پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:47:19 - دوشنبه 29 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
قطار ناکارآمدی دولت با صدقه حکومتی به ریل باز نخواهد گشت/ دولت در قضیه برجام به دنبال مقصر شناسی و سلب مسئولیت از خود نباشد
در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مطرح شد: دولت در قضیه برجام به دنبال مقصر شناسی و سلب مسئولیت از خود نباشد.

به گزارش “دانشجوآزاد” نماینده بسیج دانشجویی در خطبه های پیش از نماز جمعه بروات به ایراد سخنرانی پرداخت متن سخنرانی به شرح ذیل می باشد:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن عرض سلام و ارادت محضر مقدس حضرت ولی عصر(عج)، عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت شما نماز گزاران و مردم شهید پرور و همیشه در صحنه بروات.

خداوند متعال را شاکرم که امروز شرایطی مهیا شد تا در خدمت شما مردم بزرگوار بروات باشم. برخود لازم و واجب می‎دانم در ابتدا از امام جمعه محترم بروات و نیز مسئولین بزرگوار ستاد نماز جمعه که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند، تشکر و قدردانی کنم.

با توجه به رهنمود  رهبر معظم انقلاب که فرمودند دانشجویان و قشر آگاه و بیدار جامعه در مسائل مهم جامعه باید حضور فکری فعال داشته باشد و موضع خود را مشخص کنند. بنده به نمایندگی از بسیج دانشجویی در خدمت شما هستم.

مردم ایران بعد از گذشت ۶۳سال همچنان خصومت ها و دشمنی های آمریکایی ها را فراموش نکرده اند. از دخالت در کودتای ۲۸ مرداد گرفته تا حمایت  از شاه در روزهای انقلاب مردم ایران و حمایت از صدام در جنگ تحمیلی ۸ ساله. از انهدام هواپیمای مسافربری و انداختن مدال افتخار بر گردن فرمانده­اش گرفته تا حمله به سکوهای نفتی و طرح ریزی کودتاهای نافرجام و ترور دانشمندان هسته ای و حمایت از گروهک های تجزیه طلب و برانداز و حمایت از فتنه ۷۸ و فتنه ۸۸ و اعمال تحریم­های ناعادلانه­ای که بیش از ۳ دهه زندگی مردم عادی را نشانه گرفته است.

تجربه تاریخی مردم ما نیز نشان می دهد در هر برهه ای اندک اعتماد به آمریکا خسارت محض برای مردم ما بدنبال داشته است که مصداق بارز این مسئله در دو سه سال اخیر در مذاکرات هسته ای و برجام تجلی پیدا کرده است.در همین روزهای اخیر ملت ما شاهد بود مجلس نمایندگان آمریکا اعم از جمهوری خواهان و دموکرات ها با۴۱۹ رای موافق و تنها یک رای مخالف به تمدید تحریم های ده ساله ضد ایرانی (داماتو)رای داد.جالب آنکه در سنا هم از صد نفر ۹۹ نفر رای مثبت به تمدید تحریم های ظالمانه ضد مردم ایران دادند و آن یک نفر هم بدلیل غیبت موفق به دادن رای مثبت به تمدید تحریم ها ضد ایران نشد.

امام روح الله(ره) فرمودند روزی که مسئولان اشرافی شوند و خوی اشرافی پیدا کنند به درد مردم نمی‌رسند و در مقابل سفارتخانه‌های اجنبی سر خم می‌کنند؛ آقای روحانی! این درد را ما مردم به کجا ببریم؟ که سخنگوی محترم دولت شما آقای نوبخت! فردی را که حقوق نجومی ۴۰ تا ۵۰ میلیونی دریافت کرده را از ذخایر نظام می‌داند؟

آری جناب آقای روحانی وقتی اشرافیت نهادینه شود باید هم صاحبان حقوق‌های نجومی ذخایر نظام نامیده شوند، آقای روحانی بزرگترین چالش روزهای پایانی این دولت، بحران بی‌اعتمادی فراگیر مردم نسبت به شما و دولت شما به سبب وعده‌های عمل نشده شماست.

آقای روحانی! یادتان هست که قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد مردم؟ اما ببینید! امروز قلب راکتور اراک را سیمان گرفته و چرخ‌های سانترفیوژهای نطنز و فردو مانند چرخ اقتصاد از کار افتاده است. آقای رئیس جمهور! شاید بهتر باشد نگاهی به کلیدتان بیندازید؛ فکر می‌کنم آن را اشتباه چرخانده‌اید. به قول خودتان ملاک تورم جیب مردم است ولی وضعیت جیب‌های ملت شعارهای شما را تایید نمی‌کند، به نظرم تا به حال از سر کوچه‌تان خرید نکرده‌اید تا معیار تورم را شخصا بسنجید.

سه سال از بهترین سال هایی که می‌توانستید برای حل مشکلات کشور تلاش کنید، با تمام توان برای انعقاد قراردادی صرف کردید، که اکنون مانند آب خوردن نقض شده است. همان آب خوردنی که آن را هم به رفع تحریم ها گره زده بودید. برجام جوان‌مرگ شد و ما به خاطر هزینه های سنگین و غیر قابل بازگشتی تحمیل شده بر ملت ایران، از نقض این معاهده ناراحتیم، اما آنچه بیشتر مایه ناراحتی است؛ سیاست شخص شما در پیوند زدن همه ی موضوعات به مذاکرات هسته ای بود.

قرار بود صد روزه مشکلات مردم را حل کنید، قرار بود گشایش اقتصادی ایجاد شود، قرار بود در نخستین قدم بیکاری کاهش پیدا کند.

به راحتی مذاکره کردید و آنچه می‌خواستید خیلی سریع در داخل مورد تصویب قرار گرفت، حتی از بعضی خط قرمزها عبور کردید، با وجود این، در حل مشکلات اساسی کشور ناتوان بودید. بدانید که قطار ناکارآمدی دولت با صدقه حکومتی به ریل باز نخواهد گشت. اکنون که دیگر فاتحه برجام را خوانده‌اند در این فرصت باقی مانده، برای حل مشکلات واقعی مردم فکری بیندیشید با مردم روراست باشید و به خاطر آنچه وعده دادید و عملی نشد از این ملت شریف عذرخواهی کنید.

آقای روحانی! در این سه سال و نیم می‌شد به جای مزخرف نامیدن مسکن مهر، بر وعده‌هایتان پایبند می‌ماندید و یک میلیون خانوار چشم انتظار مسکن مهر را خانه‌دار می‌کردید؛ می‌شد به جای تزریق پول‌های کلان به جیب بعضی پزشکان کاسب‌کار به هشدارهای کارشناسان نظام سلامت گوش می‌دادید و پیشگیری را مقدم بر درمان می‌دانستید.

می‌شد به جای اعتماد به شرکت‌های بدعهد خارجی و برخورد گازانبری با دانشجویان معترض به قراردادهای آی‌پی‌سی در برابر وزارت نفت به شرکت‌های داخلی اعتماد می‌کردید؛ می‌شد به جای حذف طرح‌هایی همچون شبنم، کارت سوخت و ایران کد به وعده‌هایتان عمل می‌کردید و به شفاف‌سازی اقتصادی در کشور روی می‌آوردید.

مسئولان باید بدانند دغدغه اصلی مردم؛ معیشت و رفاه آنان است. باید بدانند تنها راه برون رفت از مشکلات کشور نسخه شفابخشی است که رهبر انقلاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی تدوین کرده است. نه مباحثه بی مورد و بی‌فائده با طرف های غربی جهت سرمایه گذاری هایی که فقط منفعتش به جیب خود طرف های غربی می رود نه ملت ایران.

نمونه این رفتارها وعده‌هایی بود که به مسئولین مذاکره کننده هسته‌ای مبنی بر لغو تحریم‌ها و مسائل دیگر دادند؛ بنده قصد ندارم تلاش سه ساله تیم هسته‌ای کشورمان را نادیده بگیرم؛ بالاخره آنان قصد داشتن سایه تحریم را از سر ملت ایران دور کنند؛ تلاش‌های زیادی انجام دادند  اما متاسفانه دچار خطا شدند، خطایی بسیار بزرگ که به سختی جبران می‌شود.

آنها با وجود هشدارها و تاکیدهای رهبر انقلاب؛ نخبگان سیاسی جامعه و دلواپسان این انقلاب بزرگ و الهی، باز هم بی‌توجهی کردند و افتضاحی به نام برجام را به وجود آوردند. برجامی که حتی آب خوردن و رفع آلودگی هوا نیز به آن گره خورد بود به تازگی روی دیگر خودش را به تیم مذاکره کننده نشان داده است.

رهبر انقلاب در بیستم فروردین ماه سال قبل هشدار داده بودند: « به طرف مقابل اعتماد نکنید. به لبخند او فریب نخورید. به وعده نقد که می‌دهد-  وعده نقد،نه عمل نقد- اعتماد نکنید. چون وقتی خرش از پل گذشت، بر می‌گردد و به ریش شما می‌خندد! این‌قدر اینها وقیحند.» حالا به این روز رسیدیم؛ به این هشدار رهبر انقلاب رسیدیم؛ دیدم که دشمن بدعهد است، نمی‌شود به آن اعتماد کرد.

حال از همه ی اتفاقاتی که افتاده است بگذریم، جالب اینجاست که پس از نقض برجام توسط آمریکا و به دست آوردن تقریبا هیچ از مذاکرات می گویند که رهبری در ریز جزییات بودند و موافقت کردند و با گفتن این حرف تمام بار برجام را بر دوش رهبری می اندازند . در حالی که ایشان در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۴ در بیانات خود صراحتا این موضوع را رد می کنند. رهبری در این باره می فرمایند که :

« بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در اختیار آنها است، میتوانند بروند کار کنند.

اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست؛ البتّه بنده احساس مسئولیّت میکنم، نسبت به این مسئله به‌هیچ‌وجه بی‌تفاوت نیستم، کلیّاتی وجود دارد که حالا اشاره هم خواهم کرد به بعضی از آنها؛ قبلاً هم در صحبتهای عمومی خطاب به مردم آنها را گفتیم؛ به مسئولین هم مفصّل‌ترش را گفتیم. »

خدا را شکر خوشبختانه دولت روحانی بالاخره به کمپین تقریبا هیچ دستاورد برجام پیوست. اما یک مسئله بسیار مهمی که در سخنان اخیر روحانی در دانشگاه تهران دیده می شود آن است که ایشان به دنبال مقصر شناسی و سلب مسئولیت از خود هستند.

در پایان دوباره از زحمات ستاد نماز جمعه بروات و امام جمعه این شهر در جهت اجرای فرامین مقام معظم رهبری و دعوت از اینجانب جهت سخنرانی در خطبه های نماز جمعه تشکر و قدر دانی به عمل می آورم.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi