پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

0:34:13 - پنجشنبه 21 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معضل مصرف مواد مخدر در بین نخبگان نیازبه راهکار فرهنگی دارد/ مقصود از مطالعه پرورش روح است نه از برکردن دروس
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان در گفتگو با دانشجو آزاد گفت: معضل مصرف مواد مخدر یک معضل فرهنگی است و راه حل آن نیز از طریق فرهنگی صورت می گیرد.

محمدرضا علیزاده در گفتگو با “دانشجو آزاد در رابطه با مصرف مواد مخدر بین جوانان خصوصا قشر دانشگاهی گفت: متاسفانه مشکل مصرف مواد مخدر یکی از معضلات دنیا بعد از فقر و جنگ است و همه جوامع با آن دست و پنجه نرم می کنند، در کشور ما نیز این معضل شدت گرفته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان افزود: به نظر بنده مسئولیت عمده در این بخش برعهده خانواده هاست، درست است که نوجوانان و جوانان درجمع دوستان و جامعه و دانشگاه حضوردارند اما عنصراصلی این اجتماعات هم خانواده ها می‌باشند.

دانشگاهها بهترین بستربرای پیشگیری از سو مصرف موادمخدر هستند

وی با اشاره به رسالت مهم دانشگاهها در آگاه سازی جامعه عنوان کرد: با آگاه سازی و فرهنگ سازی در سطح جامعه و خصوصا محیط های آموزشی و دانشگاهها می توان جوانان را از عواقب این پدیده آگاه ساخت؛ در دانشگاهها بستر آگاه سازی فراهم تر از مکانهای دیگراست چون معاونتهای فرهنگی ،کانونهای فرهنگی، همچنین اساتید جامعه شناسی و روان شناسی می توانند با تشکیل کارگروههای تخصصی، برگزاری همایش و نشست و سخنرانی جوانان را آگاه کنند.

علیزاده در ادامه گفت: معضل مصرف مواد مخدر یک معضل فرهنگی است و راه حل آن نیز از طریق فرهنگی صورت می گیرد و نباید نوک پیکان فقط به سمت ارشاد باشد بلکه بایستی همه دستگاهها درگیر حل مساله باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان یکی از راههای پیشگیری از گرایش جوانان به مواد مخدر را پرکردن اوقات فراغت دانست و اظهار داشت: پر کردن اوقات فراغت جوانان و کار فرهنگی کردن فقط برعهده دولت و وزرات ارشاد نیست همه دستگاههای دولتی و خصوصی باید دغدغه کار فرهنگی را داشته باشند چرا مسئولین صنایع و کارخانجات و سازمانهای مختلف کارکنان خود را به تئاتر و سینما نمی برند و هیچ بودجه ای را به این کار اختصاص نمی دهند.

وی همچنین در رابطه با معضل دیگر جوامع دانشگاهی که پایین بودن سرانه مطالعه است توضیح داد: در خصوص فرهنگی کتابخوانی باید گفت سرانه مطالعه در جامعه ما بسیار پایین است و همان مقدار مطالعه هم به دانش آموزان و دانشجویان متعلق است.

کتابخانه های ماتبدیل به قرائت خانه شده اند

محمدرضا علیزاده تصریح کرد: کتابخانه های ما تبدیل به قرائت خانه شده و فقط درس و جزوه خوانده می شود در صورتیکه مقصود از کتابخوانی پرورش فکر و روح انسان است نه صرفا از بر کردن دروس.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با اشاره به اهمیت نقش خانواده اظهار داشت: خانواده های ما باید اهمیت ویژه ای برای کتاب قائل شوند؛ دیده می شود که هر روز خانواده ها به همراه فرزندانشان به فروشگاههای موادغذایی و پوشاک می روند حتی اگر خرید نداشته باشند برای دیدن می روند چه اشکالی دارد وقتی در خیابان قدم میزنیم به کتابفروشی که رسیدیم فقط برای تماشای کتابها برویم و من مطمئنا هیچ کس از کتابفروشی دست خالی برنمی گردد.

قیمت کتاب در مقایسه با دیگر اقلام زیاد نیست

وی در ادامه گفت: برخی قیمت بالای کتاب را مطرح می کنند در صورتیکه نسبت به تورم و قیمت دیگر اجناس می بینیم که قیمت کتاب خیلی گران نیست و از طرف دیگر این اصلا بهانه خوبی برای عدم مطالعه نیست چون خیلی از کتابخانه ها در استان دایر است فقط در حوزه کودک ما حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار جلد کتاب در شهر کرمان داریم.

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: ما برای افزایش کتابخانه ها و تعداد کتابها برنامه داریم همچنین ایستگاههای کتاب و نمایشگاههای کتاب و مساله کتابخوانی یکی از دغدغه های ارشاد است ولی خانواده ها بایستی از کودکی فرهنگ کتابخوانی را در فرزندان نهادینه کنند.

 

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi