پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

23:26:12 - دوشنبه 4 آبان 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فرهادی: رشته‌های بدون مجوز در حال بررسی است/ میرزاده: همه رشته‌ها مجوز دارد!
ماجرای های دانشگاه آزاد، حکایت امروز و دیروز نیست؛ داستان‌های پر سر و صدا و حاشیه‌های این دانشگاه از همان مدیریت پر حاشیه جاسبی شروع شد و امروز با بی‌محلی‌های مسئولین فعلی این دانشگاه به قوانین مصوب مجلس و مورد اجرای وزارت علوم، رو به افزایش است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران:سال گذشته بود که دانشگاه آزاد تعداد زیادی دانشجو را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا پذیرا بود، به طوریکه شاهد رشد ۱۳۸ درصدی در مقطع کارشناسی ارشد و رشد ۲۷۱ درصدی در مقطع دکترای این دانشگاه این اتفاق با جنجال رسانه‌ای و پیگیری رسانه‌ها ادامه پیدا کرد تا جایی که پای وزارت علوم نیز به این ماجرا باز شد و وزارتخانه ناظر بر مجوز کد رشته دانشگاه‌ها، افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاه آزاد را بدون مجوز اعلام کرد.

در حالی که ۷۰۰ کدرشته دانشگاه آزاد بدون مجوز صادر شد و دانشجویان در حال پرداخت شهریه برای رشته‌هایی بودند که مجوز دریافت نکرده ‌است اما همچنان دانشگاه آزاد به روند بی قانون پذیرش دانشجو و تدریس در رشته‌های فاقد مجوز ممارست کرد.

 در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بعد از اعتراضات مکرر کمیسیون آموزش مجلس و مسئولین وزارت علوم، میرزاده در اظهار نظری عجیب اعلام کرد: دانشجویان نگران نباشند تمام رشته‌های این دانشگاه مجوز دارد.

وی در بخشی دیگر، اظهارات مطروحه درباره مجوز نداشتن برخی از کدرشته‌های دانشگاه آزاد را فقط شیطنت رسانه‌ها عنوان کرد!

اظهارات میرزاده در حالی است که امروز وزیر علوم در این باره به فارس گفت: کمیته ۵ نفره دفتر گسترش آموزش عالی در حال بررسی رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد است و همچنان این کمیته کار خود را ادامه می‌دهد.

فرهادی همچنین گفت: تعدادی از رشته‌ها بررسی و شرایط و ضوابط ارائه مجوز به دانشگاه آزاد اعلام شده و تعدادی دیگر نیز در کمیته ۵ نفره در حال بررسی است.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف دانشجویانی که در دانشگاه آزاد و در این رشته‌ها در حال تحصیل هستند چیست، گفت: بررسی این رشته‌ها ادامه دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

چندی پیش شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم نیز گفته بود: دانشگاه آزاد باید تابع ضوابط شورای گسترش آموزش عالی باشد؛ به طور معمول تمام کدرشته‌های تحصیلی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود قبل از راه‌اندازی باید از شورای گسترش آموزش عالی مجوز دریافت کند که دانشگاه آزاد، سال گذشته برخی رشته‌ها را بدون مجوز راه‌اندازی کرد و بر اساس جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار شد شورای گسترش آموزش عالی در مدت معینی این کدرشته‌ها را بررسی کرده و در صورت واجدشرایط بودن به آن‌ها مجوز دهد.

شریعتی اما چند ماه پیش در اوایل سال در این خصوص گفته بود: تعدادی از رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد تعیین تکلیف شده و بررسی تعداد دیگر تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد.

وی در ادامه نیز عنوان کرده بود: امیدواریم تا آخر اردیبهشت ماه کار کمیته بررسی رشته محل‌های دانشگاه آزاد پایان یابد. دانشگاه آزاد قول داده است با همکاری‌هایی که انجام می‌دهد رشته‌های بدون مجوز هم شاخص‌های لازم را کسب کنند

حسینی، مدیرکل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی نیز بیش از ۱۰۰۰ کدرشته دانشگاه آزاد را بدون مجوز اعلام کرده و معتقد است: دانشگاه آزاد ۱۵۵۰ کد رشته محل در مقاطع مختلف دارد که بدون مجوز دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی فعالیت دارند. (

این رفتارهای مسئولین دانشگاه آزاد به جایی رسیده که حتی صدای مسئولین وزارت علوم را درآورده است.

جالب اینجاست که بعد از گذشت یکسال از اظهارات یک خط در میان، تکلیف دانشجویان در تحصیل در این رشته‌ها مشخص نیست.

اظهارات دو پهلوی جناب وزیر نیز جای تامل دارد؛ رشته‌های مورد نظر اگر استاندارد و شاخص‌های لازم را ندارد، چگونه قرار است «مشکلی وجود نداشته باشد» و به فارغ‌التحصیلان مدرک داده شود؟

از طرفی می‌شود گفت اگر این روند دانشگاه آزاد خلاف قانون است که اظهارات مسئولین وزارت علوم نیز ین موضوع را تایید می‌کند، چرا از ادامه فعالیت این کد رشته‌ها جلوگیری نمی‌شود و دانشجویان همچنان در حال تحصیلند؟ آیا این بی‌قانونی‌ها باب جدیدی برای گریز از قانون توسط سایر نهادهای آموزشی در کشور را باز نمی‌کند؟

انتهای پیام/س

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi