پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:50:31 - سه شنبه 18 اسفند 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نخبه دختران دانشجویِ شهر من
به مناسبت ۱۸ اسفند ماه روز جهانی زن بر آن شدیم تا برخی از دختران نخبه دانشجوی کرمانی را معرفی کنیم.

به گزارش “دانشجوآزاد” به مناسبت ۱۸ اسفند ماه روز جهانی زن بر آن شدیم تا برخی از دختران نخبه دانشجوی کرمانی را معرفی کنیم؛ در ادامه گوشه ای از فعالیت های کوچک زنان کرمان را می خوانیم:

نوشین و نیلوفر زارعی محمد زاده دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، دوقلوی مخترع کرمانی از دوران راهنمایی ایده پرداز و پژوهشگر بودند .

اولین طرح آنها در زمینه شیمی بر روی عصاره‌های گیاهی بود؛ این خلاقیت تا امروز ادامه داشته و هم اکنون در حال معرفی دستگاه پیریار که هیچ نمونه مشابه خارجی ندارد به دنیا می باشند.

نوشین و نیلوفر از اعضای بنیاد ملی نخبگان و مشاورین جوان استاندار در کمیته ورزش و نخبگان می باشند؛ آنها یک اختراع را به ثبت رسانده و سه اختراع دیگر در حال ثبت دارند که علاوه بر دستگاه پیریار، طرح های پژوهشی در زمینه روانشناسی ورزشکاران، گردشگری و جذب توریست را در دست اجرا دارند.

نیلوفر از دستگاه اختراعیشان می‌گوید: اختراع ثبت شده ما به اسم پیریار در زمینه دندانپزشکی بوده و کاربرد آن در نگهداری صحیح پروتزهای مصنوعی است؛ زیرا پروتزهای مصنوعی یا همان دندان مصنوعی در یک لیوان آب نگهداری می شوند که یکسری مشکلات برای فرد سالمند ایجاد می کند و به مرور زمان تغییر شکل می دهد و باعث زخم لثه، بیماری های دهان و دندان، سرطان دهان و خیلی از مشکلات دیگر می شوند.

نوشین اینطور ادامه می دهد: بدلیل اینکه این دسته دندانها بسیار گران است و اگر قرار باشد بعد از یک مدت تعمیر یا تعویض شود هزینه زیادی به سالمند تحمیل می کند و از طرفی هم در آب نگه داشتن پروتز مشکلات بهداشتی و عفونی ایجاد کرده و باعث رشد میکروبها می شود.

نیلوفر و نوشین زارعی

 

دانشجوی دیگر مهزاد توکلی نژاد است، دانشجوی رشته دندانپزشکی کرمان در کنگره جهانی دیابت درشهر ونکوور طرح تاثیر ویتامین دی بر کنترل قند خون را ارائه داد.

این دانشجوی نخبه کرمانی درخصوص طرح خود تصریح کرد: بنده در این کنگره ارائه یک پوستر با عنوان “تاثیر مکمل ویتامین D بر پایداری انسولین و کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲” دارم که تاثیر ویتامین D بر روی بیماران دیابتی را بررسی می کند.

توکلی نژاد با اشاره به دیگر فعالیت های پژوهشی خود اذعان کرد: در کنگره دانشجویی زنجان در زمینه ویتامین D وبیماری های دندان (periodontal and DMFT) راائه پوستر داشتم در کنگره IDA تهران در زمینه جراحی سیالولیت نیز یک پوستر ارائه دادم.

مهزاد توکلی نژاد

 

یکی دیگر از نخبه های کرمانی لادن نخعی است که هزینه های میلیاردی زیباسازی شهر را حذف کرد. لادن نخعی درگفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” ضمن معرفی خود گفت: بنده دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد دانشگاه تهران هستم؛ تا کنون ۵ اختراع در زمینه فیزیک به ثبت رسانده ام و دو اختراع درحال ثبت دارم.

این دانشجوی نخبه کرمانی با اشاره به یکی از اختراعاتش عنوان کرد: یکی از اختراعاتم دستگاه سنجش ممان اینرسی است که این دستگاه موفق شد رتبه دوم مسابقات ژنو و مدال نقره مسابقات ژنو را در سال ۲۰۱۱ کسب کند.

وی افزود: اولین اخترع بنده در دوران دانش آموزی بود که دستگاه شستشو دهنده نقاط دست نیافتنی وسایل آزمایشگاهی بوده و در سال ۲۰۰۸ موفق به کسب مدال برنز و رتبه سوم اولین دوره مسابقات زنان مخترع جهان به میزبانی کره جنوبی شد.

نخعی در رابطه با اختراع اخیرش اظهار داشت: آخرین اختراع که الان در حال انبوه سازی آن هستیم در یک واحد فناور زیر نظر پارک علم و فناوری کرمان مشغول فعالیت است، این ابداع جدول های خیابان با رنگ ثابت است؛ این جدولها از یک متریال جدید ساخته می شود که طول عمر طولانی تر نسبت به جداول بتونی داشته و رنگ آنها ثابت است و نیازی به رنگ آمیزی سالیانه ندارند.

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ادامه داد: با انبوه سازی این محصول و ورود به بازار کمک خیلی بزرگی به اقتصاد کشور می شود چرا که هزینه های بسیاری در زمینه شهرسازی هدر می رود و سالیانه میلیاردها تومان هزینه جدول گذاری داریم که با استفاده از این جدولهای جدید هزینه های میلیاردی حذف شده و میتوان برای زیباسازی شهر در موارد دیگراستفاده کرد.

لادن نخعی

دیگر کوچک زن مخترع کرمانی زهرا مهدیزاده است که روشی برای کاهش سم پسته در حد استاندارد اروپا ارائه داده که باعث صادرات بیشتر در زمینه پسته و بهبود سلامت جامعه میشود.

این دانشجوی کرمانی در خصوص اختراعش تشریح کرد: ابداع بنده در مورد کاهش افلاتوکسین پسته می باشد؛ افلاتوکسین نوعی سم در پسته می باشد که باعث بروز سرطان و مشکلات کبدی می شود.

وی توضیح داد: این طرح روشی است برای کاهش و حذف افلاتوکسین در حد استاندارد اروپا که باعث صادرات بیشتر در زمینه پسته و بهبود سلامت جامعه میشود.

زهرا مهدی زاده

لاله نخعی نیز یکی از دانشجویان نخبه کرمانی است که دستگاه احیاگر قلبی که وی ابداع کرده است ناجی جان مصدومین می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” گفت: بنده ۶ اختراع داشتم که ۴ اختراع در زمینه الکترونیک و ۲ اختراع در زمینه مهندسی پزشکی است.

دانشجوی مهندسی برق گرایش الکترونیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: دو اختراع بنده در زمینه مهندسی پزشکی ثبت شده اند و در مورد ۴ اختراع دیگر مراحل ثبت شدن در حال انجام است.

این مخترع جوان در مورد اختراعاتش اینگونه توضیح داد: دستگاههای احیاگر قلب اتوماتیک و دستی در جشنواره بین المللی سوئیس شرکت داده شدند و موفق به کسب مدال طلا و نقره شدند.

نخعی با اشاره به انجام تحقیقات در زمینه ایست قلبی و تنفسی اظهار داشت: ما براساس پژوهشهایی در زمین احیاء قلبی بیماران به این نتیجه رسیدیم که امدادگران توانا احیای صحیح بیماران را ندارند.

وی افزود: برای احیا یک بیماری قلبی-تنفسی بایستی ۳۰ ماساژ قلبی و ۲ تنفس مصنوعی در هر دقیقه اعمال شود اما در اکثر اوقات دیده می شود میزان فشار برای ماساژ یا بسیار زیاد بوده که باعث شکستگی دنده ها می شود و یا فشار کمی بوده و احیا انجام نمی گیرد.

این دانشجوی دانشگاه باهنر کرمان با اشاره به اختراعاتش اظهار داشت: دستگاه ابداعی بنده به جای امدادگر به صورت تمام اتوماتیک و مکانیکی عمل ماساژ را به طور صحیح انجام داده و با توجه به سن مصدوم که کاربر وارد می کند میزان فشار را تنظیم می شود.

لاله نخعی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi