پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:59:47 - یکشنبه 11 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نشست خبری با موضوع توسعه ی قتصادی
نشست خبری با موضوع توسعه ی اقتصادی، صبح امروز در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش “دانشجو آزاد” نشست خبری با موضوع توسعه ی اقتصادی، صبح امروز در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی دانشگاه برگزار شد، در این نشست که از سوی ویژه نامه ی اقتصادی «آفتاب صبح» برگزار شد آقایان دکتر مهرابی و دکتر شکیبایی حضور داشتند.

توسعه ی متوازن اقتصادی در کشور

دکتر شکیبایی با اشاره به لایه های مختلف کلان، بخشی و منطقه ای توسعه ی اقتصادی، هدف از توسعه ی منطقه ای را توازن و تعادل بخشیدن بین مناطق دانست و گفت: «توسعه ی کلان حتی اگر بدون اشکال هم اجرا شود لزوماً منجر به تعادل و توازن منطقه ای نمی شود. توسعه ی منطقه ای یک برنامه ی تکمیلی برای رفع عدم توازن هاست».

وی افزود: «در برنامه ی توسعه ی منطقه ای، با توجه به ظرفیت و استعداد هر منطقه و ضمن سازگاری با اسناد ملی و توسعه ای کشور، از امکانات ملی برای توسعه ی منطقه استفاده می شود؛ یعنی هماهنگی قابلیت ها و استعدادهای منطقه با کمک برنامه های ملی و با هدف توازن».

دکتر شکیبایی با ذکر مثالی بحث خود را ادامه داد و اظهار داشت: «انتقال امکاناتی از قبیل برق، آب، اینترنت و… به روستاها از یک سو و آمار بالای مهاجرت از روستا به شهر از سوی دیگر به دلیل اجرای برنامه های کلان ملی در مناطق و عدم توجه به ظرفیت ها و قابلیت های هر منطقه است».


دکتر مهرابی: توسعه یک باور است و تا این باور ایجاد نشود ظرفیت های توسعه رشد نمی یابد

دکتر مهرابی صحبت خود را در زمینه ی توسعه ی متوازن اقتصادی با یک سؤال آغاز کرد. وی گفت: در هر کشور، برخی از مناطق دارای مزیت های بیشتری نسبت به سایر مناطق هستند. سؤال اینجاست که آیا دخالت های دولت باید به سمت بخش های مزیت دار برود یا همۀ بخش ها؟ سرمایه گذاری در بخش های با مزیت بالا سوددهی بیشتری دارد اما توازن را از بین می برد. این موضوع کشمکش های زیادی را بین اقتصاددانان به وجود آورده است».

استاد بخش اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه با برنامه به جامعه تزریق نمی شود، ادامه داد: «توسعه یک باور است و تا این باور ایجاد نشود ظرفیت های توسعه رشد نمی یابد».

وی افزود: «توسعه ی متوازن به مجموعه ای از برنامه های درون سیستمی نیاز دارد که به برنامه های کلان ملی گره بخورد».

دکتر شکیبایی: تعهد به اجرای برنامه؛ راه پیشرفت

دکتر شکیبایی در ادامه خاطر نشان کرد: «برنامه ریزی منطقه ای باید از پایین به بالا بوده و مشارکت مردم را به همراه داشته باشد».

عضو هیأت علمی دانشگاه با تأکید بر هماهنگی برنامه های ملی با برنامه های توسعه ی منطقه ای، تعهد به اجرای برنامه را راه پیشرفت دانست.

گفتنی است دکتر علیرضا شکیبایی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر، با ۲۰ سال سابقه ی تدریس در موضوعات اقتصادی و توسعه ی اقتصادی ایران و سوابق پژوهشی و اجرایی در دانشگاه و دکتر حسین مهرابی، عضو هیئت علمی و استاد بخش اقتصاد کشاورزی، با ۲۰ سال سابقه ی تدریس در مباحث توسعه ی روستایی و اقتصاد کشاورزی هستند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi