پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:10:16 - جمعه 3 مهر 1394
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
فاجعه منا، مهر تاییدی بر بی‌کفایتی‌های آل سعود
فاجعه منا پس از حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام دومین حادثه مناسک حج امسال بود که تاکنون بیش از ۳۰۰۰ کشته و مجروح بر جای گذاشته است.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا، تعدادی از نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی کشورمان طی دو روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران ایسنا، ضمن محکوم کردن بی تدبیری و بی کفایتی‌های دولت عربستان، تاکید داشتند که کشورهای اسلامی که هر سال زائران زیادی از آن‌ها برای انجام سفر حج عازم این کشور می‌شوند، باید بتوانند بر اداره و مدیریت سفر حج نظارت داشته و در تصمیم‌گیری‌ها سهیم باشند.

مشروح اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از چهره های سیاسی در ذیل می‌آید:

جلالی: مجلس بررسی فاجعه منا را در اولویت کاری خود قرار می‌هد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی در اداره حج پیشنهاد کرد صندوق ویژه‌ای زیر نظر یک نهاد معتبر تشکیل شود تا درآمدهای حج در آنجا تجمیع و سپس مصروف حجاج خانه خدا شود.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، اظهار کرد: فاجعه منا حادثه‌ای بسیار دلخراشی بود که باید آن را به عالم اسلام، مقام معظم رهبری و امام زمان (عج) تسلیت گفت. تصاویری که از این حادثه در رسانه‌ها منتشر شده بسیار دردآور است، به ویژه اینکه کسانی برای اطاعات امر الهی و عبادت به سرزمین امن وارد شوند و آنجا با ناامنی هایی مواجه شوند که ناشی از سوءمدیریت است.

وی افزود: سعودی‌ها می‌گویند این حادثه قضا و قدر الهی بوده، درست است اما این حادثه نشأت گرفته از سوءمدیریت بوده است. ما فکر می‌کنیم به صرف اینکه کعبه و سرزمین وحی در قلمرو سرزمین عربستان قرار گرفته، این کشور نمی‌تواند مناسک بزرگ اسلامی را صرفاً خودش مدیریت کند بلکه باید از همه ظرفیت‌های دنیای اسلام بهره بگیرد. البته سعودی‌ها تاکنون زیر بار این موضوع نرفته‌اند که جای تأسف دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به حوادث دلخراش سقوط جرثقیل،‌ آتش گرفتن یکی از هتل‌های حاجیان و حادثه منا تصریح کرد: سازمان تعاون اسلامی باید در زمینه اداره حج تجدیدنظری کند و علمای اسلام از مذاهب و فرقه‌های مختلف کمک کنند که سعودی‌ها به اینکه از ظرفیت عالم اسلام استفاده شود، تمکین کنند.

جلالی با بیان اینکه عربستان درآمد کلانی از محل حج به دست می‌آورد، تصریح کرد: این درآمد باید مصروف سرزمین وحی شود تا مسلمانان باآسایش، آرامش و امنیت به عبادت الهی بپردازند و هر سال با حوادثی مواجه نشوند. در همین زمینه باید صندوق ویژه‌ای زیر نظر یک نهاد معتبر تشکیل شود تا درآمدهای حج آنجا تجمیع و سپس مصروف حجاج شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر ضرورت پیگیری فاجعه منا و به ویژه جان‌باختگان ایرانی این حادثه از سوی وزارت خارجه، بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و دولت یادآور شد: حقوق کسانی که در این حادثه جان باخته یا مصدوم شده‌اند باید از عربستان مطالبه شود و البته سرمنشأ بروز این حوادث نیز اصلاح شود.

وی با باین اینکه هوش و حواس عربستان به تجاوز در منطقه، تروریست پروری و کشتار مردم مظلوم یمن است ادامه داد: آنها می‌گویند که در فاجعه منا خود حجاج بی‌نظمی کرده‌اند در حالی که یکی از مسیرها برای عبور پسر پادشاه عربستان بسته شده و این حادثه به وجود آمده. آیا آنها نباید مسئولیت این امر را بپذیرند و بر اساس آیه شریفه قرآن کسانی که مقصرند را قصاص کنند تا نشان دهند به احکام اسلامی تمکین می‌کنند.

جلالی اضافه کرد: عربستان در برخی موارد چهره اسلام را با تروریست پروری و اعمال ارتجاعی خود مخدوش می‌کند. ما معتقدیم حالا که حکم صریح اسلام در میان است و اینهمه انسان بی‌دفاع و بی‌گناه با مظلومیت کشته شده‌اند سعودی‌ها باید مسئولیت امر را بپذیرند و مقصران را به اشد مجازات برسانند و به اداره اماکن مقدسه توسط مجمعی از کشورهای اسلایم و تحت مدیریت علمای اسلام تمکین کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان گفت: مجلس شورای اسلامی در روزهای آینده فاجعه منا را در دستور کار بررسی خود قرار می‌دهد و کمیسیون‌های مختلف مجلس مسئولین مربوطه را احضار و این موضوع را پیگیری می‌کنند تا ان‌شاءالله این پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

بذرپاش: روحانی در نیویورک با روسای کشورهای اسلامی رایزنی کند

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس تاکید کرد که مجلس باید تمام ظرفیت‌های پارلمانی خود را برای بررسی فاجعه منا بکار گیرد.

مهرداد بذرپاش در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه منا، گفت: باید از ظرفیت رایزنی با پارلمان‌های کشورهای اسلامی برای مدیریت و نظارت مناسک حج استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: این اتفاق در کنار سایر اتفاقات مانند سقوط جرثقیل و صدها اتفاقی که خبر آن به دلیل فضای بسته رسانه‌ای حاکم در عربستان منتشر نمی‌شود ایجاب می‌کند که برای مدیریت حج تصمیم جدی‌تر گرفته شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: از آنجایی که سالیانه تعداد زیادی حاجی و عمره‌گذار از همه کشورهای اسلامی به عربستان سفر می‌کنند باید خودشان هم در مدیریت سهیم و تصمیم‌گیر باشند؛ به نظر می‌رسد در این زمینه سازمان همکاری‌های اسلامی که در گذشته به نام سازمان کنفرانس اسلامی فعالیت داشت هرچند تاکنون به وظایف خود در قبال کشورهای اسلامی عمل نکرده اما می‌تواند به عنوان یک بستر حداقلی، نظارت و مدیریت حج را بر عهده بگیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بنابراین با توجه به این اتفاقی که افتاده می‌توان با سایر رهبران اسلامی در این موضوع رایزنی کرد، زیرا زائرین از سایر کشورها هم در اتفاق منا و هم در مسجدالحرام حضور داشتند. بنابراین می‌توان با رایزنی با این کشورها این موضع را در قالب یک طرح به سازمان ملل و نیز سازمان همکاری‌های اسلامی ارائه کرد.

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس همچنین یادآور شد: در حال حاضر که رئیس جمهور در سازمان ملل به سر می‌برد می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و با رهبران و روسای کشورهای اسلامی که زائرین آنها هم در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند رایزنی‌های لازم را انجام دهد و حتماً این پیشنهاد با اقبال سایر کشورهای اسلامی مواجه خواهد شد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: ما هم در مجلس تمام ظرفیت‌های پارلمانی خود را باید بکار گیریم که این مهم محقق شود و با توجه به اینکه بین‌المجالس اسلامی و بین‌المجالس آسیایی هم در ماه‌های آتی اجلاس‌های آنها و کمیته‌هایشان برگزار می‌شوند در مجلس از این فرصت برای رایزنی‌ها استفاه خواهیم کرد که پارلمان‌های کشورهای اسلامی هم این مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

این عضو هیأت رئیسه مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌های عربستان، اظهار کرد: سیاست‌های آنها از جمله کشورگشایی، حمله به مردم یمن به صورت شبانه‌روزی، راه‌اندازی، تجهیز و حمایت از گروه‌های تروریستی چون داعش با هدف کاهش توان کشورهای مستقل اسلامی وقت اصلی سعودی‌ها را به خود اختصاص داده است. به ویژه خفقان در داخل کشورشان و سرکوب گسترده شیعیان در داخل خاک عربستان و همچنین سرمایه‌گذاری پول‌ها یا دلارهای نفتی در کشورهای اروپایی برای شاهزادگان، اهداف راهبردی تیم جدید مدیریت عربستان را تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: این اهداف راهبردی جایی برای رسیدگی بهتر به وضعیت حجاج باقی نمی‌گذارد. آن اندازه که به فکر باز گرداندن منصور هادی به یمن هستند به فکر بازگشت سالم حجاج و زائران به کشورشان نیستند.

مطهری مطرح کرد: فاجعه منا مقدمه‌ای برای تغییر نظام سیاسی عربستان

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حادثه منا را تلخ و ناگوار خواند و گفت که شاید این حادثه حکمتی داشته و مقدمه‌ای برای تغییر نظام سیاسی عربستان و سقوط آل سعود باشد تا مسلمانان از دست این خانواده که به دست استعمار انگلیس در عربستان حاکم شدند نجات یابند.

علی مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: حادثه منا فاجعه‌ای بود که شاید مشابه آن در ایام حج اتفاق نیفتاده است، دولت عربستان باید توضیح کافی در مورد چگونگی این حادثه به ملت‌های مسلمان بدهد و مقصران و قاصران حادثه نیز شناسایی، معرفی و مجازات شوند.

وی با بیان اینکه اداره مراسم حج باید با مشارکت همه کشورهای اسلامی و با اشراف علمای اسلام از فرقه‌های پنجگانه شیعه و سنی انجام شود، افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی باید مقدمات این کار را فراهم کند. ما باید توجه داشته باشیم که این مشکل مربوط به دنیای اسلام است و باید درون دنیای اسلام و از طریق مجامع اسلامی مثل سازمان همکاری‌های اسلامی حل شود. کمک گرفتن از سازمان‌های بین‌المللی و غیرمسلمان‌ها در این زمینه کار مناسبی نیست.

مطهری خاطرنشان کرد: این حادثه و حوادث مشابه آن که در جهان اسلام رخ می‌دهد ارزش جان مسلمانان را نزد مردم دنیا پایین می‌آورد و وقتی از بیرون به این حوادث نگاه می‌شود می‌گویند مسلمان‌ها به آسانی کشته می شوند؛ یا همدیگر را سر می‌برند یا در انفجارها کشته می‌شوند و یا حوادثی مثل حادثه منا رخ می‌دهد؛ پس کشته شدن اینها مسأله مهمی نیست در حالی که غربی‌ها برای جان خودشان ارزش زیادی قائل‌ هستند.

وی اضافه کرد: ما باید به دنیا نشان دهیم که از نظر اسلام جان یک مسلمان بسیار محترم و باارزش است و این حوادث ناشی از کوتاهی‌ها و اختلافاتی است که بین مسلمانان وجود دارد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این حادثه ممکن است حتی شبهه‌ای را درباره اصل مناسک حج ایجاد کند که اگر انجام آن با جمعیت امروز نشدنی است چرا تشریع شده؟ در حالی که این اشکال به سوء مدیریت حاکمان عربستان برمی‌گردد و اینکه آنها برای سلامتی و جان مسلمانان ارزش زیادی قائل نیستند همانطور که مردم یمن را به آسانی قتل عام می‌کنند.

حقیقت‌پور: علمای جهان اسلام کمیته حقیقت‌یاب به منطقه حرمین شریفین اعزام کنند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهای اسلامی باید در رابطه با فاجعه رمی جمرات موضع‌گیری کنند و تصمیم جدی داشته باشند.

منصور حقیقت‌پور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به فاجعه رمی جمرات و کشته شدن جمع زیادی از زائران خانه خدا خاطرنشان کرد: عربستان نشان داد که شایستگی لازم برای مدیریت بر حرمین شریفین را ندارد و کشورهای اسلامی با اعلام منطقه آزاد اسلامی مکه و مدینه را منطقه آزاد اعلام کرده و مدیریت این بخش‌ها نیز به دست جهان اسلام باشد.

وی ادامه داد: به عقیده من علمای جهان اسلام باید کمیته حقیقت یابی به منطقه حرمین شریفین اعزام کنند. کم و کیف و وضعیت دو واقعه اخیر که در عربستان برای زائران رخ داده است را بررسی کنند و درصورتی که دولت عربستان مقصر شناخته شود باید حتما با دولت این کشور برخورد جدی صورت گیرد.

آصفری: دولت عربستان در مقابل فاجعه دلخراش منا پاسخگو باشد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ حادثه دلخراش منا موضوعی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی گذاشت و دولت عربستان باید در برابر آن پاسخگو باشد.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در واکنش به حادثه جان باختن جمعی از حجاج بیت الله الحرام در منا، اظهار کرد: دولت عربستان این روزها بخش اعظمی از وقت و هزینه خود را صرف اقدامات تروریستی در یمن ، سوریه ،‌عراق و مناطق دیگر می‌کند و سردمداران این کشور به جای این‌که توجه خود را به برگزاری هرچه منظم‌تر مناسک حج که وظیفه ذاتی آن‌هاست،‌ معطوف کنند به اقدامات تروریستی می‌پردازند.

وی ادامه داد: این حادثه باید از سوی علمای جهان اسلام ، چه شیعه و چه سنی پیگیری شود و برای آن جلسه اضطراری برگزار شود؛ چراکه ادامه چنین شرایطی نگران کننده است.

وی با بیان این‌که «دولت عربستان باید در مقابل چنین فاجعه دلخراشی پاسخگو باشد» گفت: رخ دادن این حادثه معنایی جز بی‌تعهدی دولت سعودی به مسائل دینی و بی‌لیاقتی آن‌ها در مدیریت مناسک حج ندارد.

جوکار: کمیته حقیقت‌یاب مجلس تشکیل می‌شود

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این کمیسیون در جلسه هفته آینده خود فاجعه منا را مورد بررسی قرار می ‌دهد، گفت که در همین رابطه کمیته حقیقت‌یاب در کمیسیون تشکیل خواهد شد.

محمدصالح جوکار با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس شواهد و اعلام مسئولین وزارت امور خارجه و سازمان حج کشورمان علت اصلی بروز فاجعه منا بی‌تدبیری عوامل امنیتی رژیم سعودی بوده در حالی که اگر مدیریت کار به درستی انجام می‌شد با این فاجعه انسانی روبرو نبودیم.

وی با بیان اینکه مناسک حج بزرگترین اجتماع مسلمانان در دنیاست، افزود: حادثه اولی که امسال در مناسک حج رخ داد سقوط جرثقیل بود که نشان از قصور، کوتاهی و ضعف مدیریت بود و حادثه دوم نیز در منا رخ داد و علت آن بسته شدن دو مسیر رفت و آمد حجاج به سمت رمی جمرات بود (یا به این دلیل که ولیعهد برای رمی جمرات رفته و یا به هر دلیل دیگر) که آن هم ناشی از سوءمدیریت بوده است.

نماینده مردم یزد در مجلس ادامه داد: دو سال پیش دو زائر زن ایرانی در فرودگاه جده بر اثر حادثه‌ای به وضع فجیعی کشته شدند و مجلس کمیته حقیقت‌یابی را برای این امر تشکیل داد اما سعودی‌ها اجازه بررسی ندادند و وزارت امور خارجه هم این موضوع را جدی نگرفت و امروز ما شاهد این هستیم که حوادث بعدی بسیار شدیدتر بوده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر لزوم پیگیری دلایل بروز این حادثه و تعیین مقصران آن از سوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد: کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ مسلمان که ۱۳۱ نفر آنها شهروندان ایرانی مسلمان بودند اتفاق سنگینی برای جهان اسلام بود. قطعاً پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته شدگان از سوی دولت عربستان هم نمی‌تواند این فاجعه را جبران کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه شواهد حاکی از این بود که افراد نیمه جان و افرادی که در این حادثه فوت شده‌اند روی هم انباشته شدند و نیروی لازم برای کمک رسانی وجود نداشته و بخشی از جمعیت به خاطر نرسیدن کمک از دنیا رفته‌اند.

جوکار برلزوم پاسخگو بودن دولت سعودی در قبال فاجعه منا تأکید کرد و گفت اگر دولت عربستان نمی‌تواند امنیت خانه الهی و مناسک حج را برقرار کند، اداره خانه خدا را شورایی کند و از کشورهای مختلف اسلامی کمک بگیرد تا خدمات درستی به زائران ارائه شود.

ضرغام صادقی: ثابت شد عربستان در اداره مناسک حج ناتوان است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دولت عربستان باید پاسخگوی اتفاق رخ داده در منا باشد، گفت: با این اتفاق اعتبار جهانی عربستان زیر سوال رفته و باید این کشور مسئولیت حقوقی و حقیقی این حادثه را بپذیرد.

ضرغام صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه منا اظهار کرد: کشوری که سالیان سال انجام مراسم حج و اداره آن را بر عهده داشته است رخداد دو حادثه طی دو هفته اخیر در آن به هیچ وجه غیرقابل دفاع و توجیه نیست، و دولت عربستان باید مسئولیت انجام چنین اتفاقاتی را بر عهده بگیرد.

وی با بیان این‌که با این اتفاق اعتبارات جهانی عربستان زیر سوال رفته است، گفت: تامین امنیت حجاج بر عهده دولت عربستان است و باید در مورد حوادثی که رخ داده و مسئولیتش بر عهده او است تجدید نظر کند زیرا کشوری که خود را خادم حرمین الشریفین معرفی کرده نباید امروز بی تعهدانه از کنار این حوادث بگذرد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به این که دولت عربستان باید از لحاظ حقوقی پاسخگو باشد، تصریح کرد: اکنون اعتبارجهانی دولت عربستان به ویژه در میان مسلمانان زیر سوال رفته و باید این کشور مسئولیت حقیقی و حقوقی را پذیرفته و به بهترین شکل پاسخگو باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه افزود: این اتفاقات نشان می‌دهد عربستان در اداره مناسک حج ناتوان است و این مساله برای همه ثابت شده است .

صادقی خاطرنشان کرد: عربستان باید برای اداره حج از ظرفیت تمامی کشورهای مسلمان استفاده کند البته جمهوری اسلامی ایران هم قطعا می‌تواند در تامین این امنیت نقش بسزایی داشته باشد، اما تا به حال عربستان علی‌رغم ادعاها در تامین امنیت اولیه زوار و حجاج ناتوان مانده در حالی که این موضوعات قابل پیش بینی است و باید تمهیدات لازم در این زمینه صورت می‌گرفت.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: کشوری که نمی تواند مراسم عبادی سیاسی حج را به درستی اداره کند بهتر بود در این شرایط از تجاوز به یمن دست برمی‌داشت تا آمادگی لازم را برای این مراسم داشته باشد.

پژمانفر: عربستان کفایت ندارد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاجعه منا در مراسم حج که باعث کشته شدن تعداد زیادی از زائران خانه خدا شد، گفت:‌این مسأله هیچ توجیهی به جز بی‌کفایتی عربستان ندارد.

نصرالله پژمانفر اظهار کرد: آن چیزی که در ارتباط با این مسأله شاهد هستیم بی‌کفایتی اجرایی عربستان سعودی است که علی‌رغم این‌که هر سال تعداد زیادی زائر از کشورهای مختلف با همه محدودیت‌ها به حج می‌روند روز به روز از کیفیت خدمات کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: این مسأله نشان‌دهنده این است که این‌ها افراد ناتوانی هستند و کشورهای اسلامی باید اجلاسیه‌ای را برگزار کنند و در مورد مدیریت حرمین شریفین حتی در باقیمانده حج امسال تصمیم جدی بگیرند. عربستان توانایی اداره این موضوع را ندارد؛ کشوری که دستش به خون مسلمانان دنیا آغشته است و شاید بر اساس تحلیلی که بعضی‌ها دارند، عربستان دارد انتقام شکست‌های خود را در یمن ، عراق و جاهای دیگر از مسلمانانی که برای مراسم حج حاضر می‌شوند با سوءمدیریت خود می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مراسم حج به دلیل سوءمدیریت عربستان نه تنها موجب وحدت جامعه اسلامی و مسلمانان نیست، بلکه زمینه برای تفرقه و شکاف بین مسلمانان بر اساس همین سوءمدیریت ایجاد می‌شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی در مورد اثرات بین‌المللی این حادثه نیز گفت: این‌که مسلمانان قدرت اجرای یک مراسم را ندارند در جوامع بین‌المللی واقعا بد است. در شهر مشهد در ایام شهادت حضرت رضا(ع) بیش از این جمعیت در داخل مشهد حاضر است، اما علی‌رغم این‌که مشکلاتی ایجاد و ستاد بحران تشکیل می‌شود، هیچ موقع چنین حوادثی نداشتیم و خدمات رسانی از پیش برنامه‌ریزی می‌شود و خدمات به زائران به بهترین وجه انجام می‌شود. این در حالی است که عربستانی که در دنیای ثروت خوابیده و به بهانه‌های مختلف بالاترین پول‌ها را می‌گیرد کمترین خدمت را ارائه می‌کند.

وی پیشنهاد داد که رئیس‌جمهور در سفر به نیویوک اجلاسی با کشورهای اسلامی برگزار و این موضوع را طرح کند و رئیس مجلس نیز در کنار روسای مجلس سایر کشورهای اسلامی در این زمینه تصمیم جدی بگیرد.

وی تاکید کرد: این تصمیم‌گیری نباید در ارتباط با سال‌های بعد گذشته شود بلکه در ادامه همین مراسم حج و اتفاقاتی که امسال به وجود آمد اقتضا می‌کند که اجلاسی برگزار شود و ادامه کار به صورت شورایی مدیریت شود.

شوشتری: مسئولیت حادثه رمی جمرات بر عهده دولت عربستان است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: باتوجه به این‌که حادثه رمی جمارت در مرزهای سرزمینی عربستان به وقوع پیوست و این کشور در قبال حجاج خانه خدا مسئولیت رسمی دارد، مسئولیت این حادثه کاملا متوجه دولت عربستان است.

هادی شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در رابطه با فاجعه رمی جمرات با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: مسئولیت چنین حوادثی متوجه دولت عربستان است، و براین باورم که مسئولان این کشور در قبال این حادثه مسئولند و باید ضرر و زیانی که این افراد و خانواده‌های‌شان متوجه شدند را جبران و به آن رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: به نظر من پس از مرگ ملک عبدالله و آمدن ملک سلمان روی کار شاهدیم که قدرت از فردی در این خانواده به فرد دیگر از این خانواده منتقل شد ولی به نظر می‌رسد که گروه جدید هنوز به طور جدی نتوانسته‌اند مستقر شده و امور را اداره کنند.

وی بیان این‌که «مسئولان فعلی عربستان از نظر تجربه و تکنیک فاقد تجربه لازم هستند» افزود: با توجه به این‌که دولت عربستان سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر خانه خداست در قبال آن‌ها مسئول است و باید پاسخگوی چنین حوادثی باشد.

مشاهدات یک نماینده مجلس؛ از حضور امدادگران ایرانی در منا جلوگیری می‌کنند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در سفر حج به سر می‌برد گفت که مسئولین عربستانی اجازه حضور امدادگران ایرانی در محل حادثه را ندادند و این امر باعث افزایش آمار کشته‌شدگان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا اظهار کرد: البته من در زمان فاجعه منا در آنجا حضور نداشتم، بلکه ما گروهی از زائران اعمال را انجام داده بودیم و برگشته بودیم که این اتفاق رخ داد.

این نماینده یادآور شد: کاروان‌های ایرانی اجازه خروج از منا را نداشتند اما مسئولین بعثه و سازمان حج که اعمالشان را سال‌های گذشته انجام داده بودند می‌توانستند به محل بروند و کمک کنند اما مسئولین عربستان اجازه حضور امدادگران ایرانی را ندادند و این باعث شد تعداد کشته‌شدگان به ویژه ایرانیان افزایش پیدا کند و البته هنوز هم حال برخی از حادثه دیدگان مساعد نیست و ممکن است خدای ناکرده تعداد کشته شدگان بیشتر هم شود.

وی با تأکید بر اینکه حادثه سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام و همچنین کشته شدن زائران خانه خدا در منا نشان از بی تدبیری مسئولین عربستان دارد، گفت: مسئولیت حادثه دیروز صد درصد متوجه مسئولین عربستان است. دیگر نه پلی ریخته و نه حادثه اینچنینی بوده، بلکه بی تدبیری و بی برنامگی آنها باعث شده همه مسیرها برای رفتن به سمت رمی جمرات باز نباشد و این مصیبت اتفاق بیفتد.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از خبرگزاری‌های لبنان گفته بود یکی از مسیرها را بسته بودند تا ولیعهد برود و اعمال رمی را انجام دهد اگر اینچنین باشد جنایتی در حق بیش از ۱۰۰۰ مسلمانی که در آنجا کشته شدند رخ داده اما اگر این هم نباشد به هر دلیلی در شلوغ‌ترین اعمال حج بستن یکی دو مسیر بی‌تدبیری مسئولین عربستان را می‌رساند.

طاهری با تأکید بر لزوم عکس‌العمل واحد جهان اسلام در قبال فاجعه منا تصریح کرد: اجماع بین‌المللی در جهان اسلام مورد نیاز است و لازم است که مسئولین کشورهای اسلامی سکوت نکنند و سرسپرده نباشند، بلکه تدبیر جدی به خرج دهند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان پیشنهاد کرد: باید امنیت مراسم حج از دست عربستان خارج شود و پلیس امنیت بین‌المللی اسلامی کار تأمین امنیت زائران خانه خدا را بر عهده گیرد.

جعفرزاده: سازمان همکاری های اسلامی درباره حادثه منا سکوت نکند

یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس پیشنهاد کرد که سازمان همکاری‌های اسلامی در خصوص حادثه منا سکوت نکند و با تشکیل شورایی برای اداره حج اقدام کند.

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت عربستان توانایی مدیریت انجام مناسک حج را ندارد، گفت: اتفاق‌هایی مانند افتادن پنکه، آیینه، جرثقیل و… نشان می‌دهد که این دولت به دلیل حمایت از داعش و درگیری‌هایی که در یمن دارد فرصت رسیدگی به حجاج را ندارد.

وی افزود: از طرفی بن سلمان حکام خودخواه این کشور با ۲۰۰ مأمور امنیتی و ۱۵۰ پلیس برای اینکه بتواند این اعمال را انجام دهد خلاف مسیر حرکت کرده و همه چیز را در اختیار خودش قرار می‌دهد که این مسأله نشان می‌دهد دولت عربستان هیچ مسئولیتی در قبال حجاج ندارد و به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند.

نماینده مردم رشت در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: علاوه بر سازمان کنفرانس اسلامی، دستگاه قضایی ایران باید وارد شده و اعلام جرم و شکایت کند، زیرا سوءتدبیر سعودی‌ها باعث بروز چنین اتفاقی شده و تعداد زیادی از حجاج کشورمان هم کشته شده‌اند.

احمدی‌لاشکی: آل‌سعود لیاقت پذیرایی از مهمانان خانه خدا را ندارد

نماینده مردم نوشهر و چالوس بر پیگیری حادثه منا از سوی جامعه بین‌المللی تاکید کرد و گفت: جامعه بین‌المللی باید مدیریت و بی‌کفایتی حکومت آل‌سعود را به درستی رصد کند.

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه مازندران-، ضمن تسلیت حادثه دلخراش روز گذشته رمی جمرات در منا اظهار کرد: صحنه‌هایی که از این حادثه از صدا و سیما پخش شد بسیار دردناک بود و عمق بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی دولت آل‌سعود را می‌رساند.

وی افزود: همه ساله در ایام حج در سه تا چهار عمل ویژه که جمعیت زیادی نیز از اقصی نقاط دنیا متمرکز می‌شوند تمامی مدیریت کشور عربستان از ریاض خارج و در مکه متمرکز می‌شود، اما آنچه دیده شد این بود که عربستان و حکومت آل‌سعود لیاقت پذیرایی از مهمانان خانه خدا را ندارد.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از این حادثه تصریح کرد: عده زیادی از خانواده حاجیان در کشورمان کارت‌های ولیمه را پخش کرده بودند و بسیاری از خانواده‌ها طی چند روز آینده به انتظار حاجیان خود بودند تا عزیزان خود را استقبال کنند.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: این حادثه خسران زیادی را به همه خانواده‌های ملل مسلمان دنیا و خصوصا ۱۳۱ تن از ایرانیانی که جان باختند وارد کرد.

وی با اشاره به درگذشت یکی از مدیران با کفایت آب مازندران بیان کرد: مهندس فروزان از مدیران لایق استان بود که در بحث مجتمع‌های آبرسانی نوشهر و کلاردشت بسیار تلاش کرد که باید به خانواده این مرد بزرگ تسلیت گفت.

نماینده مردم نوشهر و چالوس بر پیگیری این حادثه از سوی جامعه بین‌المللی تاکید کرد و گفت: جامعه بین‌المللی باید مدیریت و بی‌کفایتی حکومت آل‌سعود را به درستی رصد کند زیرا امروز نه فقط خانواده ۱۳۰۰ مسلمان جهان بلکه کل جمعیت بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا عزادار شده‌اند.

احمدی لاشکی تصریح کرد: عمق این حادثه دردناک نه فقط موجب عزاداری مردم مسلمان جهان شده است بلکه اتحادیه اروپا نیز آن را تسلیت گفته است.

حسینی: فاجعه منا ملل اسلامی را بیدار می‌کند

نماینده سوادکوه، سوادکوه ‌شمالی، قائم‌شهر، جویبار و سیمرغ در مجلس گفت: سوء مدیریت و عدم تدبیر دولت سعودی جان هزاران انسان را گرفت.

سید هادی حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا-منطقه مازندران-، ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه منا عنوان کرد: عدم تدبیر دولتی که ادعای ام‌القرای سرزمین‌های اسلامی را با خود به یدک می‌کشید جان هزاران زائر خانه خدا را در مهمترین مراسم کشورهای اسلامی گرفت.

وی گفت: بسته شدن یک مسیر و هدایت زائران به مسیری که ورودی آن بسته بود، نشان از تصمیم غلط برگزارکنندگان مراسم داشت.

حسینی ابراز کرد: دولتی که داعیه صیانت از حریم امن نبوی را دارد آنقدر خود را در مسایل سیاسی وارد کرده است که وظیفه اصلی خود یعنی حفاظت و حراست از جان زائرین و حریم خانه خدا را فراموش کرده است.

وی افزود: جنگ با ملل اسلامی و حادثه دلخراش سقوط جرثقیل در مدینه النبی و فاجعه دلخراش منا و کشته شدن هزاران انسان قطعا موجب بیداری ملل اسلامی خواهد شد.

حسینی تاکید کرد: مقامات سعودی باید فورا بحران موجود را کنترل کرده و به تامین امنیت کامل حجاج اقدام کنند

وی یادآور شد: هر گونه بی‌تدبیری دیگر دولت سعودی از سوی دولت ایران غیر قابل اغماض است.

نماینده کرج: آل سعود نمی‌تواند حرمین شرفین را اداره کند

نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی گفت: آل سعود نمی‌تواند حرمین شرفین را اداره کند.

عزیزاکبریان درگفت وگو با ایسنا منطقه البرز، اظهار کرد: حادثه منا فاجعه‌ای بزرگ بود که شیرینی عید قربان را به کام حجاج تلخ کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات دریافتی از چگونگی وقوع این حادثه، بدیهی است عامل کشته شدن این تعداد افراد بی‌گناه چیزی جز ضعف مدیریت و بی‌کفایتی رژیم آل سعود نبوده است.

اکبریان افزود: در این حادثه جمع کثیری از مسلمانان از جمله هموطنان ما کشته شدند که برای همدردی با خانواده‌های این عزیزان و نشان دادن عمق فاجعه سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

وی ادامه داد: حمله وحشیانه آل‌سعود به مردم بی‌پناه یمن نشان می‌دهد که برای آنها فرقی نمی‌کند که چند نفر از مسلمانان درآتش جنگ افروزی آنها بسوزند.

نماینده کرج تصریح کرد: بدون شک کشته شدن حجاج بی‌گناه در حادثه منا نیز برای سران رژیم آل سعود نیز تفاوتی ندارد و در روند مدیریتی آنها تغییری ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: حادثه تلخ منا اتفاقی نیست که بشود به راحتی از کنار آن گذشت به همین دلیل باید به رژیم آل سعود فشار آورده شود تا در روند مدیریتی خود تجدید نظرکنند.

اکبریان ابراز کرد: هرشخص یا اشخاصی باعث وقوع این اتفاق هستند باید پاسخگو باشند و نباید به همین سادگی ازکنار این حادثه گذشت.

نماینده مردم کرج درمجلس شورای اسلامی در پایان گفت: جان باختن زائران در خانه خدا برای ملت ایران حادثه بسیار ناگواری محسوب می‌شود و از خدا می‌خواهیم که روح همه این از دست رفتگان را غریق رحمت کند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: مسئول فاجعه منا حکومت پادشاهی عربستان است

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اظهار کرد: اگر از سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی کاری درباره فاجعه منا برنمی‌آید لااقل حکومت عربستان را محکوم کند، زیرا سکوت در برابر فجایع امسال حج نادرست است.

محمدنبی حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه مسئول مستقیم فجایع امسال حج حکومت پادشاهی عربستان است، اظهار کرد: عده‌ای می‌خواهند با توجیهاتی حکومت عربستان را بی‌گناه جلوه دهند اما این توجیهات نادرست است.

وی همچنین افزود: چطور می‌شود وقتی در مناسک حج یا سایر امور زائران امتیازاتی اتفاق می‌افتد، مقامات عربستانی ادعای لیاقت می‌کنند اما اکنون مسئولیت این فاجعه را نمی‌پذیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان درباره اقدامات سازمان ‌های اسلامی در نسبت به این فاجعه گفت: از سازمان‌هایی مثل شورای کشورهای خلیج فارس و نظایر آنها هیچ انتظاری نیست و آنها هیچ فایده‌ای هم ندارند، اما از سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی انتظار می‌رود با عربستان برخورد کند و اگر در این زمینه هم از او کاری برنمی‌آید لااقل حکومت عربستان را محکوم کند.

استاندار تهران: سازمان همکاری‌های اسلامی فاجعه منا را پیگیری کند

استاندار تهران گفت: وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی باید رسیدگی به موضوع منا را در دستور کار اصلی خود قرار دهند، زیرا این مسأله به حیثیت جهان اسلام مربوط می‌شود.

سیدحسین هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این مسأله حتی باید در اجلاس سران همکاری‌های اسلامی مورد رسیدگی جدی قرار گیرد تا دیگر این فجایع پیش نیاید.

وی با بیان اینکه در این فاجعه بی‌تدبیری مسئولان عربستانی کاملاً آشکار است، خاطرنشان کرد: من سال ها در بعثه مقام معظم رهبری سربازرس بودم. پس از اینکه خبر این فاجعه را شنیدم احساس کردم این حادثه طبیعی نیست و حتماً در مسیر حرکت زائران اشکالی پیش آمده است.

استاندار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: چند سال بود مسیر رفت و برگشت زائران جدا شده بود اما امسال حتماً اشکالی پیش آمده که مسیر رفت و برگشت یکی شده بود و همین مسأله و فشار جمعیت و گرمی هوا موجب ایجاد این فاجعه شده است. سوءمدیریت مقامات عربستانی در این فاجعه کاملاً آشکار است.

هاشمی گفت: باید وزارت امور خارجه و خانواده‌ های فوت شدگان پیگیر این مسأله باشند تا دولت عربستان مجبور به پاسخگویی شود.

سرخو: سران کشورهای اسلامی در نشستی فوری کشتار حجاج را بررسی کنند

یک فعال سیاسی گفت:‌ لازم است که خیلی فوری سران کشورهای اسلامی به موضوع کشته شدن حجاج در عربستان بپردازند.

محسن سرخو در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا اظهار کرد: با توجه به فاجعه اخیر که در عربستان رخ داد و تعدادی از حجاج مظلوم جان خود را از دست دادند و با توجه به سقوط جرثقیل در بیت‌الله الحرام و کشته شدن تعدادی دیگری از حجاج که در بین آنان حجاج ایرانی هم بودند، بر همگان کاملا روشن شده است که عربستان توانایی اداره این مراسم را ندارد.

وی ادامه داد: بی کفایتی آل سعود ، حاکمان و شاهزادگان عیاش این حکومت کاملا مشخص است. این حکومت صلاحیت لازم را برای ادامه مدیریت خانه کعبه و مناسک مربوط به آن ندارد.

وی افزود: کشورهای اسلامی باید در این خصوص عکس‌العمل مناسبی نشان دهند تا بتوان بهترین تصمیم را اتخاذ کرد. همه کشورهای اسلامی باید در برگزاری مراسم حج و اداره آن مشارکت داشته باشند تا اختیارات در دست این خاندان بی‌کفایت قرار نگیرد و دیگر شاهد این فجایع نباشیم.

این عضو حزب اسلامی کار در پایان تاکید کرد: لازم است که به عنوان یک راهکار سران کشورهای اسلامی در نشستی فوری به این مسأله بپردازند.

مقدم: عربستان توانایی مدیریت مراسم حج را ندارد

مدیر مسؤول سابق روزنامه جام جم گفت: عربستان بارها ثابت کرده است که توانایی مدیریت مراسم حج را ندارد. کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا مدیریت حج را به صورت فراملی انجام دهند.

بیژن مقدم در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با کشته شدن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام اظهار کرد: واقعیت این است که وقتی اتفاقاتی از قبیل کشته شدن حجاج در عربستان حالتی زنجیره‌ای پیدا می‌کند همه به این نتیجه می‌رسند که این حکومت توانایی برگزاری مراسم حج را ندارد.

وی ادامه داد: کشته شدن حجاج در مراسم حج سابقه طولانی دارد. کسی که میزبان این مراسم بزرگ جهانی است به عنوان شرط اول باید تدبیر و مدیریت لازم برای فراهم شدن امکانات لازم را داشته باشد. همان‌طور که گفتم این اتفاقات محدود به امسال نبوده است و در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: مجموعه کشورهای اسلامی باید تصمیم بگیرند تا مدیریت حج به عنوان یک مدیریت فراملی تلقی شود یا در خارج از عربستان مدیریت شود و یا بامشارکت خود عربستان این مدیریت برقرار شود. مسلمانان با هزاران آرزو به خانه خدا سفر می‌کنند اما با این مشکلات و وقایع تلخ روبرو می‌شوند. این اتفاقات ناشی از بی‌تدبیری و بی‌کفایتی حاکمان عربستان است.

این فعال سیاسی همچنین گفت:‌ این اتفاق ظلمی به تمام حجاج است و سفر شیرین وخاطره برانگیز حج را به یک فاجعه دردناک تبدیل می‌کند. این اتفاق تلخ همیشه در ذهن مردم خواهد ماند و از این به بعد مردم با نگرانی مسافران خود را به سفر حج می‌فرستند.

وی در پایان خطاب به وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه مسؤول است تا از لحاظ حقوقی به مسائل کشته شدگان رسیدگی کند و می‌تواند در کنفرانس اسلامی در جمع تمام کشورهای مسلمان پیشنهاد دهد تا دیگر مدیریت حج فقط بر عهده مدیران بی‌کفایت عربستانی نباشد. عربستان از محل سفرهای حجاج درآمدهای کلانی به دست می‌آورد و باید این درآمدها را صرف زیرساخت‌های لازم برای امنیت جان حجاج کنند.

انتهای پیام

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi