پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:29:33 - سه شنبه 13 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
همزمان با آغاز ماه محرم برگزار می گردد؛
معرفی آیین‌های سوگ اقوام ایرانی در دانشگاه آزاد کرمان
سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی در راستای برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های «صلح و سلام» دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از مصوبات شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است، برگزار می‌شود.

به گزارش “دانشجوآزاد” دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی با هدف معرفی آیین‌های سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) همزمان با آغاز ماه محرم در واحد کرمان آغاز به کار کرد.

 

دکتر بابک آل‌طه درباره برگزاری این سوگواره، اظهار کرد: سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی در راستای برگزاری جشنواره‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های «صلح و سلام» دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از مصوبات شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است، برگزار می‌شود.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، ادامه داد: برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام و میراث معنوی نخستین فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در این حوزه بود که اردیبهشت امسال با حضور دکتر حمید میرزاده رئیس، دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی و سایر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد کرمان برگزار شد.

 

وی یادآور شد: پس از برگزاری این جشنواره با پیشنهاد معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و موافقت دکتر میرزاده، قرار شد که دبیرخانه دائمی جشنواره فرهنگ اقوام و میراث معنوی در واحد کرمان راه‌اندازی شود و به صورت ملی فعالیت داشته باشد.

 

دبیر هیات امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان، اضافه کرد: با توجه به اینکه ماه محرم یکی از ایام مهم مذهبی است و در این ماه آیین‌های سوگواری مختلفی در کشور برگزار می‌شود، تصمیم گرفتیم بر اساس رسالتی که برای واحد کرمان تعریف شده است، فضایی برای معرفی این آیین‌ها ایجاد کنیم و به این ترتیب اقدام به برگزاری سوگواره ملی فرهنگ اقوام و میراث معنوی کردیم.

 

آل‌طه درباره اهداف برگزاری این سوگواره گفت: معرفی آیین‌های سوگ اقوام ایرانی در فضای همدلی که می‌تواند زمینه‌ساز اتحاد ملی که از تاکیدهای مقام معظم رهبری است، بشود؛ ترویج و حفظ خرده فرهنگ‌های ایرانی و معرفی آنها به جامعه بویژه قشر جوان که می‌تواند باعث تقویت هویت ملی در بین جوانان و تقویت ارزش‌های دینی و مذهبی و پیام شهادت اباعبدالله‌الحسین(ع) به عنوان یکی از مبانی ایدئولوژی مذهب شیعه، شود؛ اجرای متنوع آیین‌های سوگ ایران و تاکید بر بن‌مایه‌های فرهنگی و غنای فرهنگی آیین سوگ از اهداف برگزاری این سوگواره است.

 

این مسئول دانشگاهی افزود: ۱۰ گروه آیینی در قالب اجرای مقتل‌خوانی، پرده‌خوانی، تعزیه، سنگ‌زنی، نذر معجر و.. از استان‌های کرمان، تهران، خراسان شمالی، مازندران، بوشهر در این سوگواره که از روز یکشنبه ۱۱ مهر آغاز شده و تا ۱۴ مهر برگزار می‌شود، حضور دارند.

به گفته رئیس واحد کرمان این سوگواره مهر جاری از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در محل آمفی تئاتر پردیس واحد کرمان برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم مردم آزاد است.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi