پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:28:26 - شنبه 4 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
همه اعتکاف عاطفه نیست، زیبایی آن را درک کنید/ نکند فکر کنید در این سه روز برای خدا فداکاری می کنید!
حجت الاسلام پناهیان در جمع دانشجویان معتکف مسجد دانشگاه امیرکبیر گفت: نمی دانم شما دانشجویان با چه هدفی به اعتکاف آمده اید اما این تذکر را بدهم نکند فکر کنید برای خدا فداکاری می کنید و بگویید خدایا سه روزم را برای تو گذاشته ام پس بهره اش را ببر.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان امروز در جمع دانشجویان معتکف مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص ابعاد حقیقت عبادت گفت: دین یک حقیقت چند بعدی است و ما نباید معنویت را فقط از یک بعد نگاه کنیم و دیگران را نیز به خاطر این که از زاویه دیگری برخلاف دیدگاه ما به آن نگاه می کنند محکوم کنیم.

وی ادامه داد: معتکفین باید به یک عبادت کامل بپردازند همه دوست دارند عبادتشان در این سه روز مثمرثمر باشد اما لازمه اش توجه باطنی فرد به عبادت است که این نگاه را کامل می کند.

پناهیان در خصوص حقیقت دین و ابعاد معنویت گفت: بعضی ها زیباگرا هستند باید این سوال را پرسید که آیا زیباپرست نمی تواند خداپرست باشد؟ آیا کسی که مشاهده همه چیز را بر زیبایی می بیند نمی تواند خدا را قبول داشته باشد؟ ما به جای مخالفت با او باید بگوییم ملاک این زیبایی چیست اگر کسی گفت من فقط می خواهم زیبایی را ببینم باید به او بگوییم زیبایی یکی از ابعاد معنویت است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: متاسفانه در دین خود خیلی کم تبلیغ کرده ایم و این نوع نگاه برافکار مومنین ما کمتر وجود دارد به همین خاطر است که خیلی از مشتریان دین را از دست می دهیم.

وی از دانشجویان معتکف در مسجد دانشگاه صنعتی امیرکبیر پرسید نمی دانم شما به چه انگیزه ای آمده اید این که انگیزه زیباگرایی چه قدر در شما وجود داشته اما خوب است بدانید که اگر هر کسی بدون این نگاه به اعتکاف آمده باشد عبادتش ناقص است چرا که در بخشی از گفتگو و مصاحبه های خود با معتکفین متوجه شده اند درک عمومی از معنویت درک درستی نیست. همه در این سه روز دنبال حال خوب هستند و محورش را اشک قرار می دهند اما همه عبادت این نیست!

پناهیان در ادامه سخنان خود ضمن تاکید براینکه عده ای اذان و نماز را عاملی برای استراحت می دانند عنوان کرد: باید مدام از خود بپرسیم از چه زاویه ای به عبادت نگاه می کنیم به یاد داشته باشید تسبیح تجلی همین تحسین است اگر کسی نتواند زیباگرایی خود را سر سجاده با نماز ارضا کند در مسیری می افتد که زیباگرایی را با سایر چیزهای دنیایی ارضا خواهد کرد.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: خیلی وقت ها جوان های ما برای ترک گناه خود را شکنجه می کنند باید به شما بگویم جوانی که برای ترک خدا خود را شکنجه می کند حتما منت هم سر خدا خواهد گذاشت پیامبر در خصوص چنین افرادی می گوید اگر گناه می کردی بهتر بود تا که گناه کنی و بعدش اجب کنی.

وی بار دیگر معتکفین را مورد خطاب قرار داد و گفت: کسی را سرزنش نکنید چرا که این علامت غرور شما خواهد شد شاید به همین خاطر است که خیلی از غیرمذهبی ها از مذهبی ها متنفر می شوند. امام صادق (ع) ده ویژگی برای عاقل برمی شمارند که دهمین آن به قدری سنگین است که باید روی آن تامل کرد (کسی که خود را بهتر از دیگران بپندارد)

پناهیان اظهار داشت: هیچ زمانی را برای توبه کردن مثل زمان جنگ ندیدم که جوانان به قدری برای توبه زجه می زدند که انگار خودشان را گنهکار می دیدند به نظر من باید گفت هر چه پاک تر؛ بدهکارتر.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: می خواهید بدانید اوجب چرا از عبادت پیدا می شود؟ چون گناه را سخت ترک کرده اند شما دانشجویان باید بدانید همه اعتکاف عاطفه نیست باید زیبایی آن را هم درک کرد تا به حال شده از خود بپرسید چرا این همه در نمازهایتان سبحان الله می گویید برایم جالب است که در مقابل (استغفرالله) را خیلی خوب می فهمید و همیشه عذرخواهی کردن را دوست داشتید. سبحان الله یعنی خدایا تو حرف نداری در واقع ما در نماز خود تحسین زیبایی پروردگار عالم را می کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه معنویت نشاط آفرین نیز هست افزود: اما متاسفانه این نوع نشاط که برخواسته از معنویت است در جامعه ما قریب است ما باید از زیبایی رابطه خود با خدا لذت ببریم چرا که محبت خدا و دنیا در یک دل جا نمی شود کسی که ذره ای حب خدا بر دلش نفوذ پیدا کرده جایی برای حب دنیا نمی گذارد.

پناهیان در ادامه سخنان خود در جمع معتکفین مسجد دانشگاه امیرکبیر نشاط را به عنوان یکی از دیگر از بعدهای معنویت معرفی کرد و گفت: عبادت نشاط آور است و خدا منبع نشاط برای انسان. کسی که غیر از رابطه با خدا نشاط داشته باشد دچار افسردگی از مجازات خدا خواهد شد. اکثر عبادت کنندگان وقتی در خانه خدا برای عبادت می روند مثل کودکی که در آغوش مادر می رود باید آسوده و آرام باشد اما من این آسودگی و آرامش را در بسیاری از عبادت کنندگان نمی بینم.

استاد حوزه و دانشگاه از معتکفین خواست هر وقت از خدا برای حل مشکلات و حاجات خود کمک خواستند پس از آن احساس حل شدن کنند چرا که اگر از خدا خواسته ای بخواهید و بعدش نگران برآورده شدنش باشید می شود همین مثالی که من می زنم می گویند کسی در حرم امام رضا (ع) از آقا خواست برای او وام جور کند به او گفتند حالا که خواسته ات را خواستی باز ناراحتی و بلند نمی شوی او می گوید نه می خواهم بدانم آخر امام رضا از کجا می خواهد جور کند.

وی یکی دیگر از ابعاد معنویت را لذت عنوان کرد و افزود: بعضی ها لذت پرست هستند به این عده باید گفت دین ما هم لذت دارد ما می توانیم تمام ابعاد دین را کنار بگذاریم و فقط به خاطر داشتن لذتش به سمت آن برویم دینی که آنقدر نعمت برای ما سرازیر کرده آن وقت بعضی ها می گویند خدایا چرا ما را یک راست به بهشت نفرستادی و ما را در این دنیای پر از سختی و مشکلات انداختی باید به این عده گفت شما هنوز ظرفیت پذیرش دینش را نداشتید چه طور می خواهید با این ظرفیت به بهشت او بروید.

پناهیان در پایان سخنان خود گفت: نمی دانم شما دانشجویان با چه هدفی به اعتکاف آمده اید اما این تذکر را بدهم نکند فکر کنید برای خدا فداکاری می کنید و بگویید خدایا سه روزم را برای تو گذاشته ام پس بهره اش را ببر. عبادت را درست نگاه کنید زیرا که موجب گشایش اندیشه انسان خواهد شد.

بر چسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi