پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:20:53 - سه شنبه 27 مرداد 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فرآیند کنترل آلاینده گوگرد دی اکسید و تولید سدیم سولفیت ابداع شد
فرآیند کنترل گاز آلاینده گوگرد دی اکسید SO2 و تولید ماده صنعتی سدیم سولفیت Na2SO3 به همت دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد ابداع شد.

به گزارش” دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا؛سید محمد امین اجاق دانشجوی مقطع کارشناسی مهندسی شیمی این واحد دانشگاهی در رابطه با پروژه ابتکاری خود گفت: آلودگی هوا که یکی از معضلات جامعه امروز است از آلاینده های متفاوتی نشات می گیرد که یکی از آنها گوگرد دی اکسید است.
وی با بیان اینکه گوگرد دی اکسید موجب بروز بیماری های مختلفی در انسان می شود، هدف از اجرای طرح خود را جلوگیری از ورود این آلاینده به محیط زیست و هم چنین تولید ماده صنعتی سدیم سولفیت و بی نیاز کردن کشور از واردات این ماده عنوان کرد.
این محقق واحد علوم و تحقیقات که طرح خود را در دو مقیاس آزمایشگاهی و صنعتی به انجام رسانده است، توضیح داد: نتایج مطلوبی در مقیاس آزمایشگاهی به دست آوردیم و طراحی در مقیاس صنعتی به این گونه است که گازهای مختلف از دودکش کارخانه ها خارج می شود، این گازها عموما دمای بالایی دارند و برای اینکه به تجهیزات و دستگاه ها آسیب نرسد باید دمای گازها را کاهش دهیم که این کاهش دما را یا با آب سرد انجام می دهیم یا با ایرفن ها این کاهش دما ایجاد می شود.
اجاق خاطرنشان کرد: پس از کاهش دما گازها را وارد اسکرابرهای مرطوب می کنیم زیرا اسکرابرهای مرطوب این قابلیت را دارند که اکثر آلاینده ها را جذب کند ولی گوگرد دی اکسید جذب نمی شود و از اسکرابر خارج می شود.
وی توضیح داد: گوگرد دی اکسید را در یک راکتور با سدیم کربنات واکنش می دهیم و سدیم بی سولفیت تشکیل می شود، سپس سدیم بی سولفیت را با یک راکتور دیگر با سود واکنش می دهیم تا سدیم سولفیت به دست آید.
به گفته این محقق جلوگیری از ورود گوگرد دی اکسید و دیگر آلاینده ها به محیط زیست، جلوگیری از ورود آلاینده های همراه (نیتروژن اکسید، کربن دی اکسید و گازهای مشابه) گوگرد دی اکسید به محیط زیست، تولید ملی ماده صنعتی سدیم سولفیت و جلوگیری از واردات و فراهم آوردن بستری مناسب جهت صادرات سدیم سولفیت از اهداف اصلی این پروژه بوده است.

انتهای پیام /

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi