پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:06:21 - دوشنبه 20 بهمن 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نامه انجمن های علمی کشاورزی بسیج دانشجویی دانشگاه های کرمان به رئیس جمهور
انجمن های علمی کشاورزی بسیج دانشجویی دانشگاه های کرمان طی نامه ای مشکلات کشاورزان استان را به رئیس جمهور نوشتند .

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از بوتیا؛ انجمن های علمی کشاورزی بسیج دانشجویی دانشگاه های کرمان نامه ای به رئیس جمهور نوشتند که متن آن به شرح ذیل می باشد :

بسمه تعالی

دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهمّ است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدفهای بلند، بسیار مهم است. امام خامنه ای

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای حسن روحانی

پس از سلام، با دلی پر از درد از مشکلات کشاورزان جنوب استان کرمان برایتان می گوییم ؛ باشد که خدای ناکرده بی توجهی به این مسئله مهم باعث نشود که در روز جزاء سر افکنده شویم. آنچه باعث شد چند لحظه وقت گرامیتان را بگیریم و درد دل نماییم ، عدم توجه مسئولین اجرایی و نظارتی محلی و منطقه ای و کشوری به این بخش مهم از تولید کشور می باشد.

جناب آقای رییس جمهور

بیش از ۹۵ درصد کشاورزی ایران در اختیار بخش خصوصی است و جنوب استان کرمان هم نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه به انبار غله ایران معروف است و یکی از قطب های تولیدی عظیم بخش کشاورزی کشور به شمار میرود ؛ این منطقه به هند ایران مشهور است که با سطح زیر کشت بیش از ۲۵۰۰۰۰هکتار و ۸۵ نوع محصول سالانه حدود ۶میلیون تن تولید به بازارهای داخلی و خارجی عرضه میکند و با دارا بودن یک سوم از سطح زیر کشت استان ، دوسوم از تولیدات استان را به خود اختصاص داده است .

بخش کشاورزی علاوه براینکه شاخص غالب اقتصادی منطقه است ، بیش از ۶۰ درصد از اشتغال منطقه را نیز به خود اختصاص داده ، یعنی بیش از ۸۵۰۰۰ مولد و بالغ بر ۳۵۰۰۰۰ نفر شغل مستقیم و غیر مستقیم. اما متاسفانه در چند سال اخیر با حذف اکثر یارانه ها و حمایت های دولتی، رابطه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی با کشاورزان به پایین ترین سطح خود در تاریخ ایران رسیده است و ادامه عدم توجه خاص به کشاورزی این منطقه می تواند فاجعه بار و غیر قابل جبران باشد.

باید عرض کنیم بنیه اقتصادی کشاورزان رو به استحاله و زوال هست وکشاورزان نمیتوانند وضع موجود را اصلاح نمایند تا چه رسد بتوانند وامهای دریافتی از بانکها را باز پرداخت نمایند و امروز به بانکها بدهکار نباشند و بتوانند از تسهیلات استفاده کنند. همه ی اینها حکایت از آن دارد که نمیدانید بر کشاورزان چه میگذرد وقتی کشاورزان جنوب استان کرمان میتوانند باکمترین امکانات موجود بیشترین بهره وری را برای کشور به ارمغان بیاورند و به حد خود کفایی برسانند و مرغوبترین محصولات غذایی را در کشور و حتی درجهان تولید کنند؟ با اینکه خودمان تولید کننده هستیم در عین حال بزرگترین وارد کننده نیز باشیم؟ تا زمانیکه این واردات بدون پشتوانه انجام شود ، بدانید نه تنها کشاورزی وتولید ما را از بین میبرد بلکه کشاورزان را هم از بین خواهد برد .

ریاست محترم جمهور

نکته بسیارمهم دیگر مظلومیت و ضعف قدرت چانه زنی و اثر گذاری سیاسی بخش کشاورزی است که این امر باعث ناتوانی بخش کشاورزی در کسب سهم مناسب از امکانات و امتیازات ملی است. حضرتعالی مشاهده می فرمایید بواسطه قدرت و نفوذ بخش صنعت بنام حمایت از خودروسازی ملی دو دهه با اخذ عوارض سنگین از ورود خودروهای خارجی به کشور جلوگیری می شود و مردم ایران مجبور به استفاده از خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد می شوند همیشه همینطور بوده و خواهد بود.

چنانچه مستحضرید بنا بر گزارشات رسمی مرکز آمار ایران به دلیل عدم حمایت از کشاورزان بیش از یک میلیون شاغل در بخش کشاورزی را از دست داده ایم. دولتی که در مقابل هر گونه خواسته و اراده خودروسازان، خاضع و فرمانبردار باشد به محض چند تومان گران شدن مثلاً سیب زمینی بر صادرات آن تعرفه ۷۰ درصد می بندد براستی آیا این دست کردن در جیب کشاورز نیست؟ مگر دولت به آن سیب زمینی کار ریالی یارانه یا کمک داده که بر صادرات محصولات کشاورزی تعرفه سنگین می بندد؟ تا قیمت آن کاهش یابد و مردم سیب زمینی ارزانی بخرند؟ اشکالی ندارد دولت برای جلب رضایت عامه برخی محصولات کشاورزی را ارزان بدست مردم برساند اما باید مابه التفاوت آن را ازجیب خود بپردازد نه آنکه به ناحق کشاورز را مجبور به ارزان فروشی کند .

جناب رییس جمهور تدبیر و امید

قطعاً به اهمیت بخش کشاورزی دراهداف سیاست اقتصاد مقاومتی توجه کرده اید که این بخش میتواند باعث درون زا شدن اقتصاد کشورمان شود. کشاورزان جنوب کرمان با وجود گرانی نهاده های کشاورزی و بالا بودن هزینه های کاشت و داشت و برداشت از روستاهای کپرنشین پایین دست بخش زهکلوت رودبارجنوب گرفته تا روستاهای صعب العبور کوستانی بخش جبالبارز جنوبی در عنبرآباد و جبالبارز شمالی و ساردوئیه و اسفندقه در جیرفت و زهمکان فاریاب و دهکهان کهنوج و نودژ منوجان و چاه دادخدای قلعه گنج همه وهمه بدون هیچ چشم داشتی برعکس بخش صنعت و خودروسازان طلایه دار اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی یعنی اشتغال زایی و بالا بردن تولید داخلی در جهت خودکفایی و در پاره ای موارد صادرات بوده و هستند ؛ اما متاسفانه در سایه عدم توجه مسئولین هرساله متضرر و درحال ورشکستگی و له شدن هستند. امروز اگر یک کشاورز مبلغ صدهزار تومان وام بخواهد هزاران بهانه می آورند.

جناب آقای رییس جمهور

متاسفانه سالهاست مسئولان به کشاورزان وعده دروغ میدهند و میگویند ما به فکر رونق بخش کشاورزی ، ترابری محصولات ، بازاریابی و توازن قیمت ها هستیم . اما با همه گفته ها و شنیده ها شاهد افت قیمت ها و بالارفتن هزینه های برداشت و حمل هستیم.

آقای روحانی

قطعاً در جریان هستید!! اگر یکسال کشاورزان جنوب کرمان دست از کشاورزی بردارند دولت باید صدها و بلکه هزاران میلیاردها تومان پول خرج کند و سیب و پیاز و گوجه فرنگی و امثال ذالک وارد کند تا شکم مردم را سیر کند . امسال علت افت قیمت خیارسبز گلخانه ای تحریم کشور روسیه از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا بیان شد که باعث افت واحد پول روسیه شده است.

آقای رئیس جمهور

این روزها شاهد دپوی محصولات کشاورزی مثل سیب زمینی در میادین میوه وتره بار جنوب هستیم و کسی جوابگو نیست وماههای آینده شاهد دپوی گوجه فرنگی و پیاز ومابقی محصولات ومتعاقب آن افت قیمت ها خواهیم بود.

آقای ریس جمهورمحترم:

وام های مصوب یارانه دار جهت طرح های کشاورزی که با وجود یک بانک تخصصی زیر مجموعه وزارت یعنی بانک کشاورزی عملاً ورود وزارت جهاد کشاورزی به آن تنها افزایش بروکراسی و اطاله مسیر کشاورز و باعث نارضایتی است ؛ نکته جالب اینجاست که در نهایت این نظر و رأی بانک است که اجرا می شود. پس بهتر است کل یارانه ها و نحوه تخصیص آن به بانک کشاورزی ابلاغ و واگذار شود و یا سوخت کشاورزی که لازم است هر چه سریعتر برای کلیه ادوات کشاورزی کارت هوشمند سوخت صادر شود.همچنین مسائل مربوط به امور اراضی که یکی از معضلات اصلی کشاورزان فاقد سند بودن بخش عمده ای از اراضی میباشد و بیشترین ارباب رجوع متعلق به این قسمت است که لازم است سازمان امور اراضی به شدت هم از نظر سخت افزاری و هم از نظر نرم افزاری تقویت شود .

جناب آقای رییس جمهور

نامناسب بودن ترکیب ، ساختار وکمبود نیروی متخصص در ساختار اداری وحمایتی همچنین عدم توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات در منطقه بمنظور تبدیل و فرآوری بخشی از محصولات تولیدی مطابق الگوی تغذیه و مصرف و تقاضای بازار هدف در جهت متعادل ساختن عرضه وتقاضای بازار در زمان برداشت و یا کمبود سیستم و شبکه های فن آوری و مبادله اطلاعات بمنظور آنالیز و اطلاع و آگاهی از الگوی مصرف و تغذیه و میزان تقاضا و الگوی بازارهای هدف داخلی و خارجی و الگوی کشت و تولید سایر مناطق و استانها و ناکافی بودن شبکه حمل و نقل و عدم تجهیزات مناسب جهت ارسال محصولات به سایر نقاط کشور از جمله تنگناهای منطقه کشاورزی جیرفت و کهنوج می باشد که می توان با فراهم نمودن زمینه استفاده از شبکه ریلی کرمان – زهدان ، احداث و کشیدن خط ریلی به منطقه جهت ترابری محصولات به کشور های شرقی شبه قاره هند و آسیای میانه به عنوان بازارهای هدف خارجی با زیرساخت حمل و نقل مناسب و همچنین از آنجاییکه فرودگاه جیرفت هم بعد سالها تعطیلی دوباره بازگشایی شده و ارزشمند هست با فرستادن هواپیماهای باربری به منطقه در زمان پیک برداشت مشکل ترابری را کم کرد.

آقای روحانی

بی شک تمام سلول ها اقتصادی کشور به صورت پیوسته فعالیت می کنند و در حالی که دشمن آخرین حربه خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی را اقتصاد دیده است و به زعم خود انتظار به زانو درآمدن آن را می کشند ، فعالیت های ثمربخش تمامی بخش های اقتصادی کشور می تواند دشمن را در دست یابی به نیات خود ناکام بگذارد. اما در حالی که امنیت غذایی کشور بسیار مهم است متاسفانه ولنگاری ها صورت گرفته موجب هدر رفت سرمایه گذاری کشاورزان شده است. در استانی که آب حکم کیمیا را دارد محصولات کشاورزی که برای آن منابع آبی بسیاری صرف شده در سردخانه ها باقی مانده اند و راهی به بازار صادرات ندارند.

کشاورزانی که در طول سال برای کاشت محصولات کشاورزی تلاش کرده اند حالا شاهد هستند که دلالان و واسطه ها بدون هیچ زحمتی از آن پول پارو می کنند و آنها دستشان خالی است. کشاورزان به دلیل شرایط اقلیمی پس از اتمام کشت یک محصول کشت محصول بعد را آغاز می کنند اما شیوع واسطه گری و دلال بازی امکان فعالیت زندگی اقتصادی کشاورزان را تهدید می کند. آیا در نظام کشاورزی کشور بهره وری تعریف نشده است؟

اگر تعریف شده است پس چرا هیچ اقدامی برای توسعه کشاورزی استان انجام نداده اند؟

چرا هیچ برنامه ای برای توسعه الگوی کشت مناسب صورت نگرفته است تا کشاورزی استان این چنین دچار مشکل نشود؟چرا وقتی بزرگترین استان کشور که بیشترین جمعیت کشاورزان را در خود جای داده است با بحران کمبود آب مواجه است و امکان سهمیه بندی آب وجود دارد، هیچ برنامه ریزی برای کاشت ، داشت و برداشت انجام نشده است تا آب مصرف شده برای تولید محصولات به هدر نرود؟ چرا از ظرفیت جامعه دانشگاهی برای ایجاد محصولات مقاوم در برابر آفات و پربازده و حتی مبارزه با آفاتی که هر سال به کشور صدمه می زنند استفاده نشده است؟ اگر امنیت سرمایه گذاری مهم است چرا اقدامی صورت نگرفته است تا این چنین سرمایه کشاورزان بازیچه دست عده ای سودجو نشود؟ هدر رفت سرمایه های بزرگترین جمعیت اقتصادی استان به سود کیست؟

ریاست محترم جمهور

ارزشمند هست با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی کشاورزی مختص بخش کشاورزی در جنوب کرمان و یا با تصویب قوانین مناسب و ایجاد شبکه های خرید به صورت مستقیم از کشاورزان ؛ دست دلالان و واسطه ها را کوتاه کرد. همچنین می شود با الکترونیکی و هماهنگ کردن کردن هزینه حمل محصولات و توزیع مناسب و به موقع کامیونهای حمل بار در منطقه کشاورزی از افزایش بی رویه و فصلی هزینه حمل بار و یا کمبود کامیون ها در زمان پیک برداشت محصول جلوگیری کرد.

جناب آقای رییس جمهور

همین قدر بدانید که کشاورز یک عمر جان کنده و امیدش به همین دست رنجش در موقع احتیاج و پایان عمرش برای بازنشستگی اش است ؛ ولی نمیتواند دو تخته فرش شش متری از نوع درجه سه برای دختر دم بخت خود بخرد تا راهی خانه بختش کند.

جناب آقای دکتر روحانی

بدانید هیچ کلامی بهتر از کلام خدا نیست که در قرآن کریم آیه ۱۱۹ از سوره توبه میفرماید: «یا ایُّها الَذینَ ء آمنواُ اتقولله و کُونُوامَعَ الصدقینَ» ای اهل ایمان خدا ترس باشید. آقایان مسئول جز پناه بردن به خدا و به گفته ی خدا که همان صداقت است راهی ندارند و بدانند ؛ اگر چنین نکنند سر نوشتی شوم و تاریک منتظرشان در آخرت هست.

امیدوارم مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فکری بحال ما کشاورزان بکنند. اگر میتوانستیم همه بدبختیهای کشاورزان را که چه میخورند ؛ چه میپوشند و چگونه زندگی میکنند را به تصویر میکشیدیم آنوقت خواهید دانست که چه میکشند. بی شک اگر مسئولان بدون روحیه جهادی و بدون داشتن برنامه با کشاورزی استان برخورد کنند دیر یا زود مهمترین سلول های اقتصادی کشور به مانند خرما های بم بر سر نخل های توسعه خواهند خشکید.

انجمن های علمی کشاورزی بسیج دانشجویی دانشگاه های کرمان

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi