پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:50:24 - شنبه 11 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مطهری به تکلیف عمل می کرد حتی اگر به ضررش بود/ منطق و برهان دلیل ماندگاری آثار استاد
مدرس آثار استاد شهید مرتضی مطهری عنوان کرد:مطهری به تکلیف عمل می کرد حتی اگر به ضررش بود.

مرتضی علم خواه در گفتگو با خبرنگار “دانشجوآزاد” در رابطه با ویژگیهای شخصیتی استاد شهید مرتضی مطهری گفت: ماندگاری و موثربودن آثار شهید مطهری و اینکه توانست مخاطبان زیادی را جذب کند چند عامل دارد.

مدرس آثار استاد مطهری افزود: برای اینکه انسان بتواند در فضای تبلیغ دین خدا موثر باشد به چند عامل اساسی نیازدارد مورد اول اینکه پیامی که انتقال داده می‌شود باید پیام حقی باشد چون اگر پیام حق باشد اثرگذاری پیام در ذهن و جان و دل مخاطب بیشتر می‌شود.

همه آثار استاد مطهری بر اساس دلیل و برهان متقن است

این استاد دانشگاه تشریح کرد: منظور از حق بودن پیام این است که منطبق با عقل سلیم و وجدان انسان باشد منطبق با فطرت پاک انسانها و منطبق با آیات و روایات باشد؛ تمامی آثاراستاد مطهری صفحه به صفحه یا  براساس دلیل و برهان است یا براساس آیات و روایات به همین دلیل این پیام حق بر جان و دل انسان می نشیند.

علم خواه در ادامه گفت: پس حرف خوب بر دل می نشیند البته حرف خوب یک طرف قضیه است طرف دیگر این است که حرف خوب را خوب بزنیم یعنی بحث شیوه بیان و شیوه ارائه، به روز بودن، به جا و به موقع بودن با تواضع و مهربانی بودن وعامل بودن از عوامل تاثیرگذار است؛ به میزانی که انسان این موارد را بیشتر رعایت کند حرف خوب را می تواند خوب بزند؛ پس اولین موضوع خود پیام است دوم ناظر به کیفیت ارائه پیام است اگر نگاه کنیم استاد موضوعات را متواضعانه و به بهترین شیوه بیان همراه با داستان و شعر ارائه می کرد که این جذابیت ارائه را بیشتر می کرد به همین دلیل استاد حرف خوب را خوب می زد.

حرف خوب را باید خوب زد

مدرس آثار شهید مطهری با اشاره به ویژگیهای یک معلم خوب اظهار داشت: هر معلمی که بخواهد موفق باشد باید حرف خوب را بتواند خوب بزند، مخاطب شناس باشد، مخاطب اهل دل است یا اهل منطق و برهان؟ خوب این تفاوتها را استاد خیلی دقت می کرد و متناسب با مخاطبین نحوه بیان را انتخاب می کرد.

وی در رابطه با سومین عامل ماندگاری آثار استاد شهید مرتضی مطهری عنوان کرد: موضوع سوم اخلاص در بیان مطلب است این موضوع اثر کار را بیشتر می کند روایت داریم هر کار مهمی اگر با نام و یاد خدا آغازشود آن کار پر خیر و برکت است اما اگر کاری بدون ذکر و یاد خدا آغاز شود آن کار خیلی تاثیرگذار نخواهد بود.

شهید مطهری عامل به حرفش بود

مرتضی علم خواه تصریح کرد: می بینیم که آثار استاد بعد از گذشت چند دهه هنوز قابل استفاده هستند و خیلی از معاندین جمهوری اسلامی به واسطه کلام ایشان هدایت شد؛ سیره ای که باعث می شود اثرگذاری کار بیشترشود این است که ایشان عامل به حرفش بود و به عبارتی وی نماد اقدام و عمل بود؛ وقتی گوینده عامل به حرفش باشد نفس گرمش بر جان و دل انسان می نشیند این مساله نشان می دهد که استاد به کلام خالی اکتفا نمی کرد.

استاد مطهری: به تکلیف عمل می کنم حتی اگر به ضررم باشد

این مدرس آثار شهید مطهری با ذکر مثالی تاکید کرد: استاد مرتضی مطهری به دنبال شهرت و رسم و نام نبود اطرافیان ایشان نقل می کنند وقتی که کتاب فلسفه  را به نگارش درآورد از شهرت علمی خوبی در جامعه برخوردار شد جالب این است که کتاب بعدی که نوشت کتاب “داستان راستان” بود؛ شاگردها انتظار داشتند استاد سطح مطلب و کتاب را بالا ببرد وقتی داستان راستان را دیدند تعجب کردند و گفتند ما توقع داشتیم سطح کتاب بالاتر برود اما استاد بیان می دارد آن زمان اقتضا داشت آن کتاب را بنویسم و الان اقتضا چیز دیگری است بنده دیدم که جوانها و نوجوانهای ما به زبان ساده تری و به زبان داستان موضوع را بهتر متوجه می شوند و تکلیف برای من نوشتن این کتاب بود حتی اگر به ضرر من باشد و این راز ماندگاری نام و آثار است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi