پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:46:38 - دوشنبه 18 اسفند 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مدل رایانه‌ای دانشمندان ایرانی برای درک بیماری‌های قلبی عروقی
تیمی از دانشمندان دانشگاه فناوری لاپرنتا در فنلاند با همکاری دو محقق ایرانی، مدلی سه‌بعدی، چندمقیاسی و چندجزئی از لایه منفرد سلول‌های اندوتلیال و آرایش درونی عروق را برای شناسایی مکانسیم‌های سلولی دخیل در بیماری‌های قلبی عروقی ارائه داده‌اند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا؛ «مهسا دباغ»، دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و «پیام جلالی»، دانش‌آموخته دانشگا‌های تهران و امیرکبیر، با استفاده از مدل جدید، قادر به شناسایی گذرگاه‌های سلولی اصلی دخیل در پی‌ریزی و پیشرفت این بیماری خواهند بود.

مدل جدید برای نخستین بار، به محققان امکان مشاهده تغییرات در الگوهای جریان خونی را می‌دهد که در درون تک‌لایه‌های سلولی و از طریق اجزای سلولی مخابره می‌شوند.

در نواحی خاصی از عروق، نفوذپذیری افزایش‌یافته اندوتلیوم عروق خونی، انباشت لیپوپروتئین کم‌چگال حامل کلسترول به همراه حرکت لوسیت نوتروفیل (گلبول‌های سفید) از جریان خون را به درون لایه درونی دیوار عروق افزایش می‌دهد.

تصور می‌شود در این نواحی، جریان خون مختل‌شده با تغییر شکل سلول و فعالیت مکانیسم‌های مرتبط، ارتباط داشته باشد.

این مدل برای نخستین بار، فشارهای درون‌سلولی و بین‌سلولی را در تک‌لایه عروق همریز اندازه‌گیری می‌کند و به محققان امکان پاسخ‌دادن به پرسش‌هایی را می‌دهد که توسط آزمایشات مشخص نیستند. به طور مثال، مدل جدید، نیروهای هر مولکول را در نقاط اتصال سلول به ماتریکس سلولی بیرونی و نقاط اتصال سلول به سلول ارزیابی می‌کند.

به گفته دباغ، تعداد زیادی از داروها برای این بیماری موجودند اما تمامی آن‌ها کارآمد نیستند زیرا این داروها برای درمان عوامل و نه واکنش‌های سلولی به این عوامل طراحی شده‌اند.

دباغ ادامه داد: گذرگاه‌هایی وجود دارند که توسط سفتی دیواره (سلولی) مرتبط با بالارفتن سن، فعال می‌شوند و چنانچه از این فعالیت جلوگیری کنیم، کلید معما را یافته‌ایم. داروهای جدید باید واکنش‌های سلولی به سفتی دیواره را هدف قرار دهند.

این مدل می‌تواند به کارکردهای دیگر از میکروسیال‌ها گرفته تا نانو مواد بینجامد.

انتهای پیام/

بر چسب ها: ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi