پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:58:53 - شنبه 20 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
چه خبر از هفتمین جشنواره فیلم عمار؛
«من تکنوکرات هستم» به جشنواره هفتم رسید/ کتاب فروشی‌ها پاتوق جدید اکران‌ها
«بازی»، مستندی ۷۵ دقیقه‌ای است که در آن تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در ۱۰ سکانس و مقطع تاریخی بررسی شده است و این سکانس‌ها با اشاره به بازی فوتبال میان این دو کشور، به دنبال هم قرار گرفتند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برگزیده جشنواره عمار با بیان اینکه «من تکنوکرات هستم»، امسال تولید شده است، تصریح کرد: در این مستند، حرف‌های مخالفان و منتقدان درباره قراردادهای جدید نفتی با سیری داستانی بیان شده و در همین راستا، سید مهدی حسینی، طراح و مسعود درخشان از مخالفان این نوع قراردادها بیان شده است.

با نزدیک شدن به هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، فعالیت فیلم سازان، مستندسازان، بازی سازان و فعالین این عرصه بیش از پیش شده است، جشنواره ای که قرار است، ۸ تا ۱۷ دی ماه ۹۵ در سینما فلسطین تهران برگزار شود و در این جشنواره بخش های جدیدی به آن اضافه شده است. در ادامه آخرین اخبار این جشنواره آمده است:

مهدی نقویان با پنج اثر در جشنواره عمار حاضر می‌شود/ روایت «مک کارتیسم» امریکایی در جشنواره هفتم
مهدی نقویان، فیلمساز برگزیده چند دوره جشنواره عمار از ارسال پنج اثر از جمله «ساحره سوزان»، «بازی» و «من تکنوکرات هستم» برای حضر در هفتمین دوره این رویداد سینمایی- هنری خبر داد.

نقویان درباره این آثار گفت: مستند «بازی» درباره تحریم‌های درازمدت امریکا علیه ایران، اولین اثری است که در دوره جدید جشنواره عمار حاضر می‌شود.

وی ادامه داد: «بازی»، مستندی ۷۵ دقیقه‌ای است که در آن تحریم‌های امریکا علیه ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در ۱۰ سکانس و مقطع تاریخی بررسی شده است و این سکانس‌ها با اشاره به بازی فوتبال میان این دو کشور، به دنبال هم قرار گرفتند.

«من تکنوکرات هستم» به جشنواره هفتم رسید/ کتاب فروشی‌ها پاتوق جدید اکران‌ها

نقویان با بیان اینکه پیش از این اثر، تاکنون به صورت کامل به موضوع تحریم‌های امریکا علیه کشور، توجه نشده بود، اظهار داشت: بخشی از این مستند که در آن، مفصل‌تر به مسئله تحریم‌ها پرداخته شده، وقایع فتنه ۸۸ است که بعد از آن، فشار تحریم‌های جهانی و امریکا تشدید می‌شود.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: کار تولید مستند «بازی» که به سفارش مرکز مستند سوره است با درنظر گرفتن مراحل تحقیقات و پیش‌تولید نزدیک به یک سال طول کشید.

نقویان درباره دیگر آثار خود در جشنواره عمار توضیح داد: «من تکنوکرات هستم»، مستند دیگری است که به بررسی قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC می‌پردازد که در چند سال اخیر، توسط دولت در حال پیگیری است.

برگزیده جشنواره عمار با بیان اینکه «من تکنوکرات هستم»، امسال تولید شده است، تصریح کرد: در این مستند، حرف‌های مخالفان و منتقدان درباره قراردادهای جدید نفتی با سیری داستانی بیان شده و در همین راستا، سید مهدی حسینی، طراح و مسعود درخشان از مخالفان این نوع قراردادها بیان شده است.

وی درباره آثار بعدی خود اظهار داشت: «قصه فیل و الاغ»، سومین اثری است که برای شرکت در هفتمین جشنواره عمار ارسال شده و در آن، به بررسی روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا پرداخته شده است.

این فیلمساز ادامه داد: موشن‌گرافی پنج دقیقه‌ای «پهلوی‌ها» اثر دیگری است که تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشتم و طی آن، یکی از خاطرات کتاب خاطرت مادر فرح درباره اصلاحات ارضی زمان شاه روایت شده است.

برگزیده جشنواره عمار در توضیح دیگر آثارش بیان کرد: «ساحره سوزان»، پنجمین اثری است که به عنوان تهیه‌کننده برای هفتمین جشنواره عمار در نظر گرفتیم که مهدی فیاضی‌کیا کارگردانی آن را برعهده داشته است.

وی درباره موضوع این اثر توضیح داد: «ساحره سوزان» به بررسی دوره معروف به «مک‌کارتیسم» در کشور امریکا می‌پردازد که طی آن همانند امروز که دولت‌مردان امریکایی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند، دولت وقت این کشور علیه اتحاد جماهیر شوروی، تبلیغ می‌کرد و با هر فردی که اندکی به شوروی گرایش داشت، برخورد می‌کرد.

دارابی: خوشحالم از اینکه نظرات جاهایی بدستم می‌رسد اسمشان را هم نشنیدم
همزمان با دیگر نقاط کشور که اکران‌های مردمی هفتمین جشنواره عمار را آغاز کردند، مردم خوسف استان خراسان جنوبی در مساجد این شهر میزبان فیلم کوتاه «دایو»، اولین اثر داستانی درباره شهدای غواص شدند.

بنابرین گزارش، به همت اکران کنندگان مردمی خوسف، مردم این شهر، طی دو روز در مسجد باقرالعلوم(ع) و مسجد علی‌بن ابی‌طالب(ع) به تماشای فیلم «دایو» به کارگردانی حسین دارابی نشستند، همچنین تعدادی از طلبه‌های این شهر نیز در منزل شخصی، میزبان این فیلم شدند.

بر اساس این گزارش، حسین دارابی، کارگردان این فیلم کوتاه نیز بعد از اکران در مسجد علی‌بن ابی‌طالب(ع) در ارتباطی تلفنی به گفتگو با اکران‌کنندگان و مخاطبان فیلمش پرداخت.

دارابی ضمن تقدیر از اکران‌کنندگان مردمی خوسف در پاسخ به سوالات مخاطبان درباره فیلم خود گفت: در بحبوحه زمانی که شهدای غواص را در تهران تشییع می‌کردند، می‌خواستیم کاری برای این شهدا انجام دهیم که بعد از مسورت با دوستانم به فیلمنامه «دایو» رسیدیم.

کارگردان فیلم «دایو» ادامه داد:  کار ساخت این فیلم به خاطر مشکلات و وقفه‌هایی که در طول ساخت آن پیش آمد، حدود شش ماه طول کشید که در این مدت، دو شهید غواص را در حوزه هنری که محل کارم بود، تشییع کردند و هر موقع، به مشکلی برمی‌خوردیم از این شهیدان کمک می‌خواستم.

وی ضمن تقدیر از عوامل جشنواره عمار بیان کرد: این جشنواره، خیزشی فرهنگی در کشور راه انداخته است و باعث شد تماشای فیلم‌ها تنها محدود به برخی شهرها و افراد خاص نشود و مردم تمام شهرها و روستاهای کشور هم بتوانند فیلم‌ها را ببینند و نظراتشان را درباره آنها بیان کنند.

داور جشنواره عمار: عجله در ایده‌پردازی مشکل اصلی آثار فیلمسازان است/ عمار محل رقابتی مقطعی نیست
قربانعلی طاهرفر، فیلمساز و داور جشنواره مردمی فیلم عمار درباره آثار حاضر در بخش مسابقه «فیلمنامه» این جشنواره با بیان اینکه از چند منظر می‌توان آثار را ارزیابی کرد، گفت: معمولا مرسوم است که آثار جشنواره‌ها را به صورت کمی و کیفی، می‌سنجند ولی این مسئله در جشنواره عمار، چندان محلی از اعراب ندارد.

وی ادامه داد: بعد از چند دوره برگزاری جشنواره عمار، مخاطبان اصلی، متوجه اولویت‌های اصلی این جشنواره شدند و بر همین اساس، از لحاظ کیفی باید منتظر تحولات خوبی در عمار به خصوص بخش «فیلمنامه» باشیم گرچه از لحاظ کمی، شاید تعداد آثار به چشم نیاید.

این فیلمساز با اشاره به حضور خود در ادوار قبلی جشنواره تصریح کرد: من پیشرفت را در دقت‌نظر هنرمندان می‌بینم به گونه‌ای که این فعالان بعد از چند دوره در عمار، متوجه نوع نگاه خاص این جشنواره و حرکت مشخصی که در حال پیگیری است، شدند و به همین دلیل، نگاهشان به عمار، مثل دیگر جشنواره‌ها نیست.

طاهرفر افزود: اتفاق نامبارکی که در عرصه جشنواره‌ها و فعالیت هنرمندان می‌بینیم این است که نویسندگان و فیلمنامه‌نویسان، به هر نحوی تلاش می‌کنند آثار خود را در جشنواره‌های مختلف، محک بزنند، بدون آنکه به اولویت‌ها و محورهای آنها دقت کنند.

وی در همین باره ادامه داد: در آثاری که برای جشنواره عمار رسیده بود، خیلی کم، شاهد آثاری بودیم که با فراخوان و موضوعات جشنواره مغایرت داشتند که این یک نقطه پیشرفت و موفقیت‌آمیز برای عمار است.

داور جشنواره عمار خاطرنشان کرد: تحلیل موضوعی به‌روز، پیشنهادم به جشنواره عمار و نویسندگانی است که در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند، به این معنا که با توجه به موضوعات خاصی که عمار دنبال می‌کند، ضرورت دارد فیلمنامه‌نویسان هم به این موضوعات، اشراف کامل داشته باشند در غیر این صورت نباید آثار خود را که با اشراف نسبی و سرانگشتی حاصل شده به عمار و دیگر جشنواره ها ارسال کنند بنابرین لازم است با تسلط بر موضوع به ایده‌های اولیه و مراحل بعد برسند.

در حاشیه یک اکران مدرسه‌ای جشنواره عمار: دانش‌آموزان: می‌خواهیم در آینده شهید شویم
دانش‌آموزان ابتدایی مدرسه علامه امینی تهران(منطقه ۱۸) بعد از تماشای مستند «چریک کوچک» به کارگردانی محمد برداران، «شهادت» را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کردند.

ندا حسنی، معلم دوم ابتدایی و مسئول اکران فیلم در این باره گفت: مستند «چریک کوچک» را قبلا دیده بودم و با توجه به اینکه مناسب سن بچه‌ها بود، برای دانش آموزان خودم پخش کردم.

وی ادامه داد: بچه‌ها استقبال فوق‌العاده‌ای از این فیلم داشتند و به اصرار آنها، دو بار دیگر این اثر را اکران  کردم که هر بار، دانش‌آموزان با دقت زیادی آن را تماشا کردند.

این معلم تصریح کرد: بعد از اکران این مستند، تقریبا همه دانش‌آموزانم با تاثیری که از فیلم گرفته بودند، در بسیج دانش‌آموزی مدرسه ثبت‌نام کردند، همچنین در انشایی که درباره شغل آینده‌شان از آنها خواسته بودم، بیشتر بچه‌ها نوشته بودند که می‌خواهیم در آینده شهید بشویم و از من می‌پرسیدند که چه کار باید کنند تا بتوانند شهید شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تاثیرگذار این فیلم که به صورت ساده ساخته شده است برای من به عنوان یک معلم، بسیار جالب بود و دوست دارم چنین فیلم‌هایی با کیفیت بالاتر بیش‌تر ساخته شوند که بتوانیم برای دانش‌آموزان اکران کنیم چرا که اگر در این سنین، برنامه‌ریزی خوبی برای بچه‌های که آینده کشور هستند، داشته باشیم، می‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم.

این اکران کننده جشنواره عمار درباره ادامه اکران فیلم برای دانش‌آموزان بیان کرد: در حال حاضر، فیلم‌های کمی در اختیار دارم اما با همکاری مدیر مدرسه، تصمیم گرفتیم بعد از تهیه هارد، فیلم‌های متناسب با سن بچه‌ها را از دبیرخانه جشنواره عمار بگیریم و علاوه بر اکران در کلاس خودم، در بقیه کلاس‌ها هم که علاقمند شدند و همچنین برای اولیای دانش‌آموزان اکران کنیم.

اکران‌کننده مردمی جشنواره عمار: مراکز توزیع‌کننده فیلم‌های عمار پاتوق فعالان فرهنگی هستند/ اکران‌های عمار مقدمه عملیات‌های فرهنگی است
اکران مردمی فیلم‌ها در سراسر کشور  اعم از شهرها و روستاهای دور و نزدیک و در محل‌های متنوع مثل مسجد، پایگاه بسیج، دانشگاه، مدرسه، پارک و… که توسط فعالان مردمی از اقشار مختلف صورت می‌گیرد، یکی از ویژگی‌های جشنواره عمار است.

ایمان یونسی اکران کننده و رابط اکران جشنواره عمار در استان کرمان است که علاوه بر اکران فیلم، پاتوق کتاب خود را هم به توزیع آثار جشنواره و هماهنگی دیگر اکران کنندگان این استان اختصاص داده است.

یونسی درباره آشنایی خود با جشنواره عمار گفت: از همان روز‌های اول با جشنواره عمار ارتباط داشتیم و فیلم‌ها را اکران ‌می‌کردیم و در حال حاضر، به عنوان رابط اکران مردمی جشنواره در استان هستم.

وی درباره اکران‌های خود توضیح داد: کتاب‌فروشی بزرگی داشتم که با قرار دادن تلویزیون یا LCD فیلم‌های جشنواره را اکران می‌کردم ولی در حال حاضر، محلی که به عنوان کتاب‌فروشی در اختیار دارم وسعت کمی دارد و امکان اکران در آن را ندارم ولی الان این کتا‌فروشی محل توزیع فیلم‌ها و هماهنگی اکران‌‌کنندگان عمار است.

یونسی افزود: علاوه بر توزیع فیلم‌های جشنواره بین اکران‌کنندگان استان کرمان، برای برخی نقاط مثل روستاها هم فیلم‌ها را ارسال می‌کنیم تا آنها بتوانند فیلم‌ها را به نمایش بگذارند.

وی درباره مزایای وجود مراکز توزیع فیلم‌های عمار در شهرستانها به جای پایتخت بیان کرد: این موضوع علاوه بر تسهیل و تسریع روند فعالیت اکران مردمی جشنواره عمار، باعث شناخته شدن مجموعه‌های توزیع کننده در شهر و استان و پاتوق شدن آنها برای فعالان فرهنگی هر منطقه می‌شود.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه مجموعه‌هایی که به عنوان محل توزیع جشنواره معرفی می‌شوند، باید مراکزی عمومی باشند، خاطرنشان کرد: مجموعه‌هایی مثل کتاب‌فروشی‌ها که با مسائل فرهنگی ارتباط دارند، بهتر می‌توانند به عنوان محل‌های توزیع فیلم‌ها و هماهنگی اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار عمل کنند، همچنین می‌توان برای دسترسی راحت‌تر فعالان فرهنگی، این مراکز را به صورت منطقه‌بندی تعیین کرد.

وی ادامه داد: در کنار توضیح و معرفی جشنواره عمار، به اکران‌کنندگانی که مراجعه می‌کنند، برگزاری نمایشگاه کتاب، تقدیر از پیشکسوتان و چهره‌های مردمی انقلاب در منطقه خودشان و… را پیشنهاد می‌دهیم تا صرفا به عنوان یک اکران فیلم به عمار نگاه نکنند بلکه اکران را عملیاتی فرهنگی بدانند که می‌تواند مقدمه کارهای دیگری شود.

این فعال فرهنگی اضافه کرد: به عنوان مثال، یکی از اکران‌کنندگان علی‌رغم اینکه امیدی به استقبال از نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی نداشت، اما در طول یک هفته‌ای که در کنار اکران فیلم‌ها نمایشگاه داشت، بسیاری از محصولات به فروش رفته بود.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر توزیع فیلم‌ها و هماهنگی اکران‌کنندگان، به طور متناوب و در برنامه‌های مقطعی مثل اردوی راهیان نور، سفرهای زیارتی و… اکران‌ فیلم‌های عمار را ادامه می‌دهم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi