ولی آنچه حتی از این‌ها هم بیشتر باید مورد توجه باشد وضعیت فرهنگی و دانشجویی و به خصوص شرایط خوابگاه‌های کشور است که با وجود تاکیدات مسئولان برای توجه بیشتر به خوابگاه‌ها همچنان شاهد وجود خوابگاه‌هایی فرسوده با فضای محدود و حتی غیربهداشتی و بدون امکانات لازم برای دانشجویان هستیم.

دانشجویان خوابگاهی از وضعیت نامناسب و نبود امکانات گفتنی‌های بسیاری دارند زیرا با مشکلات متعددی مانند فضای کوچک اتاق‌ها، محدود‌بودن و خرابی اغلب سرویس‌های بهداشتی، نبود یخچال، دسترسی نداشتن به اینترنت، محدودبودن خطوط تلفن، فرسوده‌بودن امکانات اتاق‌ها، نبود آب‌سردکن، محدودبودن امکانات آشپزخانه، شلوغی بیش از حد، قطعی مکرر برق و گاز و اجاره سنگین خوابگاه‌ها روبه‌رو هستند.

خوابگاه‌های دانشجویی از امکانات رفاهی دانشجویی محسوب می‌شود که دانشجویان بطور موقت؛ اما طولانی مدت و با امکانات مشخص برای ادامه تحصیل در آن جا استقرار می‌یابند؛ این محیط اولین تجربه زندگی دور از خانواده برای اغلب دانشجویان است که با زندگی در کنار افرادی با فرهنگ و سلایق گوناگون همراه می‌شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به خصوص دختران دانشجو که شاید برای اولین بار کیلومترها از خانه و خانواده خود فاصله گرفته‌اند تا بتوانند با رفتن به دانشگاه مورد علاقه‌شان دوران تحصیلی خود را طی کند باید در شرایط خوابگاهی مناسبی زندگی کنند.

این دانشجویان اگر محیطی سالم و مناسب مهیا شده باشد، می‌توانند بدون ایجاد هیچ انحرافی در مسیر زندگی به تحصیل خود ادامه دهند و در غیر اینصورت حضور آن‌ها در دانشگاهی که کیلومترها دورتر از شهرشان است خود مانعی می‌شود برای دستیابی به موفقیت در تحصیل و زندگی دانشجویی.

زندگی در خوابگاه آسان نیست، دانشجوی جدید وارد اتاق یا آپارتمان کوچکی می‌شود و با چند نفر از هم‌دوره‌ای‌های خود که شاید هر کدام از یک شهر و با یک فرهنگ باشند آشنا می‌شود و بی تردید با هجوم احساسات مختلفی مواجه خواهد بود.

به گفته مسئولان، در حال حاضر برای ۲۲۸ هزار نفر ظرفیت خوابگاهی داریم که این ظرفیت به شکل دولتی و ذیل دانشگاه‌ها اداره می‌شود و از این ظرفیت ۱۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر دختر و ۱۰۹ هزار نفر پسران هستند و میزان خوابگاه برای دانشجویان متاهل نیز ۲۵۰۰ خوابگاه متاهلی است.

علاوه بر ۲۲۸ هزار ظرفیت خوابگاه‌های دولتی ۲۳ هزار ظرفیت خوابگاهی غیردولتی (خودگردان) نیز وجود دارد که توسط بخش خصوصی تاسیس شده اما تحت نظارت و دارای مجوز است. همچنین در حال حاضر ۲۰۷ مجتمع خوابگاهی غیردولتی مشغول به فعالیت بوده در حالی که ۸۱ خوابگاه دیگر غیردولتی در حال دریافت مجوز است و ۳۸ تقاضای جدید نیز برای تاسیس خوابگاه وجود دارد.

البته مسئولان کشور نیز که شاید روزی در جوانی خودشان شرایط زندگی خوابگاهی را احساس کرده‌اند با درک این وضعیت دانشجویان خوابگاهی بر بهبود شرایط خوابگاه‌ها تاکید ویژه دارند به طوریکه در جلسات شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با تأکید بر محوریت دانشگاه در بخش‌های فرهنگی، موضوع وضعیت سنجی و آسیب شناسی فرهنگی خوابگاه‌ها به خصوص خوابگاه‌های غیر دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.

* ضرورت نظارت بیشتر بر بهداشت خوابگاه‌ها

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان نیز با اشاره به ضرورت توجه به مسائل خوابگاه‌‌ها از تهیه و تدوین دستورالعمل خوابگاه‌های غیردولتی و شیوه‌نامه اجرایی آن خبر داد و گفت: باید موارد عدم رعایت بهداشت در خوابگاه‌ها گزارش شده و نظارت بیشتری در این حوزه اعمال شود.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در بیش از ۵۰ درصد از خوابگاه‌های دانشگاه‌ها سن ساختمان‌ها بیش از ۲۰ سال است تصریح کرد:  چون از این خوابگاه‌ها بی رویه و با تراکم بالا استفاده شده متأسفانه خیلی سریع فرسوده شده‌اند و در این زمینه بحث تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها باید به صورت جدی دنبال شود که خوشبختانه بودجه طرح تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها در سال ۹۴ رشد ۱۰۰ درصدی داشته است و از آن می‌توان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها نیز استفاده کرد.

* سیاست‌های تشویقی برای ترغیب بخش خصوصی در خوابگاه سازی

صدیقی با بیان اینکه بخش دولتی در کوتاه مدت نمی‌تواند نیاز خوابگاه‌های دانشجویی را تامین کند، گفته است دو هدف را برای حل مساله خوابگاه‌ها دنبال می‌کنیم که هدف اول جلوگیری از توسعه پذیرش دانشجو و ایجاد رشته‌های جدید در شورای گسترش وزارت علوم است و هدف دوم نیز کمک به بخش خصوصی در زمینه زیرساخت‌های خوابگاهی است. با دادن زمین در درون دانشگاه‌ها، ارائه تسهیلات بانکی و اعمال برخی معافیت‌ها برای بخش خصوصی می‌خواهیم این بخش را در زمینه ساخت خوابگاه‌ها تشویق کنیم، در دولت قبل برای این مساله مصوباتی تصویب شده بود که به آنها عمل نشده است.

* مشکلات خوابگاه‌ها پاشنه آشیل دانشگاه امیرکبیر

صراف شیرازی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز مشکلات خوابگاه‌ها را پاشنه آشیل دانشگاه امیرکبیر برشمرد و گفت: به دلیل وجود این دانشگاه در مرکز شهر آلودگی‌ صوتی و هوا بسیار شدید است و ساختمان‌های خوابگاه‌ها نیز فرسوده هستند.

وی افزود: اجازه ساخت و ساز نداریم و زمین‌های این منطقه تجاری نیز بسیار گران است و به همین دلیل خوابگاه‌های دانشگاه مطلوب نیست.

صراف شیرازی ادامه داد: از ۲۲ خوابگاه دانشگاه امیرکبیر ۲ خوابگاه مطلوب است در حالیکه بهترین‌ دانشجویان ایران در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

* خوابگاه‌های دانشگاه علم و صنعت در انتظار کمک مسئولان

محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت نیز وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه را مطلوب ندانسته و گفت: مثل اکثر دانشگاه‌ها در بخش خوابگاهی مشکل داریم و برای تعمیرات و حتی رفع کمبود جا نیز بودجه نداریم.

وی افزود: این هفته که هفته خوابگاه‌ها است مسئولان وزارت علوم از خوابگاه‌های ما بازدید می‌کنند که امیدواریم بتوانیم از کمک‌های مالی هم برخوردار شویم.

* بهره‌گیری از ظرفیت خیرین برای ساخت خوابگاه‌ها

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: افتتاح خوابگاه‌ها تا قبل از شروع ترم جدید انجام می‌شود . قرار است یک خوابگاه دخترانه که پیش از این به علت کمبود بودجه متوقف شده بود با کمک خیرین شروع به کار کند و خوابگاه خیرین دخترانه امسال احداث می‌شود.

به گزارش فارس، با توجه به تاکیدات مسئولان به بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی امید می‌رود با طرح‌هایی مانند بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و بخش خصوصی شرایط خوابگاه‌ها به وضعیت مطلوب برسد.

انتهای پیام/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi