پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:47:47 - شنبه 6 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ورود شهردار دانشجویی به خوابگاههای پزشکی
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت از ورود شهردار دانشجویی به خوابگاهها خبر داد و گفت: شورای صنفی در دانشگاه های علوم پزشکی تمرینی برای ادامه مدیریت در جامعه است.

به گزارش “دانشجو آزاد” ،دکتر محمدرضا داوودآبادی فراهانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: من نگاه عمیق تری به شوراهای صنفی دارم و باید اعتراف کنم به این نتیجه رسیده ام که اگر دانشجویان در حوزه اداره خوابگاه و امور صنفی خودشان مشارکت کنند می توان مشکلات را به شدت کاهش داد.

وی افزود: نکته مهم در تامین معیشت و رفاه دانشجویی منابع مالی است. ما اگر منابع مالی خیلی خوبی داشتیم، خوابگاه های استاندارد در حد هتل ۵ ستاره می ساختیم که همه راضی باشند و کسی هم اعتراضی نداشته باشد اما اکنون در موقعیتی هستیم که با محدودیت منابع و مشکلات اقتصادی مواجه ایم.

فراهانی اظهار داشت: مشکلات و کمبود منابع نه تنها در حوزه معیشت دانشجویی بلکه در همه حوزه ها محرومیت ایجاد می کند، پس باید آن را با تدبیر حل کرد. یک سیستم وقتی می تواند بهره وری بالا داشته باشد که بتواند با حداقل منابع مالی، حداکثر بهره وری را بدست بیاورد، پس در زمانی که ما مشکلات مالی داشته و منابع کافی نیست، یکی از راهکارها این است که دانشحویان در حوزه مسائل صنفی و رفاهی خود مشارکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در موضوع رفاه و معیشت دانشجویان، مدیران دانشگاهی حقوق دانشجویان را تضییع نکرده اند، گفت: مدیران سعی کرده اند تمام تلاش خود را برای این حوزه به کار بگیرند تا حدی که سال گذشته تنها ۱۳۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه دولتی از سایر حوزه ها توسط مدیران حوزه دانشجویی، برای معیشت و رفاه دانشجویان هزینه شده است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: به طور مثال شورای صنفی یک دانشگاه می آید و بر روند کیفیت غذا نظارت می کند و می گوید غذا مطلوب نیست این در حالی است که کیفیت بد غذا یا نتیجه بی پولی دانشگاه است یا نتیجه مدیریت غلط منابع برای تغذیه. پس دانشجویان در این زمینه می توانند وارد شوند و با خلاقیت به مدیران راهکار ارائه دهند.

وی با بیان مثالی در این زمینه یادآور شد: به طور مثال وقتی دانشگاه می خواهد خوابگاه را رنگ کند اگر دانشجویان شورای صنفی خلاق و فعال باشند می توانند با پیشنهاد به رئیس دانشگاه خودشان این کار را برعهده بگیرند. دانشجویان می توانند با بخشی از اعتبار اتاقهای خود را در اوقات فراغت رنگ کنند و بقیه اعتبار را در امور دیگری مانند موکت، پرده و تخت هزینه کنند.

فراهانی افزود: نمونه دیگری که می توان مطرح کرد این است که در حال حاضر ما از خیرین می خواهیم که در خوابگاه سازی مشارکت کنند، اگر دانشجویان در شورای صنفی بتوانند این موضوعات را مدیریت کنند و به جای هدیه دادن به فرد خیر، یک روز آن فرد را برای ناهار به خوابگاه دعوت کنند تا شرایط یک زندگی دانشجویی را از نزدیک ببیند مطمئنا اثر بهتر و بیشتری بر روی خیرین خواهد داشت.

وی گفت: دانشجویان ذهن های خلاقی دارند که باید از آن در رفع مشکلات حوزه خودشان استفاده کرد. متاسفانه اکنون تفکر بدی بوجود آمده که دانشجویان فکر می کنند دانشگاه باید خدمت ارائه دهد و آنها هم خدمت گیرنده باشند. این در حالی است که شورای صنفی می تواند این تفکر را تغییر دهد و مدیریت بهتری بر تمام امور رفاهی داشته باشد.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: شورای صنفی باید خودش کار دانشجویان را در دست بگیرد و ما می توانیم نیروهای مدیریت خوابگاه را در اختیار آنها بگذاریم. در این مسیر طرحی با عنوان شهردار خوابگاه را نیز در دست تهیه داریم که البته هنوز نهایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نمونه دیگری که می توان از ظرفیت شوراهای صنفی در آن استفاده کرد در حوزه آسیب های اجتماعی است. در برخی خوابگاه ها این آسیب ها وجود دارد و ما نیز نمی توانیم دائم این موضوع را رصد کنیم. اما اگر دانشجوی عضو شورای صنفی ببیند که دوست اش سیگار می کشد و یا غمگین است می تواند به طور دوستانه با او صحبت کند که این روش در مقایسه با صحبت مدیر و ناظم اثر بهتری بر روی دانشجو دارد.

فراهانی اضافه کرد: ضمن اینکه دانشجویان چهار سال یا در رشته های پزشکی ۷ سال بعد از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند و وارد کار مدیریتی در حوزه خدمات بهداشت و درمان می شوند از همین رو شورای صنفی می تواند تمرین مدیریتی باشد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi