پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:25:28 - یکشنبه 19 اردیبهشت 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
شبکه‌های اجتماعی تأثیرات سوءرفتاری دارند/ ایرادات به «فیلترینگ هوشمند» وارد نیست
وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تأثیرات نرم‌افزار «تلگرام» بر قتل ستایش، گفت: راهکار اصلی آگاهی‌بخشی و آموزش استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی به جوانان و نوجوانان است.

به گزارش “دانشجوآزاد” رضا تقی پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو درباره وجود ارتباط بین شبکه‌های مجازی و قتل ستایش، گفت: طبق آمار و ارقامی که در دنیا منتشر شده است، یکی از آثار سوء و مخاطراتی که شبکه‌های اجتماعی که به صورت خیلی عام و رها بین همه جوانان و نوجوانان شایع می‌شود همین موضوعات است.
وی در ادامه با خطر نشان کردن برخی تاثیرات سوء استفاده بی ضابطه از این شبکه‌ها گفت: تحقیقات مختلف انجام شده در دنیا تاثیرات سوء شبکه‌های اجتماعی مانند طلاق و فروپاشی خانواده‌ها را نشان داده است. این‌ها مسایلی است که به صورت علمی بررسی هایی  انجام شده و می توان به ان استناد کرد. البته تاثیرات مثبت در زمینه اقتصادی و ارتباطات نیز در این موارد وجود دارد. اما اصل موضوع؛ عامل و محرک بودن شبکه‌های اجتماعی است. بستگی دارد فرد در چه شرایطی است و این تاثیر پذیرفته شده چقدر بالا است و چقدر رفتارهای آنی و موقت را تا به این حد تاثیر بگذارد که خدای نکرده دست به اعمال این چنینی بزند.

 

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تأثیرات نرم‌افزار «تلگرام» بر قتل ستایش، گفت:  راهکار اصلی آگاهی‌بخشی و آموزش استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی به جوانان و نوجوانان است. ولی در بعضی مواقع برای این که این کار شکل بگیرد نیاز است به صورت موقت چهاچوب هایی را تعیین کنیم و به عنوان بخش کوچکی از راه حل موضوع فیلترنیگ مطرح می شود.
وی در تشریح این طرح افزود: ما دسترسی به سایت ها و محتواهایی که شناخته شده هستند و مشخصا آسیب‌زا هستند و سبک رفتار وزندگی افراد را به جرم و جنایت و ناهنجاری‌های اجتماعی تغیییر می دهند کاملا مسدود می‌کنیم. اما در یک موضوع واحد که هم مطالب مثبت و هم آسیب زا وجود دارد این‌ها را تفکیک می‌کنیم. به نحوی که  مسایل مفید در اختیار همه باشد ولی دسترسی را به ناهنجاری ها و مطالبی که باعث افزایش جرم و جنایت است محدود شود. این با یک وسیله ای که فیلترنیگ هوشمند نامیده می‌شود قابل انجام است.
عضو شورای عالی فضای مجازی طرح فیلترنیگ هوشمند را از نظر فنی کاملا شدنی دانست و افزود: در برخی از کشورها این طرح اجرایی شده است و ابهاماتی که ایجاد می شود درست نیست. در واقع اراده ای  باید شکل گیرد و با مدیریت کار انجام شود و اگر ما به اهمیت این طرح واقف هستیم باید دنبال انجام طرح و برنامه ریزی لازم برای این طرح داشته باشیم که قطعا شدنی است.
وی همچنین افزود: تفویض اختیارات فیلترینگ هوشمند از دولت به شورای عالی فضای مجازی می تواند پیشنهادی باشد که  در شورا طرح شود و اگر طرح داده شود قطعا این توانمندی و ظرفیت در کشور به جهت ارای فیلترینگ هوشمند وجود دارد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi