پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:59:10 - یکشنبه 9 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ضرورت حمایت مستمر از تجاری سازی دستاوردهای فناورانه
چهارمین نمایشگاه پژوهش و دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی در حالی به کار خود پایان داد که ضرورت حمایت مادی و معنوی مسوولان از پژوهشگران و جوانان مبتکر را بار دیگر برجسته کرد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از ایرنا، چهارمین نمایشگاه پژوهش و دستاوردهای فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی ۳۱ خردادماه با نمایش بیش از ۶۰۰ محصول فناورانه کار خود را آغاز کرد و تا هفتم خردادماه در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
این نمایشگاه به مساحت ۲۵۰۰ متر و متشکل از ۴۰ غرفه با اختصاص ۳۱ غرفه به واحدهای دانشگاهی استان ها، دو غرفه به واحدهای جامع مستقل، یک غرفه به سامانه ساها، یک غرفه به سامانه فن بازار اکسپو، یک غرفه به سازمان سما، یک غرفه به باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان و یک غرفه به واحد الکترونیک پذیرای علاقمندان و بازدیدکنندگان داخلی بود.
فضای میانی این نمایشگاه که فرصتی بسیار مناسب برای ارتباط هرچه بیشتر بخش صنعت کشور و همچنین سرمایه گذاران با پژوهشگران جوان دانشگاه بود، به عرضه و نمایش دستاوردهای تجاری شده یا در آستانه تجاری شدن و با قابلیت رونمایی اختصاص یافته بود.

*** پنل هوشمند مدیریت، کنترل و راهبری تجهیزات و تاسیسات
مرتضی حیدریان دانشجوی ارشد مهندسی مکانیک با گرایش سیالات در خصوص طراحی یک پنل هوشمند مدیریت، کنترل و راهبری تجهیزات و تاسیسات، با اشاره به کاربرد این دستگاه طراحی شده به خبرنگار علمی ایرنا گفت: هدف اصلی طراحی این پنل هوشمند کاهش مصرف انرژی تا ۲۰ درصد است.
وی افزود: کاربرد این دستگاه، مانیتورینگ کامل دستگاه ها و کنترل آنها است، هر دستگاهی که در موتورخانه نصب شود، با این دستگاه قابل کنترل و مانیتور است و هر جایی که موتورخانه طراحی شده باشد، پنل هوشمند کاربرد دارد.
این پژوهشگر با بیان اینکه این محصول به مرحله تولید رسیده است، گفت: سیستم های قابل بهره برداری و طراحی شده قابل کاربری در ساختمان های مسکونی و آموزشی است.
وی، دسترسی از راه دور و شبکه ای کردن تابلوهای گوناگون برق را از ویژگی های دیگر این پنل هوشمند ذکر کرد و گفت: برنامه این دستگاه بومی سازی و به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی نوشته شده است، ضمن این که دستگاه ثبت اختراع شده و صاحب آن به عنوان کارآفرین نمونه شناخته شده است.
این مبتکر با اشاره به مزایای تابلو کنترل هوشمند ساختمان افزود: کنترل هوشمند تجهیزات و تاسیسات ساختمان BMS، امکان مدیریت، کنترل و برنامه ریزی تجهیزات در محل و خارج از محل از طریق تبلت و موبایل، دارا بودن پنل کامل سیستم دزدگیر ساختمان با قابلیت مدیریت و کنترل تمام اجزاء ساختمان، سهولت در استفاده سیستم بدون نیاز به حضور متخصص در محل، از جمله این مزایا است.
حیدریان همچنین کاهش هزینه های نگهداری و مصرف انرژی از طریق کنترل دقیق تجهیزات، استفاده از مرغوب ترین مصالح در تجهیزات تابلو و همچنین دو سال گارانتی به همراه ۱۰ سال خدمات پس از فروش را از سایر مزایای این پنل هوشمند برشمرد.
وی که تاکنون بدون کمک هیچ سازمان و نهادی مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، هزینه های طراحی دستگاه پنل هوشمند مدیریت کنترل و راهبری تجهیزات و تاسیسات ساختمان را به طور شخصی تامین کرده است، در عین حال اظهار کرد: تولید انبوه این دستگاه نیازمند ۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

***طراحی مادربرد مینی رایانه با یک سوم قیمت انواع خارجی
سعید طوسی زاده پژوهشگری است که مینی رایانه ای را طراحی کرده که سخت افزار آن هنگ کنگی است.
طوسی زاده به خبرنگار علمی ایرنا گفت: این نوع مادربرد که بعد از تست های مختلف در برندهای مختلف و تنظیم قطعات در مادربرد بدست آمده، برای نخستین بار طراحی شده است و ما می توانیم برحسب نیازهای مراکز مختلف نظامی و غیرنظامی برای آنها مادربرد تهیه کنیم.
وی با بیان این که مطابق این طرح هزینه تولید مادربرد کاهش می یابد، افزود: مادربردی را که قرار است از شرکت های ‘asus’ یا ‘intel’ تهیه شود، ما با یک سوم قیمت تولید می کنیم چراکه دانش آن دست خودمان است.
این پژوهشگر گفت: این مادربرد نیاز به فن خنک کننده پردازنده روی مادربرد ندارد، کمترین مصرف برق را دارد و سیستم عامل ویندوز و اندروید همزمان نصب شده و قابل اجرا می باشد، ضمن اینکه این طرح دارای ثبت اختراع و تاییدیه علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران است.
وی افزود: مدل جدید سبز رایانه کیا، یک رایانه کامل با ابعاد بسیار کوچک است که در مقایسه با مدل KWA-5 قابلیت نصب هارد SATA HDD و خروجی تصویر VGA را به صورت مستقیم دارا می باشد. کارایی این رایانه با معماری ۶۴Bit و پردازنده چهار هسته ای قابل مقایسه با راینه Intel Core-i5 است. این رایانه با کارایی و سرعت بالا جایگزین بسیار مقرون به صرفه و مناسبی برای راینه های شخصی به حساب می آید.
این پژوهشگر در ادامه افزود: مینی رایانه کیا مدل KWA-6 مجهز به پردازنده چهار هسته ای ۲٫۲۴GHz، حافظه ۲/۴GH DDR3 RAM، حافظه پرسرعت SSD با ظرفیت های ۳۲/۶۴/۱۲۸GB SSD، دارای دو سیستم عامل Android و Windows، مصرف انرژی بسیارپایین (۵ ولت /۳ آمپر)، بدون فن خنک کننده، ارتباط بی سیم از طریق wi-fi و Bluetooth، پورت ارتباطی OTG، USB2.0، USB3.0، خروجی تصویر VGA، HDMI، خروجی صوت و ورودی میکروفن، شبکه RJ45، حافظه خارجی هارد دیسک sata 2.5′ و کارت حافظه Micro TF، کاهش هزینه های راه اندازی، تعمیر و نگهداری است.
وی با بیان اینکه، چهارمین نمایشگاه فناورانه دانشگاه آزاد فضای بسیار مناسبی را برای ارائه طرح های پژوهشی مبتکران فراهم کرده است، به میزان حمایت های مالی از این طرح اشاره کرد و با تاکید بر این که این طرح به حدود ۱۰ میلیارد ریال برای تولید انبوه قطعات و مواد اولیه نیازمند است، گفت: دانشگاه آزاد برای طرح ما حدود چهار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داد.
این پژوهشگر ادامه داد: پرداخت یک وام از محل صندوق پژوهش استان خراسان رضوی به این طرح نیز در دستور کار قرار گرفته است.

**بازیافت پاکت های چند لایه آبمیوه و لبنیات
هانی چمبری دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد گرایش خوردگی و حفاظت از دانشگاه آزاد شهر نیشابور که با ارائه طرح گرانول کامپوزیتی پایه پلیمر از طریق بازیافت پاکت های بسته بندی چند لایه مانند پاکت های آب میوه و لبنی در این نمایشگاه شرکت کرد، گفت که این مواد سالانه به ارزش حدود شش هزار میلیارد ریال وارد کشور می شود و پس از مصرف در خاک دفن می شود.
وی بسیار امیدوار است که سازمان حفاظت از محیط زیست از طرح وی و چهار همکارش حمایت کند، چراکه این پاکت های بسته بندی در محیط زیست قابل تجزیه نیستند و آنها توانسته اند با ارائه طرحی این محصولات را بازیافت کنند.
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه آزاد با بیان این که ما توانستیم از پاکت های دور ریختنی مواد لبنی و آب میوه ها محصول جدیدی به نام گرانول کامپوزیتی پایه پلیمر تولید کنیم، گفت: محصول گرانول کامپوزیتی پایه پلیمری که از بازیافت مواد چند لایه حاصل شده است، برای نخستین بار در کشور تولید می شود.
وی ادامه داد: اولین محصول از گرانول کامپوزیتی تولید صفحات کامپوزیتی پلی اتیلن – آلمینیوم است که از طریق بازیافت پاکت های چندلایه تولید می شود و خاصیت منحصر به فرد این محصول استحکام کششی بالا، ضد حریق بودن، عایق حرارتی، صرفه جویی در هزینه های ساخت سازه، عدم جذب آب و ارزش افزوده بالا است که کاربرد آن در ساختمان های موقت و دائم بسیار مناسب است.
به گفته این پژوهشگر جوان، گرانول کامپوزیتی که از مواد چند لایه غیرقابل تجزیه در محیط زیست ساخته می شود، تنها در آمریکا و یک درجه پایین تر آن در ترکیه تولید می شود که پس از این دو کشور، ما توانسته ایم این محصول را تولید کنیم.
وی همچنین با اشاره به میزان حمایت های صورت گرفته از طرح گروهی ارائه شده آنها گفت: دانشگاه آزاد در کنار تخصیص ۱۵ میلیون ریال وام که باید برگردانده شود، ۱۰۰ میلیون ریال نیز از امکانات دانشگاه را در اختیارمان قرار داد و قرار است که یک میلیارد ریال نیز با سود چهاردرصد از صندوق قرض الحسه امید کارآفرین وام دریافت کنیم که در مرحله اقدام است.
چمبری گفت: در حال حاضر برای شروع به کار چهار میلیارد ریال و در مجموع به ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است و این طرح در شرف ثبت اختراع است و ما آماده تولید صنعتی هستیم.
این پژوهشگر جوان در ادامه در خصوص میزان حمایت های سازمان حفاظت از محیط زیست نیزگفت: کارشناسان محیط زیست خراسان رضوی نقش مشاوره داشته و اعلام کردند که امکان حمایت معنوی دارند و می توانند ما را تحت حمایت صندوق حمایت از محیط زیست قرار دهند.
وی گفت: اگر شرکت ما تحت حمایت صندوق حمایت از محیط زیست قرار گیرد، طبق قانون شرکت هایی که پاکت های قابل بازیافت را تولید و یا وارد می کنند، باید هشت درصد سود سالیانه خود را در اختیار شرکت هایی قرار دهند که این پاکت ها را به صورت مجدد بازیافت می کنند، که البته ما زیاد امیدوار به اجرای این قانون نیستیم.
این پژوهشگر گفت: در واقع، ما سود هشت درصدی این شرکت ها را نمی خواهیم چراکه اگر این شرکت ها تنها پاکت های پرت و قابل بازیافت خود را در اختیار ما قرار دهند، طرح ما سودآوری مناسبی خواهد داشت.

*** طراحی پرینتر سه بعدی برای چاپ ابعاد بزرگ
فتاح حنفی دانشجوی دکترای مکانیک نیر در خصوص طرح ابتکاری خود به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: طراحی، ساخت و مونتاژ این پرینتر سه بعدی کاملا بومی است و برای چاپ ابعاد بزرگ طراحی شده است.
وی با اشاره به این که این دستگاه با نمونه های مشابه تفاوت دارد و هنگام تغییر ابعاد قابل چاپ ویژگی های دستگاه نیز تغییر می کند، گفت: به همین جهت تصمیم گرفتیم در طراحی، مونتاژ و ساخت این دستگاه و کالیبره کردن آن در داخل ایران کار کنیم.
این مبتکر با بیان این که قیمت نمونه های مشابه خارجی مونتاژ شده این دستگاه حدود ۱۰ هزار دلار و به عبارتی ۴۰۰ میلیون ریال است، افزود: در حالی که دستگاه طراحی شده در داخل کشور با همان کیفیت و حتی بهتر از نوع خارجی آن، حدود حداکثر ۱۷۰ میلیون ریال قیمت گذاری شده است.
وی در خصوص ورود دستگاه طراحی شده به بازار نیز گفت: این دستگاه وارد بازار شده است و ما مطابق با خواست مشتری دستگاه را می سازیم ضمن اینکه تاکنون موفق به فروش تعدادی از این دستگاه شده ایم.
این مبتکر با تاکید بر این که ساخت نمونه های بزرگتر با کیفیت بهتر نیازمند سرمایه گذاری است، گفت: در حال حاضر برای تولید ۱۰ دستگاه از این نمونه حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه نیاز داریم.
وی گفت: این محصول ثبت اختراع نشده و در شرف انجام مراحل دریافت ثبت اختراع است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi