پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:39:51 - دوشنبه 29 تیر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مار مشارکت محققان در تولیدات علمی ۲۰۱۴/ مشارکت حدود ۱.۷۶ نفر در هر سند علمی
بررسی تولیدات علمی ایران در پایگاه معتبر وب آوساینس(ISI) نشان می‌دهد محققان کشورمان در سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به تولید ۲۹ هزار و ۶۹۶ مدرک علمی و کسب ۱.۵۱ درصد تولیدات علمی جهان شدند.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از  فارس ؛امروزه سنجش تولیدات علمی یکی از روش‌های مهم برای ارزیابی علم کشورها به حساب آمده و به عنوان یکی از شاخص‌های علم و پژوهش در میان سیاستگذاران حوزه علم و فناوری مرسوم است.

برخی از روش‌های بررسی تولیدات علمی کشورها استفاده از داده‌های پایگاه‌های استنادی بین‌المللی همانند «وب آوساینس» (web of sceince) و «اسکوپوس»  است. در بین نمایه‌های بین المللی، «وب آوساینس» در میان متخصصان سنجش علم از جایگاه ویژه برخودار بوده که در بین عامه مردم به «آی. اس.آی» (ISI) معروف است.

برای پایگاه «وب آوساینس» از سه پایگاه عمده و اصلی آن پایگاه استنادی علوم (Science Citation Index -)، پایگاه استنادی علوم اجتماعی(Social Science Citation Index) و پایگاه استناد علوم انسانی و هنر ((Art & Humanities Citation Index استفاده شده است.

بررسی‌ها در این پایگاه معتبر استنادی نشان می‌دهد که روند تولیدات علمی در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی به صورت صعودی ادامه داشته است و با رشد جهانی مطابقت دارد.

بر این اساس در سال ۲۰۱۲  میلادی کل تولیدات نمایه شده در این پایگاه، یک میلیون و ۹۱۰ هزار و ۶۳۸ عنوان مدرک بوده است که جمهوری اسلامی ایران با ۲۷ هزار و ۱۵۱ عنوان مدرک، ۱٫۴۲ درصد تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی کل تولیدات نمایه شده جهان در این پایگاه ۱ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۵۴۴ عنوان مدرک بوده است که ایران با تولید ۲۸ هزار و ۴۱ عنوان مدرک، سهم ۱٫۴۱ درصد از تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داه است.

در نهایت در سال ۲۰۱۴ میلادی کل تولیدات نمایه شده در این پایگاه یک میلیون و ۹۶۵ هزار و ۷۷۴ عنوان مدرک بوده است که جمهوری اسلامی ایران با ۲۹ هزار و ۶۹۶ عنوان مدرک، موفق به کسب ۱٫۵۱ درصد تولیدات علمی جهان  شده است.

بنابراین روند تولیدات علمی ایران در بازه سال‌های ۲۰۱۲ تا  ۲۰۱۴ میلادی از مجموع ۱٫۴۲ درصد به ۱٫۵۱ درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران با وجود افزایش ۹ دهم درصدی در سهم تولیدات علمی جهان و رسیدن به مشارکت بیش از یک و نیم درصد، در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی رتبه ۲۰ را حفظ کرده است.

بررسی‌های اساس اطلاعات پایگاه استنادی« وب آو ساینس» در میزان مشارکت دانشگاه‌های کشور در تولیدات علمی محققان کشورمان در  سال ۲۰۱۴ میلادی نشان می‌دهد که دانشگاه تهران با تولید دو هزار و ۸۵۴ مدرک علمی (۹٫۳۳ درصد)، دانشگاه علوم پزشکی تهران با دو هزار و ۸۵۴ مدرک(۷٫۵۹ درصد) و دانشگاه امیرکبیر با هزار و ۶۹۷ مدرک( ۵٫۵۴ درصد) در رتبه‌های اول تا سوم در میان دانشگاه‌های دولتی کشور قرار دارند. همچنین مجموعه دانشگاه آزاد با ۵ هزار و۵۲۳  توانسته معادل ۱۸٫۰۵ درصد از کل اسناد علمی منتشر شده ایران را به خود اختصاص دهد.

 آمار و اطلاعات پایگاه استنادی وب آوساینس نشان می‌دهد که ۵۳ هزار و۷۶۶  نفر نویسنده در انتشارات سال ۲۰۱۴ میلادی در ۳۰ هزار و ۵۸۳  عنوان تولید علمی ایران(در این آمار اطلاعات ۳ پایگاه دیگر وب آوساینس استخراج شده است) در این پایگاه مشارکت داشته اندکه از این میان نام چهار نفر در بیش از یکصد سند علمی تکرار شده است . همچنین در هر سند علمی به طور متوسط حدود ۱٫۷۶ نفر مشارکت داشته‌اند.

گفتنی است، این گزارش که از سوی معاونت پایش، نظارت و ارزیابی علم و فناوری ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تهیه شده است، بر اساس استخراج داده‌ها در روز سوم خردادماه سال ۱۳۹۴ از پایگاه وب آوساینس و صورت گرفته است. تاریخ دقیق استخراج داده‌ها از این نظر صورت می‌گیرد که این پایگاه به صورت مداوم در حال روزآمدسازی است و ممکن است تولیدات جدید به آن اضافه شود یا تولیداتی که اشتباه داشته‌اند، اصلاح شود.

انتهای پیام/

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi