پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:31:13 - چهارشنبه 25 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیرمطرح کرد:
مقاومت صنعت مونتاژمحور در برابر طرح های نوآورانه داخلی
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ساختار صنعت کشور را مونتاژ محور دانست و گفت: مشکل ما در بسیاری از صنایع این است که علاقه چندانی برای استفاده از طرح های خلاقانه و نوآورانه داخلی و دانش بنیان نشان نمی دهند.

به گزارش “دانشجوآزاد” دکتر سید احمد معتمدی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: از ایده تا تولید محصول، یک زنجیره طولانی است که اگر حتی یک حلقه آن نباشد، کار به نتیجه نمی رسد؛ حتی اگر طرح در مراحل نهایی هم باشد و مورد حمایت قرار نگیرد، بازهم نتیجه بخش نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده زنجیره ‘ایده تا محصول’ در دانشگاه ها است و هر چه بیشتر به سمت دانشگاه های نسل سوم پیش برویم، این زنجیره در دانشگاه ها بیشتر خود را نشان می دهد.
معتمدی ادامه داد: صاحب ایده نمی تواند به یک کارخانه یا صنعت بزرگ و کوچک مراجعه و ایده اش را مطرح کند، چون آنها نتیجه کار را می خرند و کاری به ایده اولیه و خام ندارند.
وی تصریح کرد: بنابراین در چنین شرایطی، وظیفه دانشگاه ها این است که ایده پروری کنند و رویداد ایده بازار که به ابتکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر در کشور راه اندازی شد، در همین راستا بوده است.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر ضرورت اقدام دانشگاه ها در انتخاب بهترین ایده ها و کمک به دانشجویان برای اجرایی شدن طرح هایشان تاکید کرد و گفت: دانشگاه ها اگر طرحی را پذیرفتند، باید آن طرح در چرخه حمایت قرار گیرد و مراحل پیش رشد و رشد و تشکیل شرکت های دانش بنیان را بگذراند و بعد از این مرحله، از حمایت سایر بخش های مرتبط کشور همچون صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار شود تا نهایتا به دست صنعت برسد.
وی از اینکه بسیاری از صنایع کشور حتی در این مرحله نیز علاقه زیادی به استفاده از طرح های داخل ندارند، ابراز تاسف کرد و دلیل آن را ساختار مونتاژ محور صنایع ما ذکر کرد.
معتمدی تفکر صنایع مبنی بر سودآوری مونتاژ را نادرست خواند و گفت: اغلب صنایع توجه ندارند که مونتاژ، ارزش افزوده ای برای کشور ندارد زیرا الان دهه ۷۰ یا ۸۰ نیست و آن زمان شاید مونتاژ، ۳۰ درصد ارزش افزوده برای کشور داشت ولی اکنون بعضا مونتاژ، گران تر از محصول آماده خارجی تمام می شود و حتی ارزبری بیشتری دارد.
وی تصریح کرد: صاحبان صنایع ما باید توجه داشته باشند که در دنیای امروز، ارزش افزوده در دانش فنی و دانش است و در نتیجه بی توجهی به این موضوع، صنعت ما متضرر است، رشد نمی کند و قابل رقابت نیست.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ساختار صنعتی و دانشگاهی کشور را نیازمند دگرگونی اساسی دانست و یادآور شد: منظور من از اصلاح ساختار، فقط شامل تشکیلات نمی شود بلکه قوانین، ضوابط و فرآیندها باید متناسب با نیازها و ضرورت های روز عوض شود.
معتمدی که در فاصله سال های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و اکنون نیز عضو شورای راهبری این وزارتخانه است، به برخی فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در دوران وزارتش اشاره کرد و گفت: اولین کاری که در مخابرات انجام دادم، اصلاح ساختار بود زیرا شما با آن ساختاری که برای تلفن ثابت درست شده و متعلق به ۷۰ سال قبل است، نمی توانید میلیون ها تلفن همراه داشته باشید.
وی خاطرنشان کرد: تا قبل از برنامه سوم توسعه حتی امکان واگذاری یک خط تلفن ثابت به بخش غیردولتی نبود و بدیهی است که در آن شرایط، غیرممکن است که بخش مخابرات رشد کند.
معتمدی تاکید کرد: صنعت متکی به پول نفت و دولت و رانت نمی تواند رشد داشته باشد بنابراین اصلاح ساختار اساسی در صنعت یکی از الزاماتی است که باید جدی گرفته شود.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi