پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:57:35 - یکشنبه 3 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کتابی شکست‏ ناپذیر که از هیچ راهی باطل به آن راه ندارد
دلایل متعددی دال بر تحریف ناپذیری قرآن وجود دارد که به دو دلیل قاطع و متقن اشاره میکنیم.

به گزارش “دانشجو آزاد” دلایل متعددی دال بر تحریف ناپذیری قرآن وجود دارد که به دو دلیل قاطع و متقن اشاره میکنیم:

دلیل اول ) مولف اول: خداوند تبارک تعالی در سوره نجم آیات ۳ و۴ فرماید: “وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ-إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَىٰ” پیامبر هیچ سخنی بر هوا و هوس خود نمی زده و هرچه میفرموده از وحی الهی بوده است.

و سوره الحقه آیات ۴۴ تا ۴۸ خداوند می فرماید : «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ ‏* لَأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْیَمِینِ* ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ *‏ فَمَا مِنکُم مِّنْ أَحَدٍ عَنْهُ حَاجِزِینَ‏» اگر پیغمبر پاره‌ای سخنان را به دروغ بر ما می‌بست *‏ما دست راست او را می‌گرفتیم * ‏سپس رگ دلش را پاره می‌کردیم *‏ و کسی از شما نمی‌توانست مانع این کار ما در باره  او شود  و مرگ را از او باز دارد »

بنابراین عمل و گفتار پامبر(ص) منطبق بر فرامین الهی بوده و هیچ خبط و خطایی در آن دیده نمی شده است.

خداوند هم در آیاتی به صراحت درباره عدم تحریف قرآن سخن به عمل آورده و می فرماید : «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِالذِّکْرِ لَمَّا جاءَهُمْ وَ إِنَّهُ لَکِتابٌ عَزیزٌ * لا یأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِن بَینْ‏ِ یدَیهِ وَ لَا مِنْ خَلْفِهِ  تَنزِیلٌ مِّنْ حَکِیمٍ حَمِید»       سوره فصلت آیات ۴۱و۴۲

همانا کسانی به ذکر (قرآن‌) (هنگامی که به‌سوی آنها آمد) کفر ورزیدند و حال آن‌که (آن ذکر) کتابی شکست‏ناپذیر است * که از هیچ راهی، باطل به آن راه ندارد؛ که به‌تدریج از جانب خداوند دانای ستوده شده نازل شده است.

و در سورا انعام ایه ۱۱۵ می فرماید : «وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلاً لاَّ مُبَدِّلَ لِکَلِمَـتِهِ و کلام پروردگار تو ، با صدق و عدل به  حد تمام رسید ، هیچ کس نمى تواند کلمات او را دگرگون  سازد .»

ودر سوره بقره ایات ۱ و۲ می فرماید : الـم * ذَ لِکَ الْـکِتَـبُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ ; (بزرگ است خداوندى که این کتاب عظیم را از حروف ساده الفبا به وجود آورد) آن  کتاب با عظمتى است که  شک در آن  راه ندارد و مایه هدایت پرهیزکاران  است .اگر قابل تحریف بود چگونه خداوند آن را مایه هدایت می داند؟

میدانیم که هر دین و آیینی از کتاب خود سرچشمه گرفته و روان گردیده است و اسلام هم از قرآن کریم نشئت گرفته و همچنین  میدانیم خداوند در سوره احزاب ایه ۴۰ فرموده : «مَّا کَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَد مِّن رِّجَالِکُمْ وَ لَـکِن رَّسُولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ (محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست. ولى فرستاده خدا و خاتم پیامبران است…) و در سوره مائده ایه ۳ فرموده : «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى ; امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم .»

و امام صادق (علیه السلام) می فرماید : خداوند متعال ، محمد(صلى الله علیه وآله) را مبعوث گردانید ; پس به او سلسله پیامبران را ختم نمود و بعد از او پیامبرى نیست ; و بر آن جناب کتابى نازل فرمود ; پس به آن کتاب ، کتب را ختم فرمود ; پس کتابى بعد از کتاب آن حضرت نیست .

ودر سوره الحجر ایه ۹ خداوند با قاطعیت درباره تحریف نپذیری قرآن  می فرماید : إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ  بى‏تردید، ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏ایم، و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود.

حقیقتا  بنابر آیات و روایات بعد از قبول خاتمیت پیامبر (ص) و این که دین اسلام آخرین آیین الهی است و برای هدایت بشریت آمده و رسالت او تا پایان جهان برقرار خواهد بود ، چگونه مى‏توان باور کرد که خدا این یگانه منجی و سند اسلام و پیامبر خاتم را پاسدارى نکند؟! آیا تحریف قرآن با جاودانگى اسلام طى هزاران سال و تا پایان جهان مفهومى مى‏تواند داشته باشد؟

مولفه دوم : همچنین پیامبر (ص) در حدیثی متواتر و معروف می فرماید : انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما

«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند مگر بر سر حوض کوثر.»

و ائمه (علیهم السلام) هم  بر عدم تحریف پذیری قرآن اشاره کرده اند همچون امیر المومنین علی (علیه السلام) در نهج البلاغه  فرموده در فتنه به قرآن رجوع کنید فاذا التبست علیکم الفتن کقطع اللیل المظلم فعلیکم بالقرآن فإنّه شافع مشفع و ماحل مصدق … مضمون آن این است که هرگاه فتنه و آشوب ها همچون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن روی آورید.

اگر قران قابل تحریف بود پس چرا امام علی (ع) مردم را برای گمراه نشدن در آشوب ها و فتنه ها به قرآن فرا می خواند و همچنین در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه چنین می فرماید: بدانید قرآن نصیحت گری است که غش نمی کند و هدایت گری است که گمراه نمی کند و سخنگویی است که دروغ نمی گوید …. او را دلیل بین پروردگارتان و خود تان قرار دهید و او را ناصح خود قرار دهید و معیار تشخیص آرای حق از باطل و اهوا و تمایلات شیطانی از رحمانی را قرآن قرار دهید.

و در خطبه ۱۳۳ مى‏خوانیم‏: “کتاب خدا در میان شما است، سخن گویى است که هرگز زبانش به کندى نمى‏گراید، و خانه‏اى است که هیچ گاه ستون هایش فرو نمى‏ریزد، و مایه عزت است آن چنان که یارانش هرگز مغلوب نمى‏شوند”. و همگی این احادیث و روایات دلالت بر تحریف ناپذیری قرآن کریم می کند .

مولفه سوم : پیامبر (ص) سه علم داشته است علم اول اتفاقات و وقایعی که از خلقت زمین تا پیامبری خود و علم دوم از پیامبری خود تا قیامت و علم سوم از قیامت و حوادث بعد از آن

وقتی این سه مولفه اصلی را کنار هم میگذاریم به این نتیجه میرسیم که پیامبر(ص) هر سخنی که فرمایش می کردند حال و آینده را باهم در نظر داشته اند بنابراین میتوان گفت پیامبر(ص) که میفرموده به قرآن تمسک جویید تا گمراه نشوید از فعل لن تضلو (نفی جمع مذکر مخاطب عام مضارع )استفاده کرده که سخن از آینده است و باتوجه به علم پیامبر(ص) از زمان خود تا قیامت و همچنین با عنایت به ایه کریمه قران که صراحتا به سخن وحیانی و الهی پیامبر(ص) اشاره کرده است میتوان نتیجه گرفت که پیامبر (ص) نسبت به آینده اطلاع دقیق از تحریف ناپذیزی قرآن  داشته است و به همین دلیل سخن از عدم گمراهی قرآن میزند زیرا اگر قران را تحریف پذیر در این عصر بدانیم چند سوال پیش می آید : نخست اینکه مگر پیامبر(ص) با توجه به علم لدنی الهی خود از آینده خبر نداشته که این سخن را گفته است ؟ دوما چگونه میشود که پیامبر (ص) از وقایع آخر الزمان و ظهور اطلاع داشته ولی درباب خطر تحریف قرآن چیزی نمی دانسته است ؟ سوما شاید اگر پیامبر(ص) از اینده خبر نداشته و نمیدانسته که قران تحریف میشود پس چرا پیامبر (ص) از تمسک به قران برای ایندگان سخن به عمل آورده و فرموده برای هدایت خود بسوی انوار الهی به قران وصل شوید و خبر هدایت همیشگی و جاودانه  قرآن را مطرح کرده است؟ چهارما بدون شک نمیتوان گفت پیامبر (ص) اشتباه کرده  و سخنی از خود گفته است زیرا ایات الهی ۳و۴سوره نجم و الحاقه ۴۴ تا ۴۸ و ایات دیگر بر این گواه است که جمیع سخنان پیامبر (ص) وحیانی و غیر قابل خطا واشتباه بوده است (که البته درکتاب عصمت پیامبران به این امر اشاره ای مفصل شده است که پیشنهاد میدهم این کتاب را بخوانید )

نهایتا نتیجه میگریم هدایت قرآن جاودانه است و اگر قرار است تنها منبع این امر دستخوش تحریف قرار گیرد دیگر راهی برای بهرمندی بشر باقی نخواهد ماند پس لازم است این آخرین و کامل ترین منبع وحی الهی از هرگونه کاستی و فزونی در امان بماند تا این غرض را تامین کند وگرنه بشر گمراه خواهد شد واین خلاف حکمت است که طبق آیات و رویات عدم تحریف پذیری قرآن را اثبات کردیم.

میلاد رمضانی

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi