پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:25:23 - چهارشنبه 28 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قطعنامه ۲۲۳۱ وضع تحریمهای جدید علیه ایران را نقض نکرده است/ فضای بوجود آمده فرصت دبه کردن را به ۵+۱ می دهد
عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت : قطعنامه ۲۲۳۱ وضع تحریمهای جدید علیه ایران را نقض نکرده است.

محمود بابایی در گفتگو با خبرنگار “دانشجو آزاد” در رابطه با بندهای مربوط به تحریمها در متن برجام و قطعنامه گفت: دو متن قابل ارجاع جهت بررسی تحریمها وجود دارد یکی متن برجام که شامل یک متن اصلی و ۳۵ ضمیمه است و دیگری قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت که بندهایی جهت لغو و بازگشت پذیری تحریمها ارائه داده است.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در بند ۳۰، ماده ۱۷ ضمیمه پنجم برجام، فصل مربوط به برگشت پذیری تحریمها آمده است که اینطور بیان شده، “تحریمهایی که در شش قطعنامه شورای امنیت مطرح شدند برداشته می شوند مشروط به تحویل مجدد قطعنامه های نامبرده شده در صورتیکه تعهدات ازطرف جمهوری اسلامی ایران انجام نشود”.

این استاد دانشگاه در رابطه با برداشتن تحریمها اظهار داشت: امکان برگشت پذیری تحریمها هم در برجام در نظر گرفته شده و هم اینکه قطعنامه دوبخش در رابطه با تحریمها دارد که به تفکیک شامل بندهای ۷ تا ۹و بندهای ۱۰ تا ۱۲می باشند.

وی ادامه داد: بند ۷ تا ۹ قطعنامه در رابطه با برداشته شدن تحریمها و بندهای ۱۰ تا ۱۲ به نوعی برگشت پذیری تحریمها را پیش بینی می کنند؛ در بند ۷ آماده است تحریمهایی که در شورای امنیت براساس فصل هفتم صورت گرفته با انعقاد این معاهده برداشته می شود اما در عین حال موارد برگشت پذیری تحریمها هم عنوان شده اند که اگر کشوری اعتراض داشت می تواند اعتراض خود را به شورای امنیت بدهد و طی یک روند یک ماه تا چهل روز مورد بررسی قرار گیرد و اگر بررسی جواب داد که نتیجه بررسی اعمال می شود در غیر این صورت تمام تحریمهای بند هفتم باز می گردد.

محمود بابایی با اشاره به وضع تحریمهای جدید عنوان کرد: در برجام آمده است که تحریمهای جدید اعمال نمی شود اما مشروط به اینکه یکسری قوانین و مقرراتی که گروه ۵+۱ وضع کرده لحاظ شود.

استاد علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان تصریح کرد: در قطعنامه ۲۲۳۱ هیچگاه اشاره نشده که تحریمهای جدیدی وضع نخواهد شد و دست کشورها برای اعمال تحریمهای جدید مخصوصا خارج از بحث هسته ای باز است؛ همچنین فضای بوجود آمده فرصت دبه کردن را به ۵+۱ می دهد.

وی اذعان کرد: مابا دو گروه در بررسی تخلفات مواجه هستیم یکی گروه ۵+۱ دیگری شورای امنیت؛ اگر کشوری در اجرای توافق اعتراض داشت این اعتراض به شورای امنیت می رود و در یک بازه ۱۰ روزه بررسی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاهباهنر کرمان افزود: در کنار شورای امنیت گروهی متشکل از ۵+۱ و ایران هم وجود دارد که این کمیته بیشتر نقش نظارتی دارد؛ بنابراین نقش ایران در بازگشت تحریمها بسیار کمرنگ است و همه چیز وابسته به نظام بین الملل است؛ حال چقدر این نظام منصفانه عمل می کند نیز قابل تامل است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi