پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:27:48 - شنبه 27 شهریور 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مجتمع آموزش عالی بم را قربانی دانشگاه علوم پزشکی کردند/ برخورد نامناسب مسئولین وقت بم با مسئول وزارت علوم مانع از تبدیل مجتمع به دانشگاه شد
رئیس سابق مجتمع آموزش عالی بم تأکید کرد : در سالهای اول فعالیتم بسیار اذیت شدم چون مجتمع آموزش عالی را قربانی قدوم دانشگاه علوم پزشکی بم کردند از این گلایه دارم که چرا مجتمع آموزش عالی را قربانی این دانشگاه کردند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از “ارگ نیوز”؛پروفسور نظام آبادی پور رئیس سابق مجتمع آموزش عالی بم در گفتگو با “ارگ نیوز”گفت: در دو موضوع به صورت خیلی جدی بحث داریم اول اینکه طرح آمایش آموزش عالی را بزرگواران در سطح وزارتخانه مطالعه کرده اند، اما ما هنوز ندیده ایم که آینده مجتمع آموزش عالی ما چیست، پس در این موضوع نماینده بم می تواند تلاش کند که در این طرح مجتمع آموزش عالی بم تضعیف نشود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتظارات خود از نماینده بم افزود: اگر طرح آمایش براساس نیاز های منطقه ای باشد، مجتمع آموزش عالی بم از مجموعه هایی است که رشد داشته چراکه زمینه های مناسبی از جمله گردشگری، صنعت و کشاورزی را با حضور ۴۵۰ هزار نفر نیروی انسانی در منطقه بم وجود دارد که تبیین این سه محور بطور کلیدی نقش ویژه نماینده بم را می طلبد و همچنین از پیگیری های نماینده بم می تواند مسئله ساختمان های مجتمع باشد و من این موضوع را به آقای دکتر روشن معاون امور مجلس وزارت علوم گفتم که پس از زلزله همه وزارت خانه های سهمشان را به بم دادند الا وزارت علوم که ایشان ابراز امیدواری کردند که از طریق نماینده بم این موضوع پیگیری شود.

نظام آبادی پور در ادامه تاکید کرد: نماینده بم باید کارهای کلیدی و کلان را برای مجتمع آموزش عالی انجام دهد و کارهای خرد و علمی را باید مدیر این مجموعه در بم انجام دهد و پیشنهاد دیگر این است که در زمینه ارتباط میان صنعت و دانشگاه، زمانی که ارتباط دچار مشکل شد، نماینده به عنوان فصل الخطاب این مناقشه را حل و فصل کند.

وی ابراز داشت: رده های دانشگاهی به ترتیب شامل دانشگاه، مجتمع، دانشکده، موسسه یا آموزشکده می شود اما به غلط خیلی از این مراکز را دانشگاه می گویند در حالی که دانشگاه نیستند و حتی مجتمع هم نیستند چراکه مجتمع جایی است که حداقل دو دانشکده مصوب داشته باشد بطور مثال در استان کرمان حدود ۴ دانشگاه داریم که واقعا دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم هستند اما حتی یک دانشکده مصوب هم ندارند.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه به علت اقدامات غیر کارشناسی انجام گرفته در دولت قبل بسیاری از مراکز آموزشی تبدیل به دانشگاه شدند در حالی که بر خلاف ضوابط وزارت علوم بوده و مانند تاسیس برخی ادارات کل این کار انجام گرفته است، در آن زمان اینچنین مصوبه ای برای ارتقای مجتمع آموزش عالی بم به دانشگاه بوده است منتها به علت برخورد نامناسبی که از سوی مسئولین وقت شهرستان با مسئول وزارتخانه در بم انجام گرفت و از او استقبالی به عمل نیامد و باعث ممانعت وی از تبدیل مجتمع بم به دانشگاه شد.

وی اذعان داشت: بعد ها که من مدیر مجتمع آموزش عالی بم شدم و با این مسئول دیدار داشتم وی بسیار با من برخورد زشتی داشت در حالی که هنوز علت آن را اطلاع نداشتم به هر حال این طور مسائل باعث شد که دو مجتمع در شهرهای مجاور ما یعنی جیرفت و سیرجان تبدیل به دانشگاه شوند اما در مورد بم چنین اتفاقی نیفتد اما حالا که معیارها تصمیم می گیرد که کجا تبدیل به دانشگاه شود باید مجوز دانشکده سوم را از شورای گسترش دریافت کنیم اما اتفاق دیگری که در حال رخ دادن است این است که در وزارت علوم دائما این شرایط را سخت تر می کنند.

پروفسور نظام آبادی تاکید کرد: مجتمع آموزش عالی بم اگر همین شرایط فعلی را سه سال قبل و در انتهای دولت قبل داشت مطمئنا تبدیل به دانشگاه می شد چراکه هر دانشکده ۱۵ عضو هیئت علمی می خواست که پنج نفر آن می بایست phd باشد اما اکنون می گویند هر دانشکده ۲۵ عضو هیئت علمی می خواهد که ۱۵ نفر آن phd باشد علاوه بر این قانون در حال تغییر و سخت تر شدن است و می گویند در آینده هر دانشکده ۵۰ عضو هیئت علمی می خواهد که ۲۵ نفر آن باید phd باشد، لذا رشد ما متناسب با رشد قانون نیست.

وی بیان داشت: نیاز است از سوی مجتمع آموزش عالی پروپوزالی (پیشنهاده ای) تهیه شود که راهنمایی اصلی آن را باید نماینده بم انجام دهد چون ایشان سیاسیون را بهتر می شناسند و با توجه به اینکه مجتمع آموزش عالی بم به لحاظ توجیه پذیری یکی از بهترین مناطق ایران برای توجیه پذیری دانشگاه است لذا نماینده بم فارغ از مسائل ضابطه باید این موضوع را بطور ویژه حل کند.

نظام آبادی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند هر کدام از دانشگاه های اطراف ما را نگاه کنید خواهید دید هر چه آنها دارند ما نیز داریم اما به نگاه من تنها دانشگاه پرستیژ و ایجاد روحیه امید بالاتری ایجاد میکند بنابراین یکی از مهترین اهداف این مجتمع در بحث توسعه تبدیل به دانشگاه شدن است و هرچند که سومین دانشکده نیز موجود است اما از نظر وزارت علوم ساختار علمی تائید نشده است.

وی گفت: با وجود اینکه شاید دیگر نتوانم به ریاست جدید این مجتمع در امور اجرایی کمک کنم اما در مسائل علمی از جمله بررسی اینکه چرا دانش آموز ما افت می کند یا چرا دانشگاه های ما دچار لختی است از طرح هایی است که دانشگاه می تواند در خصوص آنها راه حل ارائه کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل استعفای خود گفت: اولا اینکه بنده بطور کلی از این دانشگاه نمی روم اما باید بگویم که از خدا خواستم هیچ وقت به میز ریاست نچسبم و حتی یک میز خریدم اما هیچ وقت پشت آن ننشستم چراکه اعتقاد دارم مدیریت یک کار تمام وقت و پر انرژی است و من به علت مشکلات قلبی که از قبل داشتم و به همین علت سه سال و نیم پیش یکدفعه ایست قلبی کردم و بیهوش شدم و از همان موقع پیگیر رفتن شدم و خیلی قبلتر بنا بر انجام این کار داشتم اما مجتمع به شرایطی رسید که دیدم رها کردن آن در میانه کار شدنی نیست.

نظام آبادی پور در ادامه گفت: به شرایطی رسیدم که مشاهده کردم دیگر توان پیگیری کار را ندارم زیرا مدیریت بدون پیگیری در کشور ما انجام شدنی نیست چراکه زمانی یک فرد مدیر می شود مردم باید خیالشان از پیگیری وی راحت باشد لذا زمانی که دیدم در مجموعه افراد با توان مدیریتی جدید حضور یافته اند خیالم از اینکه می توان بروم راحت شد و باید تاکید کنم که اصلا آدمی نیستم اگر کسی دلم را به درد آورد قهر کنم.

وی ابراز داشت: در این ایام آخر فعالیتم در مجتمع تماما یکدلی بین من و سایر مسئولین شهر وجود داشت هرچند شاید در مواردی قول می دادند و عمل نمی کردند اما اصلا کسی چوب لای چرخ ما نمی گذاشت و هر زمان کمکی خواستیم کمک کردند.

رئیس سابق مجتمع آموزش عالی بم یادآور شد: در سالهای اول فعالیتم بسیار اذیت شدم چون مجتمع آموزش عالی را قربانی قدوم دانشگاه علوم پزشکی بم کردند و از آن بابت هنوز شاکی هستیم چراکه مجتمع آموزش عالی دانشگاه مادر بود و در زمینه بخش خدمات و درمان دانشگاه علوم پزشکی بم شاکی نیستم و می بایست به این موضوع رسیدگی شود و من نگرانی و ناراحتی ام از این نیست که چرا به این دانشگاه رسیدگی شد بلکه از این گلایه دارم که چرا مجتمع آموزش عالی را قربانی این دانشگاه کردند و سایت فنی مهندسی که متعلق به مجتمع آموزش عالی بود را به دانشگاه علوم پزشکی بخشیدند و مجموعه فعلی مجتمع که متعلق به خود ما بود دوباره به خودمان بخشیدند!

وی در پایان گفت: خوشبختانه همه مجتمع آموزش عالی دست به دست هم دادند و این مجموعه جدید را ساختند و من از این نگاه سیستمی و شورایی که تشکیل شد و گفت چون این خوبه من هم همراهی می کنم شکایت دارم نه از شخص اما به یاری خدا امروز آن هویت مد نظر ما در مجتمع آموزش عالی تا سطح وزارت علوم ایجاد شده است و قاعدتا مجموعه دیگر نباید آسیب ببیند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi