پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:33:37 - دوشنبه 10 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مسئولین وزارت علوم کاهلند یا خائن؟/مخالفین با نظام و ولایت و قانون اساسی در شوراهای صنفی دانشگاهها
اخیرا وزارت علوم آیین نامه جدید شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاههای کشور که از سوی وزیر علوم به دانشگاهها ابلاغ شده است را منتشر کرد در این آیین نامه شرط اعتقاد به جمهوری اسلامی و التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی حذف شده است.

به گزارش “دانشجوآزاد” شاید بتوان گفت یکی از وزارتخانه های پر بحث و حاشیه دولت یازدهم، وزارت علوم است؛ از ابتدای انتخاب وزیر، که اصرار بر معرفی افراد حاشیه دار چندین ماه این وزارتخانه را بی وزیر گذاشته بود تا بخشنامه های پر حرف و حدیث این وزارتخانه که به جای قراردادن دانشگاهها در مسیر رشد علمی به حواشی دامن زده است.

اخیرا وزارت علوم آیین نامه جدید شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاههای کشور که از سوی وزیر علوم به دانشگاهها ابلاغ شده است را منتشر کرد در آیین نامه گذشته، در بخش اول قوانین انتخابات- بخش “د” و ماده ۱۰ اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی از شرایط اصلی کاندیدا شدن در شورای صنفی بود اما در آیین نامه جدید که بند “د” به ماده ۱۴ مستقل شده، این بند حذف شده است.

در ادامه نظرات اعضای تشکلهای دانشجویی دانشگاههای استان کرمان را در خصوص این موضوع بررسی می کنیم:

امیر جوکارزاده عضو انجمن اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با “دانشجوآزاد” گفت: این قضیه دو حالت دارد یا اینکه اشتباه سهوی است یا از قبل برنامه ریزی شده است اگر اشتباه سهوی است باید سریعا جبران شود و اصلاحیه داده شود و معذرت خواهی شود.

وی افزود: اما اگر قضیه از قبل بنا بر این بوده که این بندها از شرایط کاندیدا شدن شوراهای صنفی برداشته شود مسلما تبعاتی دارد اینکه التزام به جمهوری اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه حذف شود و فرد متنخب از این فیلترها عبور نکند قطعا این شورا برای دانشجویان مفید فایده نخواهد بود.

این فعال دانشجویی با اشاره به وظایف شوراهای صنفی دانشگاهها اظهار داشت: همه مشکلات و دغدغه هایی که دانشجویان در دانشگاهها دارند بر عهده شورای صنفی است از مسائل مربوط به سلف و تغذیه و رفاهی تا مسائل آموزشی و دانشجویی، واگر کسی التزام به ولایت فقیه و قانون اساسی نداشته باشد مسلما نماینده خوبی برای دانشجویان نیست.

عضو انجمن اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان در رابطه با سابقه اقدامات محیرالعقول در وزارت علوم تشریح کرد: این وزارتخانه از ابتدای آغاز به کار سیاسی بازی های فراوانی را در دستور کار خود داشته است و این اقدام اخیر می تواند پیش زمینه ای باشد برای اتفاقات مشابه با سال ۸۸ با این تفاوت که در سال ۸۸ دانشجویانی که معاند بودند و التزام به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه نداشتند به صورت پراکنده عمل می کردند اما با این آیین نامه جدید وزارت علوم، اقدامات آنها سازمان یافته تر وقانونی می شود؛ پس وقتی قانونی باشد قانون نمی تواند با آنها برخورد کند.

همچنین رضا ایرانمنش دبیر جامعه اسلامی دانشگاه باهنر کرمان در گفتگو با “دانشجوآزاد” در رابطه با آیین نامه جدید وزارت علوم اظهار داشت: در مورد بحث حذف یکی از شروط نمایندگان دانشجویان در شورای صنفی دانشجویان در دانشگاههای کشور که همان بند التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه بود نکته ای که حائز اهمیت است این است که در همه جای کشور ما در تمام انتخاباتهایی که برگزار می شود چه در سطح ملی به صورت انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و… و چه در سطح دانشگاهی اعم از تشکلهای اسلامی دانشجویی، کانونهای فرهنگی-هنری، انجمن های علمی و…وجود این شرط ضروری است.

وی ادامه داد: متاسفانه وزارت علوم در اقدامی کاملا مشکوک این بند را حذف کرده یکسری دلایل وجود دارد در پشت پرده تصمیمات این وزارتخانه متاسفانه بحث تبعیت از ولایت فقیه و قانون اساسی وجود ندارد و به مرور در طی این سه سال شاهد این قضیه بودیم که در تصمیماتشان نشان داده شده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه باهنر کرمان توضیح داد: همیشه جناح بازی های سیاسی در این وزارتخانه کار را برای فعالیت های دانشجویی مشکل کرده است مانند فشارهایی که بر تشکل های دانشجویی وارد شده، حذف برنامه هایی در راستای بحث ولایت فقیه، جلوگیری از برگزاری برنامه های انتقادی به دولت و…

ایرانمنش در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه عده ای که در قضایای ۸۸ دخیل بودند و در آن زمان دانشگاه را متشنج کردند الان همین افراد تصمیم گیرندگان اصلی در وزارت علوم هستند و با وجود این افراد نمی توان انتظاری بیش از این داشت.

با شنیدن سخنان این فعالین دانشجویی و بررسی تحلیل های آنها این سوال در ذهن مطرح می شود که آیا مسئولین یکی از وزارتخانه های دولت جمهوری اسلامی ایران به اندازه فعالین دانشجویی نیز قدرت تدبیر و تفکر در اخذ تصمیماتشان را ندارند؟ و یا شاید مغرضانی در این وزارتخانه فعالیت دارند که به دنبال فراهم آوردن بستر مناسبی برای فعالیت گروههای معاند نظام در سطح دانشگاهها هستند!

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi