پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:42:12 - پنجشنبه 14 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
منویات مقام معظم رهبری در یک کتاب/«جهاد اقتصادی؛ از مبانی تا موانع» چیست؟
مجموعه مقالات «جهاد اقتصادی؛ از مبانی تا موانع» با نظارت محسن اسماعیلی منتشر شد. در این کتاب مقالاتی با موضوع شعار سال با عنوان «جهاد اقتصادی» به چاپ رسیده است.

به گزارش دانشجوی آزاد به نقل از”خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)” این کتاب مجموعه مقالاتی است که با عنوان سال جهاد اقتصادی در ضمیمه «حقوق روزنامه همشهری» منتشر شده است. این مقالات بنا به نوشته اسماعیلی در مقدمه رنگ و بوی حقوقی دارند؛ گرچه با ادبیاتی غیر‌تخصصی و فاقد پیچیدگی‌های علمی نوشته شده است.

اسماعیلی در مقدمه این کتاب نوشته است:«شهرداری تهران و به‌طور خاص موسسه مطبوعاتی «همشهری» نیز خود را از این قاعده جدا ندانسته و نمی‌داند. به همین دلیل علاوه بر روزنامه همشهری، تمام نشریات و منشورات این موسسه عظیم، هریک به سهم و متناسب با مخاطبان خود، به تولید و انتشار مطلب در ارتباط با نام و عنوان هر سال همت می‌گمارند.»

جهاد اقتصادی؛ مبانی و لوازم

کتاب حاضر در هشت فصل تنظیم و مقالات مربوط به این موضوع در آن به چاپ رسیده است.
«جهادی اقتصادی؛ مبانی و لوازم» عنوان فصل نخست از این کتاب است که در آن مقالاتی با موضوع جهاد اقتصادی، الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی و تفاوت‌های اقتصاد خصوصی مبتنی بر قواعد سرمایه‌داری با قواعد اسلامی و ظرفیت قانونی برای جهاد اقتصادی در آن  منتشر شده است.

در ادامه این کتاب و در فصل دوم موضوعی با عنوان «جهاد اقتصادی؛ ومبارزه با فساد» در خود مقالاتی درباره ماهیت انقلاب اسلامی و مبارزه با مفاسد، فساد ستیزی در حکومت الهی و نبوی، ستیز با امتیازخواهی در حکومت علوی و مبارزه با فساد در قانون اساسی را در خود جای داده است.

در بخشی از مقاله «مبارزه با فساد در قانون اساسی»آمده است:«  حقوق ایران مبتنی بر فقه و معارف اسلامی است و طبق اصل چهارم قانون اساسی «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، ادرای، فرهنگی، نظامی و سیاسی و غیر این‌ها باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق با عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است.» از سوی دیگر قبح و ممنوعیت بهره‌مندی‌های شخصی از امکانات دولتی در نگاه اسلام آشکارتر ازآن است که نیاز به توضیح داشته باشد و در گذشته به نمونه‌هایی از آن اشاره شده است. بنابراین طبیعی است که بازتاب این دیدگاه را در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به آسانی می‌توان مشاهده کرد.

جهاد اقتصادی در آینه قانون بودجه

گردآورنده این مجموعه مقالات، برای فصل سوم عنوان «جهاد اقتصادی؛ و اهمیت قانون بودجه» انتخاب کرده  و در آن مقالاتی با موضوعات لزوم بازنگری در شیوه تدوین بودجه، چرخه تصویب بودجه در ایران، بودجه؛ از لایحه تا قانون و نظام تدوین بودجه در کشورهای دیگر را جای داده است.
خوانندگان علاقه‌مند به مباحث اقتصادی می‌توانند در ادامه مطالعه این کتاب مقالاتی با موضوع نقش بورس و مالیات و جهاد اقتصادی را در فصل چهارم را از نظر بگذرانند. در این فصل،  مقالاتی با موضوعات قواعد حاکم بر بورس اوراق بهادار، ساختار بورس، چرخه خرید و فروش سهام و راهکارهای حقوقی برای ساماندهی بازارهای مالی- اقتصادی کشور منتشر شده است.

«جهاد اقتصادی و جایگاه تعاونی‌ها» عنوان فصل پنجم از این کتاب است که گردآورنده مقالاتی با بحث محوری تعاونی، و نقش آن در جهاد اقتصادی را در این فصل گنجانده است.

«مصرف»، از جمله موضوعات بحث‌برانگیز در اقتصاد و جهاد اقتصادی است که در این کتاب نیز فصل ششم به این موضوع و رابطه آن با جهاد اقتصادی اختصاص داده شده است. در این فصل اصلاح الگوی مصرف، از آرمان تا عمل و درک نادرست از اصلاح الگوی مصرف و تغییر رویکرد به حقوق مصرف‌کننده از جمله مقالاتی است که در این فصل گردآوری و منتشر شده است.

فصل هفتم این مجموعه مقالات به «جهاد اقتصادی؛ و بیمه و امور بانکی» اختصاص پیدا کرده است. در این فصل تاثیر بیمه‌ها، در زندگی اجتماعی، بیمه در آینه برنامه پنجم توسعه و گشایش اعتبار اسنادی، ماهیت و کارکرد سودبانکی؛ ربا یا بهای مشارکت در مقالاتی با این موضوعات منتشر و در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

«جهاد اقتصادی؛ چالش‌ها و موانع» عنوان فصل پایانی کتاب حاضر است. دراین فصل نیز خصوصی‌سازی؛ دورنما و موانع، ریشه‌یابی اختلاس، پول‌شویی؛ ماهیت و آثار آن، مافیای اقتصادی و نشانه‌های آن در کنار درآمدهای مدیران شرکت‌های دولتی و ضعف نظارت مالی بر شرکت‌های دولتی از جمله موضوعات مورد بحث در مقالات مندرج در این فصل است.

«جهاد اقتصادی  از مبانی تا موانع» در ۳۵۸ صفحه، به قیمت ۶ هزار و ۵۰۰تومان از سوی نشر شهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi